Agenda > Verslagen > Spiel 2005

Internationale Spieltage
SPIEL '05
Messe Essen 13.-16. oktober 2005


Deel I - Deel II - Deel III - Deel IV - Deel V - Deel VI
komspiel.gif (6620 bytes)

Eagle Games

Deze Amerikaanse uitgever presenteerde de nieuwe bordspellen Conquest of the Empire en Railroad Tycoon. Eerstgenoemde is een heruitgave van de gelijknamige MB klassieker. Men heeft een beetje aan de oorspronkelijke regels geknutseld en tevens een tweede regelset toegevoegd, die is gebaseerd op Struggle of Empires van Martin Wallace. Ook Railroad Tycoon komt uit de koker van Martin Wallace, want dit spel is gebaseerd op Age of Steam. Volgens een medewerker van Eagle Games is het spelsysteem in grote lijnen gelijk gebleven en heeft men vooral gesleuteld aan de geldschaarste. Beide spellen zien er schitterend uit, maar zijn helaas ook weer voorzien van belachelijk grote speelborden. Een snelle meting leerde mij dat mijn eettafel niet breed genoeg is. Ik heb de spellen daarom laten liggen.

Edition PlayMe

Big Kini is geen uitbreiding voor Busen Memo, maar een geslaagd en vlot bordspel waarbij de slimme inzet van schaarse actiepunten centraal staat. Het speelveld bestaat uit een zee met gedekte zeszijdige gebiedstegels. Iedere speler beschikt over een eigen open gebiedstegel met drie eilandjes, met speciale actievelden en een paar invloedvelden voor locale politici. Op deze invloedvelden plaatsen de spelers hun blokjes, waarmee ze de actie van het desbetreffende eiland mogen gebruiken. Sommige invloedvelden beperken zich tot 1 eiland, andere raken 2 eilanden en het centrale invloedveld (de baaibaron) raakt zelfs alle eilanden van deze tegel. De eilanden kunnen een aantal zaken "produceren": nieuwe blokjes, geld, goederen en bewegingspunten. Om zo'n productiemogelijkheid daadwerkelijk te gebruiken, moet je een van jouw twee biedstenen op het juiste veld van het gemeenschappelijke actiebordje plaatsen. De spelers doen dit om de beurt, beginnend met de startspeler. Degene die als eerste een actie kiest, mag deze dubbel uitvoeren. Degene die als tweede voor dezelfde actie kiest, voert hem eenmaal uit. Hetzelfde geldt voor het derde zelfde actieveld, maar dan moet je ook nog eens betalen. De zes mogelijke acties zijn: nieuwe blokjes plaatsen, blokjes bewegen (kost geld en bewegingspunten als je naar een andere tegel beweegt), geld incasseren, een goederenfiche nemen, een baaibaron kiezen (bij meerderheid van stemmen) of een gedekte gebiedstegel omdraaien (kost 5 geld per tegel en levert een ontdekkingsfiche op). Het spel eindigt na 12 ronden of na de ronde waarin de laatste gedekte gebiedstegel is omgedraaid. Dan krijg je punten voor blokjes op invloedvelden (waaronder maar liefst 5 per baaibaron), voor setjes met drie verschillende goederen, voor ontdekkingsfiches en voor het resterende speelgeld. Dit is een alleraardigst actiepuntenspel, waarbij ik overigens alleen de regel voor een speleinde na 12 ronden zal gebruiken (het is namelijk mogelijk dat de tegels zeer snel worden omgedraaid, waardoor het spel voorbij is voordat je met je ogen hebt geknipperd). Achteraf bleek dat men ook een uitbreiding voor dit spel verkocht (materiaal voor 5/6 spelers en actiekaartjes). Helaas vond het mannetje achter de toonbank het niet nodig mij hierover te informeren.

Eggert Spiele

De eerste kennismaking met het bordspel Antike is ongetwijfeld een cultuurschok voor bezitters van oudere spellen van deze uitgever. Op dit spel heeft men zowaar een vormgever losgelaten. En als kers op de appelmoes heeft de beste man of vrouw ook nog eens mooi werk afgeleverd. Zoals de naam al doet vermoeden, speelt Antike zich af in de klassieke oudheid. Volken stichten steden, bouwen tempels, bevaren de zeeën en doen wetenschappelijke ontdekkingen. Het spel bevat een dubbelzijdig speelbord, waardoor je uit twee scenario's kunt kiezen. Tijdens zijn beurt verplaatst de actieve speler een speelfiguur naar een van de velden van de actiecirkel. Op deze cirkel zijn de verschillende actiemogelijkheden afgebeeld (productie van verschillende soorten grondstoffen, veredeling van deze grondstoffen en beweging). Als je 1-3 velden beweegt, kost dit je niets. Als de gewenste actie verder weg ligt, moet je hiervoor betalen. Met de grondstof marmer kun je tempels bouwen, die de capaciteit van steden vergroten. Met ijzer bouw je legioenen en schepen, waarmee je nieuwe gebieden kunt bezetten en jouw aanvals- of verdedigingskracht vergroot. Met goud betaal je de wetenschappelijke ontdekkingen, die militaire of economische voordelen opleveren. Met jouw militaire eenheden kun je vijandelijke provincies en steden aanvallen. Om een gevecht te winnen, moet je meer eenheden dan de tegenstander bezitten. Aanvaller en verdediger moeten namelijk hetzelfde aantal eenheden van het bord halen. Ieder volk probeert koningen, geleerden, veldheren, burgers en zeelieden voor zich te winnen. Degene die als eerste een bepaalde hoeveelheid personen naar zijn kant lokt, is de winnaar. Deze personen lok je door een bepaald aantal steden te bezitten, ontdekkingen te doen enzovoort. Antike is een interessante combinatie van veroveren en ontwikkelen, die liefhebbers van lichte "Civilization-achtigen" ongetwijfeld zal aanspreken. Het spel bevat een leuk extraatje: een boekje met informatie over volken, steden en persoonlijkheden uit de klassieke oudheid.

Fantasy Flight Games

Deze Amerikaanse uitgever had eerder dit jaar een enorme lijst nieuwe releases aangekondigd, die in de maanden voor de beurs overigens steeds kleiner werd. Blijkbaar liepen de ambitieuze plannen niet geheel in de pas met de productiecapaciteit. Het nieuwe bordspel Descent, de opvolger van Doom in een fantasyjasje, zou de beurs niet halen, maar bleek toch op tijd voltooid. Ik ben geen liefhebber van dergelijke spellen en heb Descent dus niet inhoudelijk geďnspecteerd. De grote doos en de hoeveelheid materiaal waren overigens wel indrukwekkend.

Ik ben helaas compleet vergeten om The Hollywood Card Game te kopen. Dit is een nieuw kaartspelletje van Schacht & Faidutti. Ik neem aan dat dit spel binnenkort via PS Games ook in de Nederlandse winkels zal opduiken.

Fragor Games

Deze Schotse uitgever heeft iets met koddige speelstukken en beesten. Vorig jaar kwamen ze met een doosje vol kikkers naar Essen (Leapfrog), dit jaar draait het spel om schapen. Shear Panic is een tactisch spel voor 2-4 spelers, dat wordt gespeeld met prachtige miniaturen van snoezige schaapjes. Dit spel is uitgebracht in een oplage van 500 exemplaren. Er waren zoveel voorbestellingen, dat men op de vroege woensdagmiddag al door de vrije voorraad heen was. Het speelveld bestaat uit 9 schaapjes op grasmatjes (2 per speler en 1 zwart schaap). Iedere speler beschikt over een bordje met actievelden. Elk actieveld kun je tijdens het spel één keer gebruiken. Met de gekozen actie kun je een of meer schaapjes op een bepaalde manier verplaatsen (duwen, schuiven, springen enzovoort). De actie bepaalt ook hoeveel stappen de pion op het tijdspoor wordt verplaatst. Aan het einde van jouw beurt verdien je winstpunten als jouw schaapjes naast elkaar staan, als je in de buurt van Roger Ram staat, als je naast het zwarte schaap staat of als jouw schaapjes niet worden geschoren. De scoremethode is afhankelijk van de stand van zaken op het tijdspoor. Het koddige materiaal doet op het eerste gezicht wellicht anders vermoeden, maar Shear Panic is een gemeen tactisch spelletje. De kudde bevat geen makke lammetjes, er wordt volop gestreden om een goede positie. Daarbij moet je anticiperen op de verschillende scoremethoden.

Franjos

Friesen-Törn is een wilde zeilrace voor 3-6 spelers. Je verdient winstpunten door de zeilbootjes van medespelers te rammen. Je bestuurt jouw boot met zeilkaarten. Je moet niet alleen zelf handig manoeuvreren, maar ook de vaarroutes van de tegenstanders inschatten.

Zoodiak is een abstract bordspel voor twee spelers. Op de opdrachtkaartjes zijn constellaties van sterren afgebeeld, die je op het speelbord moet zien te vormen. De spelers zetten om de beurt hun speelstukken in. Als je een speelstuk van de tegenstander met twee eigen stukken insluit, draai je zijn speelstuk om en krijgt deze jouw kleur.

The Game Master

Deze Nederlandse uitgever demonstreerde De Ontembare Stad, de kersverse winnaar van de Nederlandse Spellenprijs 2005, en het nieuwe bouwspel Skyline. The Game Master was dit jaar verhuisd van hal 5 naar hal 12. Een verstandige zet, want de laatstgenoemde hal trekt in het algemeen veel meer volk. De tafels van The Game Master waren goed bezet en ik kreeg de indruk dat Skyline bij veel spelers in de smaak is gevallen. Hans van Tol vertelde tussen neus en lippen door dat hij een interessante suggestie voor een aanpassing van de eindtelling van Skyline had ontvangen. Je ontvangt de bonus van jouw opdrachtkaartje dan niet meer aan het einde, maar meteen nadat je jouw eigen laatste beurt hebt voltooid. Deze aanpassing is voorgesteld om de opdrachten iets minder geluksafhankelijk te maken. Hans vertelde verder dat De Ontembare Stad de belangstelling van een Duitse uitgever heeft gewekt. Wellicht verschijnt er t.z.t. een Duitse versie?

Gamepack/Cardchess

H2olland is een bordspel van Richard van Vugt en Jeff Widderich. Eerstgenoemde is de man achter de boeiende Nederlandstalige recensiesite Gamepack. De spelers malen een meer droog door dijken en molens te bouwen. Op de nieuwe polder planten ze verschillende gewassen. Met de inkomsten kopen ze tulpenbollen, die ook op het nieuwe land worden geplant. De speler met de meest waardevolle tulpenvelden wint het spel.

Het spel verloopt in jaren, die zijn verdeeld in de vier seizoenen. In de lente plaatsen de spelers hun boerderijen, molens, koeien, gewassen en tulpenvelden. In de zomer bouwen de spelers dijken en wordt het land drooggemalen, waardoor nieuw land wordt gewonnen. In de herfst worden de effecten van het weer doorgevoerd (waaronder mogelijke natuurrampen) en oogsten de spelers van velden naast hun boerderijen en/of molens. In de winter kopen de spelers nieuwe gebouwen, dijken, koeien, gewassen en tulpenvelden. Dit kan dan in de lente weer geplaatst worden (voor zover de ruimte het toelaat). Tulpenvelden leveren in de herfst niets op, maar zijn wel essentieel om het spel te winnen. Op elk veld wordt namelijk een boertje geplaatst. Helemaal aan het einde rennen al die boertjes een voor een de molens uit en bezetten de meest waardevolle tulpenvelden. Wie daarmee de meeste punten scoort, wint. Je moet bij het plaatsen van al je spullen goed opletten waar je medespelers staan. Want van jouw gewassen wordt ook door de aangrenzende buurman geoogst, en een boertje dat uit een molen komt gerend, zal zonder scrupules jouw dure tulpenvelden bezetten. (Beschrijving: Niek).

Gigantoskop

Deze Zweedse uitgever presenteerde het kaartspel Badadoom. De 3-5 spelers moeten een bom onschadelijk maken, of in ieder geval genoeg afstand bewaren als het ding toch ontploft. Badadoom is een combinatie van een lollig thema en weinig inhoud. Er gaat een stapeltje kaarten rond (bom & mechanismen), er worden mechanismekaartjes verwijderd en allerlei actiekaartjes uitgespeeld en uiteindelijk staat de bom op scherp. Dan verdient degene met de beste actiekaartjes (lees: veel mazzel) de meeste winstpunten en begint de explosieve stoelendans opnieuw. Ik vind het per saldo een onnozel geluksspelletje en heb het daarom niet gekocht.



Lees verder in deel V van dit verslag

Agenda > Verslagen > Spiel 2005


Top