Agenda > Verslagen > Spiel 2004

Internationale Spieltage
SPIEL '04
Messe Essen 21.-24. oktober 2004


Deel I - Deel II - Deel III - Deel IV - Deel V - Deel VI
komspiel.gif (6620 bytes)

Goldsieber

Sinds de samenvoeging van de Duitse uitgevers Goldsieber en Noris regent het klachten over de kwaliteit van het spelmateriaal in de spellen van eerstgenoemde. Ook op deze beurs bleek dat bij Goldsieber de kwaliteitscontrole tegenwoordig een ondergeschikte rol speelt. Het nieuwe bordspel Piranha Pedro bevat een slap en gebogen spelbord en verder een zak vol steentjes, die regelmatig te groot zijn voor handig gebruik tijdens het spel. Gelukkig heeft het spel zelf wel het nodige plezier opgeleverd. 

Piranha Pedro is een vlot en simpel loopspel voor 2-6 spelers. Pedro is gestrand op een eiland, het omringende water is gevuld met hongerige piranha’s. De spelers moeten Pedro via hun stenen veilig over het water leiden. Iedere speler ontvangt een setje loopkaarten en vier stenen. De spelers kiezen tegelijkertijd een loopkaart. Deze kaarten hebben een waarde van 1-3 en tonen één van de vier windrichtingen. Beginnend met de startspeler en daarna met de klok mee, beweegt Pedro conform de gespeelde kaarten over het bord. Als Pedro in het water dreigt te stappen, moet de desbetreffende speler een of meer van zijn stenen inzetten. Als alle kaarten zijn afgewikkeld, start een volgende loopronde vanaf de nieuwe startspeler. De loopfase wordt afgebroken zodra een speler zonder stenen een steen moet inzetten, Pedro het speelveld verlaat of hij op een piranha stuit. De desbetreffende speler ontvangt een piranha als strafpunt. Alle spelers leveren hun stenen in en ontvangen nieuwe stenen voor de volgende ronde, op basis de symbolen op hun resterende speelkaarten. Zodra een speler zijn tweede piranha ontvangt, eindigt het spel. Alle andere spelers hebben dan gewonnen. Bij dit spel draait het vooral om anticiperen. Als je niet bang bent om af en toe bewust een steentje in te leveren, kun je de medespelers soms trakteren op een onaangenaam lange reeks watervelden.

Kosmos

Klaus Teuber werkt al een tijdje aan een nieuw spelsysteem, waarbij met behulp van reiskaarten een wereld wordt ontdekt en avonturen worden beleefd. Een eerste versie van dit spelsysteem is dit najaar uit de melkkoe Catan geperst en wordt ons aangeboden als Candamir. De exacte titel is me niet helemaal duidelijk, op de doos vind je ook nog de kreten “Die ersten Siedler” en “Abenteuer Catan”. Aan het begin van het spel wordt een spelbord gevuld met landtegels en ontvangt iedere speler een karakterkaart. Met dit karakter ga je vervolgens op pad, om grondstoffen, dieren en voorwerpen te verzamelen. Hiervoor ontvang je winstpunten. De trektocht door Catan wordt afgehandeld met reiskaarten, waarop een of meer gebeurtenissen zijn afgebeeld. Als je de eigenschappen van jouw karakter ontwikkelt, maak je meer kans om deze gebeurtenissen te overwinnen. Het spelsysteem bevat de nodige extraatjes, maar in de kern is het niet veel meer dan een beetje rondreizen, spulletjes verzamelen en winstpunten incasseren.

De serie tweepersoonsspellen is uitgebreid met een interessante nieuwe titel. In Jambo proberen de spelers als Afrikaanse markthandelaren als eerste 60 geldstukken te verdienen. De actieve speler mag vijf acties uitvoeren en heeft daarbij de keuze uit het trekken van kaarten, het uitspelen van kaarten of het activeren van eerder uitgespeelde voorwerpen. Om goederen te kunnen verkopen, moeten de spelers eerst goederen inkopen. Hiertoe speel je een goederenkaart uit, betaal je de afgebeelde kostprijs en plaats je de goederen op jouw marktkraam. Aangezien de ruimte in de eigen marktkraam beperkt is, moet je zorgvuldig kiezen welke goederen je aan de man wilt brengen. Het is overigens mogelijk om later in het spel extra marktkramen te bemachtigen. Met jouw voorwerpen en met actiekaarten kun je goedkoop inkopen en de tegenstander dwarszitten. Je hebt wat tijd nodig om te wennen aan de vele actiekaartjes, maar daarna zul je aan Jambo het nodige plezier beleven. Als je moeite hebt met de Duitse taal, kun je het spel beter laten liggen.

In 80 Tagen um die Welt is een nieuw familiespel voor 3-6 spelers. In de voetsporen van Jules Vernes proberen de spelers in 80 dagen rond de wereld te reizen. Wie als eerste weer in Londen aankomt en aan het einde de minste dagen heeft verbruikt, is de winnaar. De actieve speler kiest een reiskaart en beslist of hij naar de volgende plaats wil reizen. Als hij wil reizen, moet hij de voor deze route benodigde reiskaarten afgeven. De gebruikelijke transportmiddelen zijn trein en schip. De route geeft aan welke soort je nodig hebt. Op elke reiskaart wordt aangegeven hoeveel dagen de reis met deze kaart duurt. Deze dagen worden afgeboekt op jouw tijdspoor. Elke reiskaart staat verder een speciale actie toe, waaronder een snelle trip per luchtballon.

Het vierde nieuwe Kosmosspel is uitgebracht in samenwerking met het Duitse tijdschrift Stern. Nacht der Sterne is een legspel voor 3-4 spelers. Het is de bedoeling om 25 tegels op zo'n manier aan te leggen, dat aan het einde van de rit 14 sterrenbeelden in de juiste constellatie zijn neergelegd.

Winning Moves

Deze uitgever had twee nieuwe spellen aangekondigd, maar wist zoals gebruikelijk niet de daad bij het woord te voegen. Colovini’s nieuwe bordspel Submarine werd wel gedemonstreerd, maar was nergens te koop. Volgens het geruchtencircuit is de vertraging te wijten aan onenigheid over de door Winning Moves bewerkte spelregels. Het tweede nieuwe spel Karibik was wel op tijd geproduceerd. 

Dit bordspel voor 2-4 spelers bevat een spelbord met diverse eilanden en havensteden in de Caribische Zee. Iedere speler beschikt over drie veilige thuishavens in zijn eigen kleur. De 6 prachtig vormgegeven piratenschepen Arriba, Bravo, Caramba, Diabolo, Evita en Fuego liggen klaar. Zij behoren aan geen enkele speler toe. Iedere speler heeft 7 biedkaarten: zes rumkaarten met 0-5 vaten en één diefkaart. Aan het begin van een ronde leggen de spelers hun biedkaarten in het geheim bij de piratenschepen. Een schip wordt gecontroleerd door de speler die daar de meeste rumvaten heeft geplaatst. Daarna worden de piratenschepen in alfabetische volgorde verplaatst. De rumkaarten bepalen hoeveel velden een schip beweegt, de diefkaarten verminderen dit aantal. In jouw beurt kun je havensteden met schatkisten overvallen. Voor een overval en voor het afleveren van de schatkist in een thuishaven ontvang je winstpunten. De schatkisten worden onderweg regelmatig ingepikt door roofzuchtige medespelers.

Queen Games

Deze Duitse uitgever wil overduidelijk nog even profiteren van het succes van Alhambra, het Spiel des Jahres van 2003. Tijdens Spiel verscheen Die Tore der Stadt, een doosje met vier kleine uitbreidingen voor Alhambra: stadspoorten maken het bouwen achter een stadsmuur mogelijk; tegels met bonuspunten voor naburige gebouwen in een rechte lijn; karakterkaarten met extraatjes en ten slotte een neutrale geldsoort. Dit setje lijkt me op het eerste gezicht leuker dan de eerste uitbreiding.

Bij Die Gärten der Alhambra heeft men een oud bordspel uit de kast geplukt en voorzien van het etiket Alhambra. Die Gärten is niets meer dan een heruitgave van het legspel Carat. De vierkante velden op het spelbord worden gevuld met huizenfiches met een waarde van 1-5 punten. Op de tussenliggende achtzijdige velden worden in de loop van het spel tuintegels geplaatst. Een nieuwe tuintegel wordt altijd naast een andere geplaatst. Zodra een gebouw door tuinen is omringd, vindt een telling plaats. Aan elke kant van een tuintegel zijn 1-6 bomen in de kleuren van de spelers afgebeeld. De speler met de meeste bomen naast het zojuist omringde gebouw krijgt winstpunten: de waarde van het gebouw, vermenigvuldigd met het aantal boomsoorten op de naburige tuintegels. Als meerdere spelers de meeste bomen bezitten, gaan de punten naar de eerstvolgende speler. Als de tuin volledig is gevuld, wint de speler met de meeste punten. Dit is een prima legspel, maar de koppeling met Alhambra laat toch een nare smaak achter. Het spelsysteem heeft helemaal niets met Alhambra te maken, waardoor nietsvermoedende kopers mogelijk worden misleid.

Met Flandern 1302 - Die Macht der Zünfte waagt Queen Games een geslaagde poging om een vlot meerderhedenspel aan de man te brengen. Maximaal vier spelers en twee neutrale partijen strijden om de macht in zes steden. Er wordt gespeeld met actiekaarten, die de spelers tegelijkertijd kiezen. Met behulp van een of meer invloedkaarten kun je de speelvolgorde beïnvloeden. De actiekaarten staan je onder meer toe om een wijktegel in een stad te plaatsen. De steden worden gaandeweg met de stadswijken gevuld. Als alle bouwplaatsen van een stad zijn bezet, dan vindt daar een telling plaats. Het gilde met de meeste voltooide wijken ontvangt dan de meeste punten.

Hans im Glück

Het voortborduren op het succes van een Spiel des Jahres is ook deze uitgever niet vreemd. Dit jaar presenteerde men met Carcassonne: die Stadt een luxe editie van het Spiel des Jahres van 2000. Dit spel is verpakt in een houten doos. De tegels tonen straten, markten en kleine gebouwen, waarbij met name de historische gebouwen interessant zijn. Markten kunnen veel punten opleveren als ze verschillende goederensoorten bevatten. Bij het aanleggen hoef je alleen de wegen aan te laten sluiten. De tegels worden in drie stapels verdeeld, die na elkaar worden gebruikt. Vanaf de middelste stapel komen de stadsmuren in het spel. Dan plaatst iedereen een houten muurstuk zodra er een puntentelling plaatsvindt. Op de muur kun je een wachter plaatsen. Deze levert aan het einde van het spel bonuspunten op als hij in een rechte lijn naar historische gebouwen kijkt. De speler die de telling activeerde, mag ook nog een van zijn torens aan de stadsmuur plaatsen. Dan krijg je punten voor de tussen twee torens liggende muurstukken. Dit is een prima variant op het basisspel, met name dankzij de strategische scoremogelijkheden van de wachters op de muren. Verder zijn verpakking en materiaal een lust voor het oog.

Der Graf von Carcassonne is een kleine uitbreiding met 12 nieuwe tegels en een houten speelfiguur. De tegels vormen een stadscentrum met vier wijken, waar de speelfiguur van de graaf rondwandelt. De wijken zijn gekoppeld aan de bekende terreinsoorten: weg, stad, klooster of weiland. Als je een telling activeert waarbij jij niet scoort, mag je een speelstuk in een wijk plaatsen. Dit speelstuk kun je later inzetten bij een nieuwe telling in de desbetreffende terreinsoort. Als de graaf een wijk bezoekt, staan de in deze wijk aanwezige speelfiguren tijdelijk vast. Dit setje werd voor een gering bedrag verkocht, de opbrengst is bestemd voor een goed doel.

Die dunkle Lande is een uitbreiding voor Ohne Furcht und Adel. Aangezien 999 Games een Nederlandstalige versie heeft uitgebracht, heb ik het setje op Spiel laten liggen.

Gelukkig werden de spelliefhebbers ook getrakteerd op een stevig nieuw bordspel. Bij Im Schatten des Kaisers draait het om de verkiezing van de Duitse keizer in de 13e en 14e eeuw. De spelers vertegenwoordigen adellijke families met een claim op de troon. Het is de bedoeling om in vijf spelrondes de meeste winstpunten te verzamelen. Iedere speler beschikt o.a. over 7 edelen en 3 ridders. De dubbelzijdige edelenfiches tonen aan de ene kant een baron en aan de andere kant een echtpaar. Aan de zijkanten vind je vier leeftijden terug. Aan het begin van het spel plaatsen de spelers 4 edelen en 1 ridder op het bord. In de eerste spelfase ontvangen de spelers inkomsten, die in de volgende fasen in een rap tempo worden uitgegeven. In de tweede spelfase draaien de edelen naar de eerstvolgende leeftijd c.q. gaan terug naar de voorraad als ze te oud zijn. In de derde fase bepalen blauwe en roze actiekaarten of er een dochter of een zoon wordt geboren. Een zoon plaats je op het spelbord. Een dochter kun je uithuwelijken aan de baron van een medespeler. De ouder ontvangt een winstpunt, de bruidegom draait zijn baron om naar de zijde met het echtpaar. In de vierde fase kunnen de spelers actiekaarten kopen en inzetten, het privilege van een vorst gebruiken of een ridder inzetten of verplaatsen. In de vijfde fase wordt in elk vorstendom bepaald of er machtswisseling plaatsvindt. De speler met de meeste machtpunten (ridders, steden en edelen) wordt de nieuwe vorst en ontvangt 2 winstpunten. In de zesde fase wordt een nieuwe keizer gekozen, als een speler in fase vier de actiekaart “tegenkeizer” heeft gekocht. Alle spelers doen mee aan de verkiezing, vorsten en actiekaarten leveren stemmen op. De spelers brengen al hun stemmen uit op de keizer of op de uitdager. Als je voor de winnaar hebt gekozen, levert dit 1 winstpunt op. In de zevende fase voert de keizer zijn bonusactie uit. Afhankelijk van de actuele spelronde mag hij een rijksstad plaatsen en/of ontvangt hij winstpunten of geld. Im Schatten des Kaisers is een boeiend spel, dat liefhebbers van pittige kost zal aanspreken. Gelukkig voor de uitgever laten veelspelers zich in het algemeen niet leiden door de aantrekkelijkheid van een coverafbeelding. De cover van dit spel is naar mijn smaak zo lelijk, dat de inhoudelijke kwaliteit nagenoeg alles moet compenseren.



Lees verder in deel V van dit verslag

Agenda > Verslagen > Spiel 2004


Top