Agenda > Verslagen > Spektakel 2004

 


Spellenspektakel
XIII
Beursgebouw Eindhoven 29 - 31 okt 2004

Deel I - Deel II

 

 

Phalanx Games

In het bordspel Hart van Afrika leidt iedere speler een handelshuis met belangen in Afrika. Je probeert met jouw schaarse middelen zoveel mogelijk winstpunten te verdienen. Elke spelronde begint met het omdraaien van twee nieuwe actiefiches. Ze zijn voorzien van een afbeelding en een getal. Het getal geeft aan hoeveel actiepunten een speler mag besteden, de afbeelding bepaalt welke speciale acties je kunt uitvoeren. Deze speciale acties kun je overigens bewaren tot latere beurten. Vervolgens worden de voorste twee actiefiches geveild. Het winnende bod wordt onder de verliezers verdeeld, waardoor deze vanzelf sterker worden. De winnaar van de veiling voert zijn acties uit en incasseert de desbetreffende winstpunten. Deze verdien je met name door met jouw fiches gebieden met grondstoffen in te nemen. Het spel eindigt zodra een bepaald aantal winstpunten is bereikt. Ik heb op de beurs een snel proefpotje gespeeld, maar heb daarbij nog geen complete indruk van dit spel gekregen. Dit heeft vermoedelijk te maken met de beknopte uitleg en een gebrek aan kennis van de verschillende actiefiches.


Maharadja demonstratietafels

War of the Ring is een strategisch bordspel over veldslagen in Tolkien's Midden-aarde. Dit spel bevat meer dan 200 prachtige miniaturen. Terwijl Frodo en zijn metgezellen op weg zijn naar Mordor, probeert Sauron de locatie van de ringdrager te achterhalen en stuurt hij zijn legers op de laatste bolwerken van de vrije volken af. De karakters spelen een centrale rol in het spelsysteem. Een door dobbelstenen gestuurd spelmechanisme bepaalt elke ronde welke acties iedere speler kan uitvoeren. De aanwezigheid van karakters is cruciaal, omdat je veel acties alleen dan kunt uitvoeren als jouw karakters aanwezig zijn. Verder beschikken de sterkere karakters over belangrijke speciale vaardigheden. De speler van de vrije volken moet zijn karakters verstandig inzetten. Hij heeft ze niet alleen nodig om de ringdrager te helpen, maar ook om de legers van andere vrije volken naar zijn kant over te halen en deze legers te leiden. De speler van Sauron is constant op zoek naar de juiste balans tussen de militaire strijd en de zoektocht naar de ring. Aan het begin van het spel zijn de legers relatief klein, maar naarmate de strijd vordert, worden ze steeds groter en sterker. Je kunt het spel winnen via een militaire overwinning of via een succesvolle vernietiging of herovering van de ring.

Naval Battles is een kaartspel over zeeslagen tijdens tweede wereldoorlog. Aan het begin van jouw beurt kies je een aantal schepenkaarten en krijg je actiekaarten. Met deze kaarten worden aanvallen uitgevoerd op vloten van andere spelers. Elk schip heeft een rompwaarde: de hoeveelheid schade die een schip kan lijden voordat het zinkt. Op een schip is verder afgebeeld hoeveel punten men krijgt als men dit schip tot zinken brengt. Een schepenkaart toont ook de beschikbare wapens. Om aan te vallen is een actiekaart nodig met de juiste wapensoort. Sommige schepen hebben speciale eigenschappen. Er zijn vier typen actiekaarten: reorganisatie, voorbereiding, aanval en verdediging. De spelers leggen hun schepenkaarten in rijen voor zich neer. Een vloot mag uit één, twee of drie rijen met schepen bestaan. In zijn beurt voert een speler de volgende stappen uit: 1. vloot hergroeperen (schepen herverdelen over de rijen), 2. voorbereidingskaarten spelen. 3. aanvallen, 4. kaarten afleggen en 5. kaarten trekken. Wie als eerste schepen ter waarde van 25 punten tot zinken brengt, wint het spel.


Uli Blennemann van Phalanx Games

Revolution: The Dutch Revolt 1568-1648 is een historisch bordspel, dat is ontworpen door de man achter de klassieker Civilization. Francis Tresham heeft sinds 1986 aan de ontwikkeling van Revolution gewerkt. Het spel speelt zich af tijdens de Tachtigjarige Oorlog, tussen het Nederland van Willem van Oranje en het Spanje van Phillips II. De spelers beheren ieder een eigen factie: katholieken, burgers, adel, protestanten of de Habsburgers. Elke factie streeft daarbij de eigen belangen na, die elkaar overigens ook overlappen. Het draait met name om invloed op steden en provincies, controle over bisschopszetels en de stichting van universiteiten. De speelduur varieert van 4 - 8 uur. In tegenstelling tot de andere titels van Phalanx Games is van dit spel uitsluitend een Engelstalige editie geproduceerd. Dit spel wordt niet in winkels verkocht, maar uitsluitend op beurzen en via de webshop van Phalanx Games.

PS Games

Deze Nederlandse firma bestaat al tien jaar en is sinds een jaar of twee actief als uitgever van gezelschapsspellen. In 2003 deden ze het nog rustig aan, maar dit jaar presenteerden ze een indrukwekkende hoeveelheid nieuwe spellen. Daarnaast demonstreerde men Pirates of the Spanish Main, een nieuw verzamelbaar spelsysteem van de Amerikaanse uitgever Wizkids.

Het Spel der Tronen is een stevig bordspel, dat zich afspeelt in de fantasiewereld uit de boekenreeks "A Song of Ice and Fire" van George R.R. Martin. De spelers controleren een van de Huizen van Westeros. Met jouw troepen (soldaten, ridders en schepen) probeer je in 10 spelrondes zoveel mogelijk gebieden met steden en burchten onder jouw controle te brengen. Het Spel der Tronen is een geslaagd veroverings- annex diplomatiespel, met veel leuke extraatjes en één zorgpunt: een aantal spelhandelingen is afhankelijk van de grilligheid van stapels met gebeurteniskaartjes. Als deze stapels ongelukkig zijn geschud, kan het spel nogal stroperig worden.

Hispaniola is een nieuw kaartspel van Michael Schacht. De spelers spelen om de beurt een kaart uit, waarna de hoogste kaart de slag wint. De winnaar plaatst een matroos op het juiste schip. De matrozen worden altijd in het midden van een schip geplaatst. Als daar al een matroos staat, wordt deze verplaatst. Overboord geslagen matrozen zwemmen naar het eerste eiland. Als daar al een matroos zit, gaat deze naar het tweede eiland enzovoort. Iedere matroos die op het laatste eiland terechtkomt, gaat terug naar zijn speler. Als alle kaarten zijn gespeeld, worden de punten geteld. Je krijgt pluspunten voor een kapitein of matroos op het schip, 1-4 minpunten voor een matroos op een eiland. Je krijgt ook minpunten als je de hoogste of op een na hoogste stapel slagen bezit. Dit kun je voorkomen door tijdens het spel de behaalde slagen aan een medespeler te geven. Als je dit te snel doet, loop je het risico dat je deze slagen weer terugkrijgt. Hispaniola is een aardig kaartspel, dat door het bijgeleverde bord helaas wel met een pittig prijskaartje is opgezadeld. Men had dit bordje beter kunnen vervangen door een aantal speelkaarten.


PS Games & Patrick Zuidhof

De Pedaalridders is de Nederlandstalige uitvoering van Der Ausreisser. In dit vlotte kaartspelletje proberen wielrenners in de gele trui de finish te bereiken. Iedere speler begint het spel met zes kaarten. Het grootste deel van de kaartstapel bestaat uit tempokaarten, die de racesnelheid aangeven. De drager van de gele trui (startspeler) speelt een tempokaart uit. De volgende speler heeft dan drie mogelijkheden: 1) als hij sneller fietst, neemt hij de leiding over en ontvangt hij de gele trui; 2) als hij één of twee kilometer zachter fietst, blijft hij in de windschaduw en verliest hij geen tijd; 3) als hij drie of meer kilometer zachter fietst, raakt hij achterop en ontvangt hij het verschil in strafminuten (fiches). Deze strafminuten moet je in de loop van de etappe weer zien kwijt te raken. Het spel bevat ook een aantal speciale kaarten, zoals sprint (snelheid + 2), tegenwind (snelheid – 2) en beklimming (er is geen windschaduw en je kunt de leider niet inhalen). Als de stapel is uitgeput, eindigt de etappe. Dan krijgt de drager van de gele trui één pluspunt en levert elke strafminuut één minpunt op. Deze klassieker is een aanrader voor liefhebbers van aparte kaartspelletjes!

Schotten-Totten is een vlot kaartspel voor twee spelers, waarin Schotse clans strijden om grensstenen. De speler die als eerste drie naburige of vijf willekeurige grensstenen claimt, wint het spel. Je claimt een grenssteen met een combinatie van drie kaarten die sterker is dan de combinatie van jouw tegenstander. De sterkste combinatie is een reeks van drie opeenvolgende kaarten van dezelfde kleur. Drie kaarten met gelijke getallen komen op de tweede plaats. Drie kaarten van eenzelfde kleur zijn dan weer sterker dan drie opeenvolgende kaarten met verschillende kleuren. Een trio willekeurige kaarten komt op de laatste plaats. Deze Nederlandstalige versie bevat tevens speciale actiekaartjes, maar deze voegen eigenlijk weinig toe aan het speelplezier. Dit spel is een aanrader voor liefhebbers van spellen als Lost Cities.

Tongiaki is een vlot tactisch legspel, dat zich afspeelt rond 16 eilanden in de Stille Oceaan. Elk eiland heeft een meerdere stranden met een aantal aanlegplaatsen voor boten. Je begint het spel met twee boten op een centraal eiland. In jouw beurt kies je een eiland waar je een of meer boten bezit en plaats je daar in principe hetzelfde aantal boten bij. Als er na deze verdubbeling een of meer volle stranden zijn, gaan de boten vanaf dit strand te water. Dan moet je aan het desbetreffende strand een nieuwe tegel aanleggen. Als dit een watertegel is, varen de boten via de aangegeven route naar de andere kant. Het cijfer op de route geeft aan hoeveel verschillende kleuren boten je nodig hebt om deze route te mogen bevaren. Als er te weinig boten zijn, moet je ze van het bord halen. Uiteindelijk landen de boten op een nieuw eiland, waar je ze over de stranden moet verdelen. Jouw beurt eindigt pas als op alle stranden minstens één vrije plaats aanwezig is. Aan het einde van het spel krijg je winstpunten voor ieder eiland waar je boten bezit. Tijdens het spel kun je twee eilanden exclusief voor jezelf claimen, waardoor jij daar als enige punten verdient. Tongiaki is met name met drie en vier spelers een leuk tactisch legspel. Je moet een beetje mazzel hebben bij het trekken van tegels, maar dit spel biedt je voldoende ruimte om te plannen en andere spelers dwars te zitten. Als je tijdens het spel handig gebruikmaakt van "kettingreacties", kun je in één klap goede zaken doen.

PS Games distribueert verder Nederlandstalige edities van spellen van Fantasy Flight Games. Colossal Arena is inmiddels verkrijgbaar. Dit is een remake van Knizia’s Titan the Arena. De spellen Senator en Doom waren nog niet verkrijgbaar. Een medewerker van de Duitse spellenwinkel Fantasy En’Counter nam zaterdag een prototype van Doom mee naar de speelzaal in het hotel. Daar heeft een groepje gelukkigen een paar uurtjes door een gangenstelsel gezworven om uiteindelijk door een horde monsters te worden verslagen. Liefhebbers van spellen als Spacequest zullen hier ongetwijfeld van genieten.

In de stand van PS Games vond je verder een aantal spelauteurs met prototypes van nieuwe spellen, die in de toekomst mogelijk door PS Games worden uitgegeven. Op vrijdag demonstreerde Patrick Zuidhof zijn Memoryvariant Dragon Surprise. Op zondag was Johan François present met zijn bordspel Drakenoog. Dit is een leuk tactisch spel, met een fantasy thema en de nodige interessante spelmechanismen. PS Games zal Drakenoog zeker uitgeven als de internationale partners ook belangstelling hebben. Ik mocht de laatste versie van het spelbord fotograferen (zie hiernaast). Het drakenoog in het midden wordt overigens nog verfraaid.

Cwali

Corné van Moorsel presenteerde zijn twee nieuwe spellen. Het woordspel Typo is al sinds de zomer verkrijgbaar. Elke beurt spelen de spelers tegelijkertijd één letterkaart uit en leggen deze vervolgens aan de op tafel liggende letterreeksen. De kaarten worden in alfabetische volgorde aangelegd. Je mag jouw kaart aan een rij leggen als je een geldig woord kunt noemen, dat begint met de openliggende letters van deze rij. Als je jouw letterkaart niet kunt aanleggen, moet je een rij weghalen en krijg je strafpunten. Tijdens het Spellenspektakel hanteerde Corné een variant, waarbij je slechts de helft van de weggenomen rij op jouw strafpuntenstapel hoefde te leggen. De andere helft moest je in jouw hand nemen en kon je opnieuw gebruiken.

Het tweepersoonsspel SeaSim werd een week eerder op Spiel geïntroduceerd. Dit spel is gebaseerd op het spelsysteem van Visjes, een Cwalispel uit 1998. Drie gele en drie rode haaien strijden om de grootste scholen vis. Iedere speler probeert zijn vraatzuchtige trio zo goed mogelijk te voeden. Het voedsel bestaat uit drie vissoorten, die in grote scholen rondzwemmen. Aan het einde van elke ronde worden deze scholen uitgebreid met nieuwe vissen. Als je goed anticipeert op de groei van de scholen, af en toe jouw gulzigheid weet te temperen en jouw haaien slim verplaatst, kunnen zij hun buikjes vullen. Je wint het spel als jouw haaien als eerste een bepaald gezondheidsniveau bereiken. Je ontvangt gezondheidspunten als een van jouw haaien vissen vreet, maar omdat elke haai energie verbruikt, moet elke haai per ronde ook een punt inleveren. SeaSim is een lekker tweepersoonsspel in een smaakvolle uitvoering.

Tijdens de beurs organiseerde Cwali een NK Streetsoccer. Wereldkampioen Ronald Hoekstra van de FC Spelmagazijn was nog niet hersteld van de inspanningen in Essen. Hij werd snel uitgeschakeld. Dit toernooi werd gewonnen door Enrico van Kessel, de nieuwe sterspeler van de FC Spelmagazijn. In de finale versloeg hij Corné van Moorsel. Als beloning ontving hij een grote stapel Cwalispellen.

The Realm of Fantasy

Deze Nederlandse winkelier en uitgever oogstte vorig jaar veel lof met het tactische spelletje Atta Ants. Dit jaar presenteerden ze Black Molly. In dit spel probeer je jouw visjes zo lang mogelijk in leven te houden. Aan het begin wordt een speelveld van 6 x 4 tegels neergelegd. Iedere speler start met vier vissen op de startvelden. De twee zwarte vissen worden op hun startvelden geplaatst. In jouw beurt mag je een of meer van zijn vissen horizontaal of verticaal verplaatsen of passen. Tegels met zwarte vissen, anemonen of een geactiveerd apparaat zijn verboden. Er zijn vier apparaten. Een worp met een D4 bepaalt elke ronde welk apparaat wordt geactiveerd of gedeactiveerd. Een worp van „1“ activeert een stroming, die vissen volgens een bepaald patroon naar een aangrenzende tegel verplaatst. Aan het einde van een ronde mag de startspeler de zwarte vissen verplaatsen. Zij zwemmen via de kortste route naar de tegel met de minste vissen. Vissen op een tegel met zwarte vissen of een geactiveerd apparaat verdwijnen uit het spel. De speler die als laatste nog levende vissen bezit, is de winnaar.

Men had ook nog een leuke surprise voor de kopers van een spel. Je kreeg dan een Engelstalige uitbreiding voor het bordspel Puerto Rico. Deze uitbreiding is al een tijdje op internet te downloaden, maar een professioneel gedrukte versie is natuurlijk wel zo mooi.

YurpGames

Deze nieuwe Nederlandse uitgever is de opvolger van Joker Gamez. Zij introduceerden hun eerste spel ARK. Door vertraging bij de drukker en de kartonsnijder hadden ze de vrijdag nodig om een eerste lading spellen te assembleren. Vanaf zaterdag demonstreerden ze het spel in een professioneel ingerichte kleine stand. Een slimme zet was de grote poster met een samenvatting van de spelregels. Hierdoor konden de bezoekers snel aan de slag.

In ARK dreigt een zondvloed de aarde te overspoelen. De spelers proberen zoveel mogelijk dieren te redden, door dierenkaarten te verzamelen en deze in dierenpaartjes of hele families uit te leggen. Een dierenpaartje bestaat altijd uit een mannetje en een vrouwtje van dezelfde soort, een dierenfamilie bestaat uit twee mannetjes en twee vrouwtjes van dezelfde soort. Alle kaarten uit een dierenfamilie zijn genummerd van 1 tot en met 4. Een mannetje is 1 of 4 punten waard. Een vrouwtje is 2 of 3 punten waard. De speler die een hele dierenfamilie uitlegt, krijgt 10 punten en een bonus van 5 punten. Zodra de laatste van de 12 dierenverblijven op de ARK bevolkt is, vaart de ARK uit en eindigt het spel.

Vendetta & Co

In de stand van deze Nederlandse distributeur werden de uitmuntende tweepersoonsspellen van Kris Burm gedemonstreerd. Daar kon je genieten van de nieuwe versie van GIPF en zijn andere prachtige spellen Zertz, Dvonn en Yinsh. Vendetta distribueert verder het bordspel Alchimech en het tweepersoonsspel UWO. De ontwerpers van deze spellen demonstreerden hun geesteskinderen in hun eigen stands.

KidultGame

Deze Italiaanse uitgever was voor de eerste maal aanwezig in Eindhoven. Ze demonstreerden het volledige assortiment, waaronder de twee nieuwe kaartspelletjes Druids en Casanova. Laatstgenoemde is een simpel gokspelletje. Je speelt een kaart uit, zet een of meer fiches in en gooit een aantal dobbelstenen. Als jouw kaart hoger is dan de worp, heb je verloren. De speler met de hoogste geldige kaart wint de pot. Na 12 rondes wint degene met de meeste fiches. Druids is een zeer leuk kaartspel van Leo Colovini. Het “speelveld” bestaat uit een rij locatiekaarten. Aan de ene kant leggen de spelers hun genummerde dienaarkaarten gedekt af, aan de andere kant worden gedekte edelsteenkaarten gelegd. Zodra een locatie drie kaarten bevat (minimaal één dienaar), mag je daar een telling activeren. Dan leveren alleen de juiste edelstenen punten op. Deze worden volgens een listig systeem verdeeld, waardoor je met een ogenschijnlijk sterke dienaar soms verrassend ver naast de pot piest. Punten worden bijgehouden op een scorespoor van losse kaartjes. Als je daar te lang in de achterhoede vertoeft, kan een medespeler je plotseling de nederlaag bezorgen.

Beide spellen bevatten Nederlandstalige spelregels, maar helaas heeft de vertaler matig werk afgeleverd. De eigenaar van KidultGame vertelde dat 999 Games een oogje op enkele spellen heeft laten vallen. Mogelijk verschijnen er in 2005 een of meer titels met het 999-logo. Als ze verstandig zijn, nemen ze in ieder geval Druids in het assortiment op.

The Gamemaster

Ook deze nieuwe Nederlandse uitgever was voor de eerste maal present. Zij demonstreerden de bordspellen Block it! en De Ontembare stad. Eerstgenoemde is een vlot en toegankelijk abstract spel, De Ontembare Stad is een aardig familiespel over het bouwen van huizen rond een middeleeuwse stad. Blijkbaar vielen de spelen ook op deze beurs in de smaak, hun demotafels waren goed bezet.

Toernooien, spellenclubs en de markt

Ook dit jaar was de toernooiruimte verplaatst naar een aangebouwde tent, waar zoals gebruikelijk allerlei toernooien werden georganiseerd. Je kon er terecht voor verzamelkaartspellen, NK’s voor Kolonisten en Carcassonne, toernooien voor het Kolonisten Kaartspel en Dvonn enzovoort.

Ducosim deelde een stand met de Nederlandse Spellenprijs, waar vooral veel nieuwe Duitse spellen werden gedemonstreerd en waar spelauteurs hun creativiteit konden tonen. Uiteraard werden de bezoekers ook dit jaar getrakteerd op de kruidnootjes van Maurice. De aankleding van de stand was goed verzorgd, vooral dankzij een prachtige banner met het clublogo en afbeeldingen van populaire spellen. Een andere goede zet was de kortingsbon voor de volgende Ducosimbeurs. Ik hoop dat ze hierdoor op 20 november veel nieuwe gasten mogen verwelkomen.

In de naburige stand van het Belgische Forum konden de bezoekers tientallen oude en nieuwe spellen proberen. Deze vriendelijke Belgen hadden een indrukwekkende hoeveelheid spellen meegenomen. Het was ongetwijfeld een hele klus om al die dozen in te pakken en te vervoeren.

Op het balkon vond je verder een sfeervolle stand voor rollenspelers, een hok waar irritante pubers met plastic zwaarden stonden te zwaaien en de nodige tafels met table top spellen vol prachtige miniaturen. Het Amersfoortse Sameo presenteerde de traditionele dolle miniaturenrace, waarbij de deelnemers uit alle macht probeerden de wedstrijd te overleven.

In de grote hal maakte TMG goede sier met een spel-o-theek vol spellen van Ducosim. Op een poster vond ik verder een aankondiging van hun nieuwe professionele spellentijdschrift. Ze zijn o.a. op zoek naar schrijvers. Ik heb hier vooralsnog weinig vertrouwen in. In het verleden heeft TMG naar mijn mening vooral luchtkastelen gebouwd, die in vrijwel alle gevallen per omgaande zijn ingestort. Het is spijtig voor het enthousiasme van de man achter deze club, maar ik hecht meer waarde aan “wol” dan aan “geschreeuw”.

Het andere balkon was zoals gebruikelijk gevuld met stands vol magickaarten, tweedehands spellen en allerlei fantasy artikelen. Een leuke attractie was ook dit jaar de aanwezigheid van een aantal kunstenaars, waaronder de ook in bordspelerkringen bekende Franz Vohwinkel. Je vond hier ook een aantal nieuwe postorderbedrijven, die gezelschapsspellen voor aantrekkelijke prijzen aanboden.

Ten slotte

Het dertiende Spellenspektakel was een geslaagde en sfeervolle spellenbeurs. Met de huidige zaalindeling en de extra toernooiruimte kon men de 12.000 bezoekers zonder noemenswaardige problemen vermaken. In het weekend was het wel erg druk in de speelstands, waardoor men soms lang op een vrije plek moest wachten. In de Maharadjastand was het helemaal een gekkenhuis. Deze stand hadden ze vermoedelijk ook volledig kunnen vullen als men het oppervlakte en de hoeveelheid tafels had verdubbeld. Wellicht kan de winnaar van de Nederlandse Spellenprijs van 2005 met deze ervaring zijn voordeel doen?

Mijn enige kritiekpunt betreft de gewijzigde openingstijden. Er is op zich niets mis met een eindtijd van 18.00 uur, maar combineer dit dan niet met een begintijd van 12.00 uur op de vrijdag. Een beursdag van zes uurtjes is wat mij betreft te mager, zeker gezien het feit dat de bezoekers voor deze middagsessie wel het volle pond moesten betalen. Over toegangsprijzen gesproken, het zou ook prettig zijn als men volgend jaar een passe-partout zou verkopen.

De beurs vindt volgend jaar opnieuw plaats in het beursgebouw te Eindhoven, van vrijdag 28 t/m zondag 30 oktober.



Erwin Broens
November 2004

Meer verslagen:
- Spelmagazijn
- Spellenstapel (volgt)




 

Agenda > Verslagen > Spektakel 2004

 


Top