Agenda > Verslagen > Spiel 2006

Internationale Spieltage
SPIEL '06
Messe Essen 19.-22. oktober 2006


Deel I - Deel II - Deel III - Deel IV - Deel V - Deel VI
komspiel.gif (6620 bytes)

2F-Spiele

“The green man from our space” had een productieve jaargang en presenteerde maar liefst drie nieuwe producten: een uitbreiding voor Funkenschlag, het biedspel Fiji en het bordspel Füchterliche Feinde. De verschijning van laatstgenoemde was nog een spannende zaak, omdat de productie pas op de dag voor de beurs was voltooid.

Fiji is een blind biedspel voor 2-5 spelers. Je begint iedere speelronde met een setje kraaltjes in vier verschillende kleuren. Met deze kraaltjes probeer je in drie biedrondes winstpunten te verdienen. Een viertal scorekaartjes bepaalt de waarde van de kraaltjes. De eerste kaart geeft aan of je deze speelronde juist veel of juist weinig kraaltjes van de afgebeelde soort moet verzamelen. De tweede t/m de vierde kaart fungeren op dezelfde wijze als “tie breakers”. Daarnaast liggen er vier setjes van telkens twee opdrachtkaartjes klaar, die volgens het “als, dan principe” de uitkomst van een biedronde bepalen. Een paar voorbeelden: degene die de meeste rode kraaltjes biedt, ontvangt twee gele speelstukken; als jij de minste blauwe speelstukken biedt, krijgen alle medespelers één rood speelstuk. De spelers bieden blind, waarna de uitkomst van de vier combinaties wordt bepaald. Als bij de afhandeling van een combinatie meerdere spelers hetzelfde bod hebben gedaan, gaat de "opbrengst" naar de eerstvolgende bieder. Dit van “Hol’s der Geier” bekende principe zorgt ook hier voor extra spanning. Het is soms een hele klus om de gewenste kraaltjes te verzamelen c.q. ongewenste kraaltjes te lozen. Na drie biedrondes wordt de score bepaald en ontvang je gekrompen hoofden (waaronder de verminkte snuitjes van Bert & Ernie – kindvriendelijk is het niet). Na vier potjes wint de speler met de grootste verzameling gekrompen hoofden. Deze geslaagde combinatie van bluffen, gokken en plannen speelt lekker vlot weg, zorgt voor spanning en doet de grijze cellen af en toe kraken. PS Games geeft een Nederlandstalige versie uit. Ten slotte een tip: controleer voor het eerste potje jouw voorraad "kraaltjes". In mijn speelomgeving heeft namelijk niemand een compleet setje!

Füchterliche Feinde is een bordspel dat zich afspeelt in de fantasievolle speelwereld van de Fee Fabula. Jouw strijdlustige speelfiguur trekt door een kerker en probeert daar monsters te verslaan. Door gevechten te winnen, verzamel je wijsheid, die je weer nodig hebt om de sterkere monsters te verslaan. Dobbelstenen bepalen hoeveel energie je tijdens het vechten verliest. Het is belangrijk om op het juiste tijdstip even uit te puffen en nieuwe energie bij te tanken. Door het verslaan van monsters verdien je toverspreuken (kaartjes met speciale acties) en goud (winstpunten). De toverspreuken zijn belangrijk, omdat je hiermee o.a. de medespelers kunt verrassen of hinderen. Mijn eerste indruk is gebaseerd op een potje met een prototype. Dit is geen domme "dungeon crawler". Dit spel biedt voldoende mogelijkheden voor tactiek en - als je jouw toverspreuken verstandig inzet - ook voor zinvolle planning op de langere termijn. Helaas vind je het echte speelplezier ook pas terug in de tweede speelhelft. De startfase van het spel is helaas een tikje 'suf'.

De nieuwe uitbreiding voor Funkenschlag zal de Nederlandse en Belgische fans van dit spel aanspreken. De ene kant van het bord bevat namelijk een kaart van de Benelux. Deze variant speelt zeer vlot, dankzij de goedkope verbindingen. Aan de andere kant van het bord vind je een kaart van Centraal-Europa. Deze variant introduceert allerlei bijzonderheden op de grondstoffenmarkt.

Abacus

Deze Duitse uitgever was vooral druk met het demonstreren van spellen van zijn partners: Maestro Leonardo (DaVinci) en Gloria Mundi & Medici vs Strozzi (Rio Grande). Voor een beschrijving verwijs ik naar de desbetreffende uitgevers.

Ze hadden een paar leuke acties rond spellen van Michael Schacht. Voor China en Hansa kon je voor 5 euro een poster met een nieuw speelbord kopen. Ik heb alleen laatstgenoemde even bekeken: er is flink gegoocheld met de handelsroutes en het aantal goederenvelden in de steden. Als ik het goed heb begrepen, zijn er ook nog een paar regelwijzigingen. Men organiseerde verder een wedstrijd rond een nieuw bordspel van Michael Schacht (een ‘Coloretto-achtig’ spel over een dierentuin). Als je een leuke titel verzon, maakte je kans op een spellenpakket. Dit spel wordt begin 2007 uitgebracht. Dan verschijnt ook Darjeeling, een spel van Günter Burkhardt.

Adlung

Naast enkele kinderspelletjes en de nodige uitbreidingen voor Teamwork presenteerde deze kaartspellenspecialist Im Bann der Pyramide, een bewerkte heruitgave van Wolfgang Kramer's kaartspel Der Schatz des Pharaos. De spelers kruipen in de huid van een groep archeologen en zoeken in een pas ontdekte piramide naar de koningskamer met de schat. De piramide is een rij genummerde kaarten met de koningskamer aan het einde. Als jij kaarten met de juiste waarde en het juiste symbool speelt, mag jouw onderzoeker een stapje verder. Het juiste symbool wordt bepaald door de huidige positie van het depotkaartje, die tijdens het spel overigens regelmatig verandert. Als je exact de juiste waarde speelt, krijg je zelfs een extra beurt. Het spel bevat ook nog een paar speciale kaarten, waarmee je medespelers kunt plagen, jezelf kunt beschermen of het depotkaartje kunt draaien. Om de koningskamer te betreden, moet je ook de exacte waarde spelen. Kaartjes trekken, kaartjes spelen, beetje plagen en stapjes zetten - klinkt als een eenvoudig familiespelletje.

Een andere nieuwe titel is Die Kutschfahrt zur Teufelsburg. Dit kaartspel voor 3-10 spelers lijkt mij wel iets voor fans van Weerwolven. De spelers zijn lid van twee geheime genootschappen en proberen tijdens het spel te ontdekken wie hun bondgenoten zijn. De spelers hebben een karakterkaart en een beroep (met de bijbehorende speciale vaardigheid). Speelkaarten met voorwerpen gaan tijdens het spel van hand tot hand. Karakters vallen elkaar aan en worden daarbij eventueel ondersteund door medespelers. Als jouw karakter een gevecht wint, krijg je informatie van de verliezer. Deze informatie levert een bijdrage aan het voltooien van de "puzzel". Om het spel te winnen moet jouw geheime genootschap de juiste voorwerpen bezitten, waarvan er minimaal één in jouw bezit is.

Alea

Op de Nederlandse stranden is afbakeningsdrift van sommige Duitse badgasten een bekend fenomeen. Tijdens Spiel bleek dat deze badgasten ook van spelletjes houden: ze hangen voor 9.30 uur een paar kledingstukken bij een lege speeltafel in de Aleastand, gaan nog even aan de wandel en verwachten bij terugkomst om 10.00 uur meteen aan de slag te kunnen. 


Notre Dame, de nieuwe Alea

Het is mij dit jaar niet gelukt om het prototype van de nieuwe Alea te spelen, maar ik heb nu door hoe het trucje werkt. Volgend jaar meer succes. 

Amigo

In Walhalla ga je als Viking met je stam op rooftocht in drakenboten. Je kunt het ontdekte land gewoonweg veroveren en plunderen, of je kunt tegen je medespelers knokken en ze op die manier uit hun net veroverde gebied knikkeren. Het speelbord bestaat uit Walhalla, de hemel der gevallen Vikingen, en drie landtongen. Iedere speler bestuurt in zijn beurt een boot waarin hijzelf en eventueel een medespeler is ingescheept. Hij meert zijn boot aan een van de zijden van een landtong aan, waarna krijgers één voor één aan land springen. Als ze hierbij in oog staan met krijgers van een tegenspeler, ontbrand er een "heftige" strijd, waarvan de verdediger mag bepalen wie er wint. De winnaar behoudt of verovert het gebied en de verliezer mag na de heroïsche strijd naar Walhalla. Een winnende verdediger moet echter een krijger uit Walhalla weghalen. Dit wil je niet, want aan het einde van een ronde krijgt de speler met de meeste krijgers in Walhalla de meeste krijgers terug uit voorraad om later weer in te zetten en scoort bovendien de meeste punten voor deze Vikinghemel.
Nadat alle boten zijn aangemeerd, worden de drie landtongen gewaardeerd. De twee spelers met de grootste invloed op een landtong krijgen punten. De overige spelers vissen achter het net. Alle acties (punten verdienen, krijgers uit het Walhalla halen en de gevechten) kun je beïnvloeden met actiekaartjes. Dus niets staat van te voren echt vast. Al met al een leuk luchtig spel met een geinig thema. (Tekst: Rob & Det)

Relikt is een vernuftig kaartspelletje waarin je edelstenen wilt bemachtigen. Degene met de meeste punten aan edelstenen wint het spel. Het spel bestaat uit schatkaarten met edelstenen, avonturenkaarten, actiekaarten en vijf tentkaarten. Iedere speler kiest een eigen kleur tentkaart, dit is zijn speelkleur. In het midden van de tafel liggen vier open schatkaarten met daarop blauwe of rode edelstenen. Elke beurt leg je een avonturenkaart naast één van de schatkaarten. Dit is een kaart in de kleur van een van de spelers met een getal erop. Je kunt daarnaast ook nog een actiekaart spelen. Hierdoor probeer je vooral de schatkaarten met blauwe edelstenen te bemachtigen. Zodra er net zoveel kaarten bij een schatkaart liggen als het aantal stenen dat erop staat afgebeeld, wordt deze kaart gewaardeerd en vervangen door een nieuwe. De speler met de meeste invloed van avonturenkaarten op een schatkaart wint deze. Elke blauwe edelsteen levert de spelers een punt op. Elke rode edelsteen juist een strafpunt. Heb je echter twee rode schatkaarten met een gelijk aantal stenen, dan zijn deze twee samen pluspunten waard. Door het uitspelen van actiekaarten kunnen de spelers meer invloed uitoefenen op de edelstenen om zo het tij keren ten gunste van zichzelf. De leukste is toch wel dat je vlak voor een waardering van tentkleur verwisselt. Hierdoor kan je net een mooie kaart voor een ander zijn neus weg kapen. Een lekker klierspelletje dus. (Tekst: Rob & Det)

Megastar is een kaartspel van Friedemann Friese. Het speelveld bestaat uit een rij met 7 hitparadekaarten in 7 kleuren. Rechts naast deze hitparade worden 11 willekeurige muzikantkaarten als markt neergelegd. Iedere speler neemt verder 5 muzikantkaarten op de hand. Een van deze kaarten leg je gedekt op tafel. De actieve speler draait zijn gedekte kaart om en legt deze links naast de hitparade in de kaartpool, naast de hitparadekaart van dezelfde kleur. Vervolgens neemt hij een kaart uit de markt in zijn hand. Dan neemt hij de bovenste muzikantkaart van de stapel in zijn hand en legt hij weer een gedekte kaart op tafel. Als een speler de derde muzikant van een kleur in de pool legt, of als de markt is uitgeput, wordt een nieuwe hitparade samengesteld. Voor elke muzikantkaart in de pool stijgt de corresponderende hitparadekaart één positie. De aanpassing van de hitparade begint met de eerste hitparadekaart (die uiteraard niet kan stijgen) en eindigt met de zevende kaart. Na de telling verhuizen de muzikantkaarten van de pool naar de markt. Als de gedekte stapel is uitgeput, volgt een puntentelling. De laatste stand in de hitparade bepaalt de waarde van de handkaarten (0-5 punten). Dit is een lollig en vlot kaartspel. Je wilt kaarten vasthouden om een waardevolle hand voor de puntentelling te verzamelen, maar aan de andere kant moet je ze uitspelen om de waarde van deze kleur te verhogen. Resultaat wordt niet gegarandeerd, want deze hitparade kan zich zeer grillig ontwikkelen.

Der Elefant im Porzellanladen is een leuk kaartspelletje van Michael Schacht. De spelers verzamelen porseleinkaarten, maar worden af en toe ook opgezadeld met een lompe olifant. De actieve speler heeft de keuze uit drie acties: een porseleinkaart kopen, een olifant nemen of - één keer tijdens het gehele spel - passen. Een porseleinkaart betaal je met een geldkaart. Je legt deze porseleinkaart open voor je op tafel. Als je een olifant neemt, ontvang je een geldkaart. De olifant heeft een negatief effect op jouw porseleinverzameling. Afhankelijk van de olifant raak je dan één of meer c.q. alle porseleinkaarten van een kleur kwijt. Tenzij je uiteraard een olifant kunt kiezen die jouw collectie niet raakt. Nadat 10 openliggende porseleinkaarten zijn gekocht, vindt een puntentelling plaats. Je hebt de keuze uit vier verschillende tellingen. Afhankelijk van de gekozen telling krijg je punten voor “de laagste kaart per kleur”, “de hoogste kaart per kleur”, “alle kaarten van één kleur” of “alle kaarten”. Je kunt elke tellingsoort maar één keer kiezen. De spelers noteren hun punten op een scoreblad. Na vier rondes wint degene met de meeste punten. Dit is een geslaagd verzamelspelletje. Je bent niet alleen voor jezelf bezig, je kunt ook nog een beetje klieren. Door het tijdig weghalen van de juiste olifant, kun je een medespeler soms dwingen om een zeer schadelijk exemplaar te nemen. Als je van Coloretto hebt genoten, moet je dit spelletje ook maar eens proberen.

Amigo presenteerde verder Il Principe en Project Skyline. Eerstgenoemde is nog steeds een prima bordspel, dat vorig jaar door Mind the Move werd uitgebracht. Over laatstgenoemde hoorde ik zulke slechte verhalen, dat ik er zelf geen tijd en energie aan heb besteed.

Argentum Spiele

Seenot im Rettungsboot is een heruitgave van het gemene onderhandelingsspel Rette Sich wer Kann. Een schip is op de klippen gelopen en verdwijnt langzaam onder de golven. Gelukkig hebben de matrozen een plaats in een van de reddingsboten gevonden. Alhoewel, gelukkig? De sloepen zijn oud, gammel en allerminst betrouwbaar. Het is maar de vraag of alle matrozen de kust, drie kleine eilanden, kunnen bereiken. In dit spel draait alles om de interactie tussen de spelers. Om dit spel te winnen moet je onderhandelen, smeken, beloven en dreigen. Dit spel speel je met het mes op tafel. Vergis je niet in dit spel, ook de meest vriendelijke en zachtaardige medespelers hebben een kookpunt!


oogt aardig, speelt gemeen!

Top oder Flop is een kaartspel voor 2-5 filmproducenten. Tijdens het spel speel je invloedkaarten uit bij vijf openliggende films of in jouw eigen scorestapel. Elke invloedkaart toont twee films en een waarde. De gespeelde invloedkaart moet bij de gekozen film passen en wordt aan de top- of aan de flopzijde gelegd. Als beide zijden 3 kaarten bevatten, is de film voltooid. Je begint het spel met 6 handkaarten en 2 kaarten in jouw scorestapel. Je krijgt alleen een nieuwe invloedkaart, wanneer je een kaart bij een film hebt afgelegd. De kaarten in jouw scorestapel bepalen of je de winstpunten van de desbetreffende films kunt claimen..



Lees verder in deel III van dit verslag

Agenda > Verslagen > Spiel 2006


Top