Agenda > Verslagen > Spiel 2001

Internationale Spieltage
SPIEL '01
Messe Essen 18.-21. oktober 2001


Deel I - Deel II - Deel III - Deel IV
komspiel.gif (6620 bytes)

Bambus & Timbuktu

Bij de stand van Bambus vond je niet alleen Günter Cornett's nieuwe bordspel Kanaloa, maar verkocht men ook de twee nieuwe game kits van Michael Schacht's Spiele aus Timbuktu: Kardinal & König - das Kartenspiel en Gods.

Kanaloa sluit thematisch aan bij Kahuna, ook hier bestaat het bord uit allerlei eilanden. Op ieder eiland liggen twee offerfiches die je aan een of twee goden kunt offeren. De eilanden worden door vaarroutes verbonden, dit zijn houten visjes met aan de ene kant de kleur van de speler, op de andere kant een neutrale kleur. Je mag of over een eigen of over een neutrale route bewegen. Na de beweging wordt het visje omgedraaid. Als je op een nieuwe eiland arriveert, pak je een van de offerfiches. In plaats van bewegen, mag je een offer brengen of een nieuwe verbinding creëren door een visje om te draaien. Aan het einde van het spel bepaalt de oergod welke offers meetellen en hoeveel ze waard zijn.

Kardinal & König - das Kartenspiel is een bewerking van het bordspel Kardinal & König. Aan de ene kant sluit het spel nauw aan bij het spelsysteem van het bordspel (bijv. de drie manieren om punten te verdienen). Aan de andere kant zijn er nieuwe elementen, zoals wetten en aanspraken. Het kaartspel voegt ook een paar nieuwe landen toe: Sachsen, Hongarije, Denemarken en Castilië. Het spelmateriaal bestaat uit 56 landkaartjes, 15 aanspraakfiches, 8 wetboeken en 1 scoretabel.

Gods is een legspel voor 2 tot 4 spelers. Na de grote zondvloed scheppen de Goden een nieuwe aarde, en bevolken haar met verschillende volkeren. Met tempels proberen de goden de volkeren voor zich te winnen of bij de anderen weg te lokken. De volkeren zijn niet vast in hun geloof, er hoeft maar een nieuwe tempel op te duiken en ze sluiten zich bij een andere religie aan. Het is de bedoeling om alle stammen van een volk voor je te winnen. Het spelmateriaal bestaat uit 72 zeskantige kaartjes (24 tempels, 32 stammen, 11 barbaren, 2 extra acties, 2 wervelstormen, 1 speleinde), 60 godenfiches, 20 winstpuntkaarten en 50 energiekristallen.

Queen Games

Bij deze uitgever kijkt men met gemengde gevoelens naar de huidige Tolkienrage. Een aantal jaren geleden was Queen Games de grote licentiehouder in Duitsland, met twee bordspellen, een verzamelkaartspel en het Midden-Aarde rollenspel. In die tijd was Queen met meerdere grote stands op de beurs aanwezig. Door financiële problemen zijn de licenties indertijd afgestoten. Tegenwoordig vinden we Queen Games in een kleine stand naast de doorgang naar hal 9. Daar verkocht men grote stapels spellen tegen dumpprijzen, waaronder de recente remake van Showmanager, Atlantic Star. Het is eigenlijk dubieus dat een uitgever zelf spellen loopt te dumpen, terwijl haar afnemers - de spellenwinkels - deze spellen voor de volle inkoopprijs moesten kopen. Uit gesprekken met Duitse winkeliers bleek dat Queen zich hiermee niet populair maakt.

Groene stroom

De eigenaar/ontwerper heeft een groen kapsel, de speldozen zijn ook rijkelijk van deze kleur voorzien, je vraagt je af wanneer 2F-Spiele met een spel over grasmaaien komt. Ook dit jaar werd dit logische thema niet aangesneden. Het nieuwe bordspel Funkenschlag draait om de productie van energie. De spelers zijn concurrerende energiebedrijven. Eerst worden energiecentrales geveild, waarna je kolen, olie, uranium of ecologisch verantwoorde grondstoffen moet inkopen om stroom te produceren. Vervolgens moet je op het spelbord hoogspanningsleidingen tekenen om de steden aan te sluiten op het stroomnetwerk. Dit laatste aspect doet enigszins denken aan al die treinspellen waarbij je met krijtjes je routes tekent. Een ronde eindigt met het opstrijken van inkomsten. Helaas is de uitvoering van het spel niet al te best. Het dunne spelbord past niet in de doos zonder het gedeeltelijk om te buigen, de spelregels zijn matig gekopieerd en hebben een onduidelijk lettertype en de kaart van het 27e "Ökokraftwerk" bevat een fout: deze kan slechts drie steden verzorgen.

999 Games junior

Michael Bruinsma, de eigenaar van 999 Games, heeft een nieuw project opgestart. In samenwerking met onder meer de spelontwerper Uli Blenneman bouwt hij onder de naam Phalanx Games aan een reeks toegankelijke wargames. Deze spellen worden in meerdere talen aangeboden, waaronder Nederlands. De Nederlandse versie van het eerste spel heet North & South. Dit is een nieuwe uitgave van A House Divided, een uitstekend en vlot simulatiespel over de Amerikaanse burgeroorlog. Deze nieuwe versie is geïllustreerd door Franz Vohwinkel en bevat onder meer prachtige speelstukken. Het volgende spel in de serie gaat over de slag bij Waterloo. Dit spel zal een regelsysteem met speelkaarten introduceren, dat ook bij latere spellen in de reeks zal worden gebruikt.

De Amerikanen

Door de aanslagen van 11/9 en de nog steeds actuele nasleep was het de vraag of aangekondigde Amerikaanse standhouders naar de beurs konden of wilden komen. Tijdens Spiel bleek dat op één na iedereen de lange vliegreis heeft ondernomen.

John Bohrer van Winsome Games kon op vrijdag al vrij nemen om van de rest van de beurs te genieten. Zijn nieuwe treinspellen Iron Road, Freight Yard, Rebel Rails en Pampas Railroads waren binnen de kortste keren uitverkocht. Het was duidelijk dat de recente artikelen in Spielbox, Fairplay en Die Pöppel-Revue ook de Duitse spelers op de inhoudelijke kwaliteit van zijn spellen hebben geattendeerd. John heeft zijn "vrije" tijd nuttig besteed. Komend voorjaar zal een Duitse uitgever één van zijn treinspellen in licentie uitgeven. 

The Evil Polish Brothers waren present met twee uitbreidingen voor het aantrekkelijke SF-spel J.U.M.P. into the Unknown en de eerste twee modules voor Ultra Vilelence.

Het laatste spelsysteem wordt door de broers zelf omschreven als een mix van Talisman en het oude arcadespel Gauntlet. Je bouwt een speelveld van losse spelbordjes. In deze kamers bevinden zich zogenaamde "monster generators", die gevaarlijke tegenstanders genereren, en uiteraard ook de nodige schatten, wapens en power-ups. Jouw speelfiguur heeft de nodige vaardigheden, waarmee je de gevaren van het spel probeert te overleven. Je kunt het spel op verschillende manieren spelen: deathmatch (het overlevende karakter wint), capture the flag, cooperative (vernietig alle monsters en hun generators) en solitair.

De afgelopen zomer uitgebrachte sets Genesis - Die Cast Messiahs vs. Cannibal Korp (religieuze fanatici versus ondoden) en Genesis - Savage Manakins vs. Micro Titans (levende machines versus mijnwerkers) zijn te gebruiken als uitbreidingen voor J.U.M.P. into the Unknown. Daarnaast is elke Genesis set ook een zelfstandig SF-spel voor 2 spelers (met regels voor solitair spel). Als je beide sets combineert, kun je met 2-4 spelers aan de slag. Elke set bevat 212 fullcolour counters en spelregels. Ten slotte bevat elke set een regelsysteem voor ruimtegevechten met miniaturen.

In hal 6 vonden we de piepkleine stand van Whyspire? Games, waar ze hun indrukwekkend uitgevoerde bordspel Tenjo demonstreerden. Op een redelijk abstract spelbord strijden 2-4 spelers om de heerschappij over het feodale Japan. Je leidt een leger van Samurai soldaten, Damyo generaals en shadow warriors. Met de laatstgenoemde eenheden kun je onder meer verrassingsaanvallen uitvoeren. Gevechten worden afgehandeld met zogenaamde warfare cards: de open uit te spelen element cards bepalen de tactiek, de gedekt uit te spelen ring cards de gevechtskracht. In het spel draait het echter niet alleen om militaire macht. Met family cards kun je familieleden in gijzeling laten nemen om allianties te sluiten. Met castle cards verzamel je inkomsten. De fate cards vertegenwoordigen de hogere machten en kunnen jouw gevechtskracht positief of negatief beïnvloeden. In de loop van 2002 volgt een expansieset voor 5 en 6 spelers.

Fantasy Flight Games was dit jaar niet ondergebracht bij hun Duitse distributeur Amigo, maar bemande een kleine stand aan de rand van hal 6. Daar demonstreerden ze onder meer de Duitse editie van Vortex en gaven ze gratis demopacks weg. Vortex is een nieuw "customizable" spelsysteem. Deze keer geen ronde schijfjes als in Disk Wars, nu spelen we met zeskantige tegels. De spelers plaatsen de tegels op tafel, rond de centrale Vortex-tegel. Deze tegels vertegenwoordigen strongholds, minions (soldaten, monsters en magische wezens) en events (extra opties en verrassende effecten). Je begint met strongholds, die je de mogelijkheid bieden om eenheden in te zetten. Met de eenheden val je vervolgens je medespeler aan. Een spelbeurt bestaat uit de volgende stappen: beweging van eenheden, het uitvoeren van drie acties (nieuwe tegel trekken, aanvallen of het verzamelen van energie), nieuwe eenheden of strongholds in het spel brengen (kost energie) en de "burn-fase". Heeft je tegenstander dan meer tegels naast de Vortex dan jij, verlies je een "essence-fiche". Als je al jouw "essence" kwijt bent, verlies je het spel.

In hal 6 demonstreerden medewerkers van de Nederlandse distributeur PBM Express het nieuwe Buffy the Vampire Slayer verzamelkaartspel van de Amerikaanse uitgever Score. In dit kaartspel zwerven de spelers door Sunnydale, op zoek naar bovennatuurlijke uitdagingen. Het spel bevat kaarten met de bekende karakters uit de tv-serie, alsmede items, skills, locations, challenges en meer. De karakters hebben speciale vaardigheden, waaronder het uiterst nuttige "butt kicking". Dit spel is in de loop van november ook in Nederland verkrijgbaar.

Abstracte elegantie

Na de verbreking van de samenwerking met Schmidt Spiele was de Belgische spelauteur Kris Burm gedwongen zijn GIPF-project in eigen beheer voort te zetten. Tijdens Spiel presenteerde Kris zijn nieuwe spel DVONN. 


Kris & twee Hollandse webmasters

Dit abstracte denkspel bevat 23 witte, 23 zwarte en drie rode DVONN-stukken. Deze laatste stukken worden eerst op het bord geplaatst, waarna de spelers een voor een hun eigen stukken plaatsen. Het spel draait om het stapelen van stukken. Je mag een los stuk één veld bewegen, een stapel van twee stukken mag twee velden bewegen enzovoort. Een stapel moet eindigen op een andere stapel of op een los stuk. Je controleert een stapel als jouw stuk bovenop ligt. Het is duidelijk dat hoge stapels later in het spel moeilijk zijn te verplaatsen. Als losse stukken of stapels het contact met de rode DVONN-stukken verliezen, verdwijnen ze van het bord. Het spel is afgelopen als er geen zetten mogelijk zijn. Dan plaatsen de spelers hun eigen stapels op elkaar en wint degene met de hoogste stapel. DVONN is een prachtig spel: vlot, dynamisch en stijlvol uitgevoerd.



Lees verder in deel IV van dit verslag

Agenda > Verslagen > Spiel 2001


Top