Agenda > Verslagen > Spiel 2003

Internationale Spieltage
SPIEL '03
Messe Essen 23.-26. oktober 2003


Deel I - Deel II - Deel III - Deel IV - Deel V - Deel VI
komspiel.gif (6620 bytes)

Sprinkhanen en logistiek

Bij Cwali wordt tegenwoordig groot gedacht: een stand in een grote hal, grotere oplages van de nieuwe spellen en een promotieteam in de vorm van twee dames in “Subulatapakjes”, die met kleine foldertjes bezoekers naar de stand lokten. "Groot denken" vond ik niet terug in de kortingsactie: als je meer dan één spel kocht, kreeg je per extra spel 1 euro korting op de totaalprijs. Zo kon je “maar liefst” 4 euro verdienen op een transactie van 106 euro. Ik vraag me af of dit voldoende prikkelt tot de aanschaf van grote pakketten. Het zij zo, de actie rond het spelletje Floriado was een beter idee. Dit spel ontving je als cadeautje bij de aanschaf van Subulata of Logistico.

Subulata is een bordspel voor twee spelers. Het spelbord bestaat uit negen losse tegels, met water, leliebloemen en leliebladeren, waarover sprinkhanen bewegen. Wit en zwart spelen in tegengestelde richting tegen elkaar. Je start in een hoek van het bord en probeert de tegenoverliggende hoek te bereiken. Op elk speelstuk is een cijfer afgebeeld. Dit zijn de winstpunten die je incasseert als een speelstuk de overkant bereikt. Deze cijfers blijven tijdens het spel geheim voor de tegenstander. Water, bloemen en bladen bepalen hoe snel een speelstuk beweegt: staat hij in het water, dan zwemt hij 1 veld naar voren; staat hij op een bloem, dan springt hij 2 velden; staat hij op een blad, dan springt hij 3 velden. De speelstukken bewegen voorwaarts in een rechte lijn. Als je landt op een veld met een speelstuk van de tegenstander, dan wordt zijn speelstuk geslagen. Het slaan van vijandelijke stukken mag ook achterwaarts. Het spel is voorbij zodra een speler al zijn overgebleven speelstukken op zijn eindveld heeft gebracht.

Logistico is een transportspel. Het spelbord toont vijf eilanden met verschillende gebieden, die door bruggen met elkaar zijn verbonden. In elk gebied wordt een goederensoort aangeboden (blokje) en een andere goederensoort gevraagd (schijfje). Iedere speler beschikt over een vrachtwagen, een schip en een vliegtuig en probeert daarmee de goederen in te zamelen en af te leveren. De hoeveelheid acties (goederen inladen, vervoeren en uitladen) die je in een bewegingsbeurt uitvoert, bepaalt hoeveel je moet betalen. De transportkosten stijgen fors als je veel acties uitvoert. Het tussentijds overladen van goederen naar een ander voertuig is gratis. Een inkomstentabel geeft aan hoeveel je verdient met een aflevering van goederen. Als een goed is afgeleverd, verdwijnen het schijfje en het blokje uit het spel. Nadat alle voertuigen hebben bewogen, moeten de spelers 3 Logi betalen voor elk goed dat nog onderweg is. Aan het einde van de ronde wordt de inkomstentabel aangepast, waardoor de inkomsten in de volgende ronde stijgen. Het spel eindigt na de ronde waarin er nog maar zes of minder schijfjes op landgebieden liggen. De speler met de meeste Logi wint het spel.


Logistico

Ik heb een potje met twee spelers gespeeld, waarbij de tweede speler te lang achter de feiten aanliep door een gelukkige mix van vraag en aanbod op het starteiland van de eerste speler. De hogere opbrengsten in de latere rondes leverden nog wel een indrukwekkende inhaalrace op. In dit eerste spelletje maakten we na de beginfase overigens te weinig gebruik van het vliegtuig. Als je het vliegtuig gebruikt als een stuiterbal tussen vrachtwagen en boot, kun je leuke transacties realiseren. Ik heb verder een potje met vijf spelers bekeken en kreeg daarbij de indruk dat er niet veel tijd en ruimte overbleef voor het plannen van optimale routes. Ik vermoed dat het spel in eerste instantie beter tot zijn recht komt met drie of vier spelers.

O Zoo le Mio

Bij de Duitse uitgever Zoch verscheen een nieuwe editie van ZooSim, het populaire Cwali-spel uit 2002. Aan het spelsysteem is op het eerste gezicht niet gesleuteld. In O Zoo le Mio is de samenstelling van het spelmateriaal wel fors verbeterd. Er zijn nu bankjes voor de “vaste bezoekers”, houten boompjes voor de bomen en verschillende kleuren bezoekers voor de diverse attracties. Het is nu eenvoudiger om de spelsituatie te overzien, waardoor de kans op vergissingen afneemt.

Zoch presenteerde verder een paar nieuwe kinderspellen, maar gezien de leeftijd van ondergetekende en de doelgroep van deze site heb ik deze ongezien laten liggen.

Nog meer logistiek

Splotter verkocht een goedgevulde uitbreiding voor het stevige ontwikkelingsspel Roads & Boats. Ik heb deze set niet in Essen gekocht, om nog iets leuks voor het Spellenspektakel over te houden. Dit was mogelijk een onhandige zet, want als ik het goed heb begrepen, is deze uitbreiding inmiddels uitverkocht. Ach ja, dan speel ik mijn Roads & Boats maar zonder kunstvoorwerpen en tentoonstellingen. Splotter presenteerde verder een prototype van het nieuwe bordspel Antiquity.


Antiquity

Phalanx Games

Deze zuster van 999 Games presenteerde de Duits- en Engelstalige versies van twee nieuwe spellen. Borgia is een historisch kaartspel, waarbij de spelers de machtige families van Italië tijdens de Renaissance vertegenwoordigen. Age of Napoleon is een strategisch spel over de veldtochten van Bonaparte. Leuke blunder op het spelbord: de kaart van Nederland bevat Flevoland en de afsluitdijk. Ik heb deze spellen in Essen niet verder bekeken, ze komen op het Spellenspektakel nog wel aan bod. In Eindhoven kun je verder kennismaken met Hector & Achilles en Revolution. Deze spellen zijn ook dan nog niet te koop, maar de uitgever neemt wel speelbare prototypes mee.

Mieren en spinnen

Ook de Nederlandse winkel/uitgever The Realm of Fantasy heeft een gezelschapsspel ontwikkeld. Atta Ants is een toegankelijk legspel. Rond een mierennest wordt een speelveld van losse tegels opgebouwd. Sommige tegels activeren de komst van een hongerige spin. De miertjes gaan op pad en proberen bladeren te verzamelen. Als een mier met een blad het nest bereikt, krijg je er een nieuwe mier bij. Het is bedoeling om als eerste zes mieren in het spel te krijgen. Omdat de ontmoeting met een spin tot het voortijdig einde van een miertje leidt, is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het spel bevat namelijk een flinke hoeveelheid spinnentegels.

Puur speelplezier

De Belgische spelauteur Kris Burm en zijn uitgeverij Don & Co. staan al jaren garant voor hoogwaardig speelplezier in de meest pure vorm: abstracte denkspellen, zonder thema en andere poespas. YINSH is het vijfde spel van zijn GIPF-project. De spelers beginnen het spel met elk vijf ringen op het bord. Als een ring wordt verplaatst, laat hij op dat veld een fiche achter. Deze fiches hebben een witte en een zwarte kant. Wanneer een ring over fiches springt, worden de fiches omgedraaid, waardoor ze voortdurend van kleur veranderen. De spelers proberen rijen van vijf fiches in de eigen kleur te vormen. Elke keer dat je zo'n rij vormt, mag je een ring van het bord nemen. De eerste speler die drie van zijn ringen kan wegnemen, wint het spel. Het leuke van dit spel is het feit dat elke gevormde rij een winstpunt oplevert, maar tegelijk jouw controle over de spelsituatie bemoeilijkt, omdat je daarna met één ring minder moet spelen. Yinsh is een schitterend tweepersoonsspel, dat liefhebbers van denkspellen zeker zal aanspreken, terwijl ook andere spelliefhebbers volop aan hun trekken komen. Kris is er verder opnieuw in geslaagd om het op zich eenvoudige spelmateriaal te voorzien van een smaakvolle vormgeving.

Spellen uit het Verre Oosten

De Duitse gezelschapsspellen hebben ook het Verre Oosten bereikt. Met name Japan kent talrijke spellenclubs, uitgebreide websites en hobbybladen over spellen. De laatste jaren beginnen ook Japanse uitgevers zich te roeren op de gezelschapsspellenmarkt. Vorig jaar konden we al ruiken aan de Japanse editie van Siedler, dit jaar presenteerde de uitgever Yuhodo twee nieuwe kaartspellen: Masquerade en Saga. Beide spellen hebben één ding gemeen: ze zijn voorzien van plaatjes in de bekende Mangastijl.

Masquerade is een kaartspel voor 3-5 spelers. Aan het begin van een ronde wordt de speelvolgorde vastgesteld. Dan kiest iedere speler de locatie, waar zijn held deze beurt actief zal zijn. De verschillende locaties bieden de helden bepaalde voordelen. Vervolgens mogen de spelers spell-kaarten spelen, waarmee je o.a. een gewonde held kunt genezen of extra gevechtskracht kunt verkrijgen. Daarna volgt de duelfase, waarin de helden de monsters uit het guardian deck bevechten. Als je een monster verslaat, ontvang je de bijbehorende schat en een gratis spell-kaart. Aan het einde van de beurt mag de held in de locatie “kapel” een gebeurteniskaart uitkiezen, waarmee hij o.a. alle andere helden kan verwonden. Het spel eindigt o.a. als het guardian deck is verbruikt. Dan telt iedereen de verzamelde winstpunten. Een speciale mask-kaart levert extra punten op als je aan de voorwaarden voldoet. Je kunt deze mask-kaart ook tijdens een gevecht gebruiken om jouw kracht te verhogen, maar dan verspeel je het recht op de bonuspunten.


Masquerade

Saga is een kaartspel voor 3-6 spelers. Iedere speler begint het spel met 6 kaarten. In jouw beurt mag je of één kaart trekken of één kaart spelen. Als je meerdere exemplaren van de gespeelde kaart bezit, mag je ook deze kaarten uitspelen. Uitgespeelde kaarten leg je in jouw eigen speelveld op tafel. Deze kaarten leveren aan het einde plus- of minpunten op, afhankelijk van de manier waarop het spel eindigt. Elke kaart bevat een regeltekst, die je meteen moet uitvoeren. Hiermee kun je allerlei grappen en trucs uithalen: kaarten afleggen, ruilen, trekken enzovoort. Sommige kaarten bevatten een pictogram, waardoor de speelvolgorde wordt gewijzigd, de volgende speler wordt overgeslagen of jijzelf een dubbele beurt krijgt. Je mag het einde van het spel activeren als aan één van drie voorwaarden is voldaan. 1) Jij hebt geen kaarten in jouw hand. Dan krijgt iedereen pluspunten voor kaarten in zijn speelveld en minpunten voor kaarten in de hand. 2) Jij hebt 20 of meer punten in jouw hand. Dan krijgt iedereen pluspunten voor kaarten in zijn hand en minpunten voor kaarten in het speelveld. 3) Als de trekstapel is verbruikt, eindigt het spel verplicht. Dan krijgt iedereen punten conform methode 1). Helaas hebben ze uitgerekend in dit spel alleen Japanse teksten op de kaarten afgedrukt, waardoor je constant het meegeleverde Engelstalige boekje moet raadplegen. Erg onhandig!

Ik denk, dat jij denkt......

De Italiaanse uitgever daVinci presenteerde haar bordspel Viva il Re!. De koning is afgetreden en de spelers beslissen wie van de 13 kandidaten de troonsopvolger wordt. Het spelbord toont een koninklijk paleis met zeven verdiepingen, omringd door een scorespoor. Ieder speler ontvangt één “ja”-stemkaart, 2-4 “nee”-stemkaarten en een kaart met een geheim doel. Het is de bedoeling om de zes op deze kaart afgebeelde karakters een hoge positie in het paleis te bezorgen. Aan het begin worden de karakters om de beurt over de laagste verdiepingen verdeeld, maximaal vier per verdieping. Vervolgens mogen de spelers om de beurt één karakter naar een hogere verdieping verplaatsen, maar ook nu mogen er nooit meer dan vier karakters op een verdieping staan. Zodra een karakter naar de troonkamer wordt verplaatst, moeten de spelers hun stem uitbrengen. De “nee”-kaartjes kun je maar één keer gebruiken, het “ja”-kaartje krijg je na de stemronde weer terug. Om koning te worden, moeten de spelers unaniem “ja” stemmen. Zelfs met maar één tegenstem, wordt het karakter uit het paleis gesmeten en gaat het spel zonder hem of haar verder. De eerste ronde is voorbij zodra de eerste koning is gekozen. Dan tonen de spelers hun geheime doelkaarten en leveren hun karakters 1-10 winstpunten op, afhankelijk van de positie op het bord. Wie na drie rondes de meeste punten heeft, wint het spel. Viva El Re! is een lekker vlot blufspelletje, met een hoog “ik denk, dat jij denkt, dat ik denk” gehalte. Een prima aanvulling voor de afdeling "lichte kost" in jouw spellenkast. Het spel bevat Nederlandstalige regels en zal vermoedelijk door PS Games worden gedistribueerd.

Men verkocht verder High Noon, een kleine uitbreiding voor het kaartspel Bang!. Ook hier waren de Nederlandstalige regels reeds bijgevoegd, met dank aan Ronald Hoekstra van Spelmagazijn.

Rare hoofddeksels

De stand van de Italiaanse uitgever KidultGame was gevuld met spelers met rare hoofddeksels: een hoofdband met een speelkaart. Dit vreemde schouwspel maakte deel uit van hun nieuwe spel Coyote. Daarbij gokken de spelers op de waarde van de aanwezige indianenkaarten, terwijl ze niet weten welke kaart op hun eigen voorhoofd is geplakt. Sommige speciale kaarten zorgen voor verrassende effecten, zoals de verdubbeling van de waarde van alle kaarten. Als je aan de beurt bent, moet je het vorige bod overtreffen of in twijfel trekken. Als je het fout hebt, wordt er een coyotefiche op jouw hoofdband bevestigd. Met drie van deze fiches heb je het spel verloren.

Biertje?

Fantasy Pub is een loopspelletje van de nieuwe Italiaanse uitgever Mind the Move. Het speelveld vertegenwoordigt een kroeg met vijf tafels en één bar. In de loop van het spel betreden jouw speelfiguren (hobbit, dwerg, krijger en ork) de kroeg en bewegen via de tafels weer naar de bar. De speelfiguren dragen dubbelzijdige fiches met zich mee: 1 munt aan de ene kant, 1 biertje aan de andere kant. Je gooit twee dobbelstenen en voert vervolgens één of twee actie(s) uit: de kroeg betreden, de kroeg verlaten of een speelfiguur verplaatsen. Als je de kroeg betreedt, bepaalt de dobbelsteen hoeveel munten je meekrijgt. Je mag de kroeg alleen verlaten als de hoeveelheid bierpullen minstens gelijk is aan de resterende munten. Dan leg je de bierpullen apart op een winstpuntenstapel. Een speelfiguur beweegt precies zoveel velden als het aantal gegooide ogen minus het aantal bierpullen. Je mag niet naar een tafel of de bar bewegen, als daardoor de voorgeschreven tafelschikking wordt overtreden. Als je een nieuwe tafel bereikt, bepaalt de samenstelling van de gasten of er al dan niet gedronken wordt. Soms word je verplicht om een biertje weg te geven aan een sterker karakter. Als je geen geld meer hebt of te veel hebt gezopen, word je uit de kroeg gesmeten. Dit is op zich een lollig spelletje, dat helaas langer duurt dan de diepgang kan rechtvaardigen. Dit kun je echter oplossen door het vereiste aantal punten te verlagen.

Red Omega Studios

Nog een nieuwe Italiaanse uitgever. Op hun eerste Spiel presenteerden ze twee nieuwe kaartspellen.

Tortuga is een spel voor twee spelers. Je begint het spel met drie piratenschepen op jacht naar buit. In de loop van het spel voeg je nieuwe kaarten aan het speelveld toe, bij jezelf of de tegenstander. Er zijn vijf soorten kaarten: schepen, schatten, weersomstandigheden, strategie en gebeurtenissen. Het is de bedoeling om de kaarten zo te spelen, dat jij zwakke slachtoffers met een vette buit kunt veroveren. Helaas zal de tegenstander jouw mooie plannen regelmatig verpesten door ongewenste kaarten toe te voegen.

Crazy Rally is een racespelletje voor 3-6 spelers. Aan het begin mag iedereen zijn auto uitrusten met allerlei extraatjes. Daarna bekijken de spelers de kaarten met de route van de race en moeten ze de bijzonderheden van de 14 verschillende etappes onthouden. Deze etappekaarten worden weer dicht gelegd. Vervolgens racen de spelers door het uitspelen van kaarten van etappe naar etappe. Pas nadat iedereen een kaart heeft gespeeld, wordt de actuele etappekaart omgedraaid. Als jouw geheugen je in de steek heeft gelaten, en je dus te hard rijdt, loopt jouw auto schade op. Als je dit te vaak doet, lig je uit het spel.

Eurogames

China Moon is een tactisch loopspel voor 3-5 spelers van Bruno Faidutti. Iedere speler bezit drie kikkers. In een beurt moet je ook drie kikkers bewegen, waarvan één van een medespeler. De kikkers bewegen over waterlelies. Sommige lelies hebben een speciale betekenis: extra beurt, een bloem ruilen met een medespeler of een bloem achterlaten. Het is de bedoeling om bloemen te verzamelen, bij voorkeur meerdere exemplaren van dezelfde soort. De zwarte bloem is niet interessant, omdat deze minpunten oplevert. De blauwe bloem is dat wel, deze levert in haar eentje al vier punten op. Deze bloem gaat naar de kikker die als vierde de finish bereikt en daarmee het spel beëindigt. Tijdens de beurs haalde Alan Moon nog een leuke grap uit. Hij beweerde dat hij het spel samen met Bruno had ontworpen, onder verwijzing naar het feit dat zijn naam veel groter op de doos is afgedrukt.



Lees verder in deel VI van dit verslag.

Agenda > Verslagen > Spiel 2003


Top