Agenda > Verslagen > Spiel 2006

Internationale Spieltage
SPIEL '06
Messe Essen 19.-22. oktober 2006


Deel I - Deel II - Deel III - Deel IV - Deel V - Deel VI
komspiel.gif (6620 bytes)

Bambus

Greentown is een tactisch bordspel over de toeristenindustrie in een bosrijke omgeving. Aan het begin bestaat Greentown uit twee hotels aan verschillende uiteinden van een bos. Om bezoekers naar de regio te lokken, bouwen de spelers allerlei attracties (cultuur, sport en winkelen). Gekapte bomen worden op een andere plek opnieuw geplant, want de gasten komen vooral naar Greentown voor de bosrijke omgeving. Deze gasten hebben bepaalde wensen, die de spelers tijdens het spel moeten vervullen. Hiermee moet je rekening houden bij het aanleggen van nieuwe wegen en het bepalen van de locaties van nieuwe gebouwen. 

Tijdens jouw beurt kun je uiteraard tegels bouwen. Een andere mogelijkheid is het rondreizen als reisleider. Dan moet je een bepaald aantal en bepaalde soorten locaties bezoeken. Dan krijg je punten voor het bezoeken van neutrale en eigen locaties. Als je daarbij gedwongen wordt om een locatie van een medespeler te bezoeken, levert dit hem ook punten op. Het lijkt warempel wel een treinenspel.

Cwali

Corné van Moorsel’s Cwali stond dit jaar voor de tiende keer op de beurs. Deze verjaardag ging gepaard met een verhuizing naar een A-locatie in hal 12. Cwali moet het tegenwoordig doen met buren als Hasbro en Kosmos. Je kunt flink groeien in 10 jaar tijd! Corné vierde de tiende verjaardag met een presentatie van al zijn spellen. Van elk spel was minstens één exemplaar te koop.


10 jaar Cwali en een leuk puzzelspel

Uiteraard presenteerde hij ook een nieuw spel. Factory Fun is een bordspel voor 2-4 spelers. Aan het begin van het spel heeft iedere speler een eigen lege fabriek. Bij de start van een ronde draait iedere speler met zijn ene hand een gedekte machinetegel open, waarna de spelers met hun andere hand z.s.m. een gewenste machine moeten claimen. Een geclaimde machine plaats je in jouw fabriek, waarbij je de input- en outputpijpen moet aansluiten. De input en output van deze machines bestaat uit virtuele producten in vier kleuren (bruin, geel, rood en blauw). Sommige machines produceren zwarte eindproducten. Van elke productkleur heb je bij de start van het spel één reservoir, waarmee je meerdere machines kunt “voeren”. Reservoirs en machines worden met behulp van verbindingsstukken op elkaar aangesloten. Het (ver)bouwen van verbindingsstukken en reservoirs kost geld, het plaatsen van machines levert geld op. Aan het einde van het spel krijg je extra geld als je productieketens hebt gebouwd (= de output van de ene machine is input voor de volgende machine). Over het einde gesproken, je wint als je het meeste geld bezit.

Czech Board Games

In een kleine stand in hal 4 stond deze nieuwe uitgever uit Tsjechië. Op de vroege donderdagochtend waren nog ze vreselijk druk met het openrukken van speldozen en het vervangen van fout c.q. het toevoegen van ontbrekend materiaal. Het tempo waarin dit gebeurde, was blijkbaar niet bevorderlijk voor het niveau van de kwaliteitscontrole. Na afloop van de beurs hoorde je dan ook de nodige klachten over ontbrekend spelmateriaal. Op het forum van Spielbox heeft de uitgever reeds zijn excuses aangeboden en verzocht om eventuele problemen te melden. Ik heb iets te melden over twee van hun spellen.

Het bordspel Graenaland is duidelijk geïnspireerd door De Kolonisten van Catan. Hier draait het om Vikingen, die op Groenland grondstoffen verzamelen, nederzettingen stichten en andere zaken bouwen. Het speelveld bestaat uit een paar kleine bordjes met verschillende terreinsoorten. Grondstoffen worden niet door dobbelstenen toegekend. De opbrengst per gebied staat vast, de verdeling over de spelers hangt af van stemrondes. Iedere speler doet een voorstel voor de verdeling in één gebied, waarna de daar aanwezige spelers hierover stemmen. Tussentijdse suggesties, onderhandelingen en/of aanpassingen zijn verboden. Het aantal stemmen hangt af van nederzettingen en helden. Met zijn grondstoffen kan de – elke ronde wisselende – hoofdman van alles bouwen: nieuwe dorpen, gebouwen, zijn leger versterken (extra stemmen), openbare voorzieningen aanleggen (markt, weg enz.). Het spel eindigt zodra iemand drie van vijf mogelijke winstvoorwaarden vervult. Graenaland is een interessante variant op een inmiddels klassiek spelidee. De speelduur is helaas aan de forse kant, waardoor de balans tussen speeltijd en diepgang wat mij betreft niet optimaal is.

Bij het tweede spel Through the Ages werd ik geïntimideerd door een regelboek met 20 pagina’s en piepkleine lettertjes. Het ontbrak mij tot op heden aan de moed om de regels te lezen. Vrees niet, dit spel komt nog wel een keer aan bod. Through the Ages is een pittig ontwikkelingsspel, dat is geïnspireerd door Civilization. De spelers ontwikkelen hun beschavingen en verdienen cultuurpunten voor hun bijdragen aan literatuur, religie, wereldwonderen enzovoort. Uiteraard verloopt niet alles even beschaafd, je kunt je ook ontwikkelen met behulp van het zwaard en/of een huurmoordenaar. Slecht nieuws voor Windowshaters: Bill Gates heeft zijn eigen beschavingskaart.

daVinci

Deze Italiaanse uitgever noemt zichzelf in Duitsland noodgedwongen dV Games. Dit is het gevolg van een juridisch geschil met een tweederangs uitgever uit Hamburg. Hun bordspel Leonardo Da Vinci heet in Duitsland voor alle zekerheid Maestro Leonardo.

De grootste uitvinders zijn samengekomen in Firenze, waar de heerser van de stad een geldsom belooft voor iedere voltooide uitvinding. Om een uitvinding te voltooien, moet je in jouw laboratorium het vereiste aantal onderzoeksweken besteden en bij de start van het onderzoek over de juiste materialen beschikken. Als je een uitvinding als een van de eersten voltooit, levert dit je meer geld op. Tevens maak je dan kans op de desbetreffende speelkaart, die je een korting in onderzoeksweken geeft bij latere uitvindingen uit dezelfde categorie. Een beurt bestaat uit vier fasen. In de laboratoriumfase kondig je aan dat je een uitvinding wilt starten. In de toewijzingsfase wijs je onderzoekstaken toe aan jouw leerlingen en/of meester of stuur je ze op pad naar de stad. Deze stad bevat diverse locaties, waar je allerlei extraatjes kunt verdienen, zoals extra arbeiders, geld, materialen, een tweede laboratorium of robotwerkers. In de tewerkstellingsfase worden de voordelen uit de stad toegekend. Per locatie krijgt de sterkste speler de bonus voor niets, de medespelers moeten ervoor betalen. In deze fase besteden de leerlingen en meesters in de laboratoria tijd aan onderzoek. In de vierde fase melden de laboratoria hun voltooide uitvindingen en incasseren ze de opbrengsten. Na negen rondes is het spel voorbij. Dan kun je een flinke bonus verdienen als je meerdere soorten uitvindingen bezit. De speler met de meeste florijnen is de winnaar. Dit spel biedt een briljante mix van handig omgaan met schaarse middelen en een soms felle strijd om meerderheden in de lucratieve locaties. Ook bij het voltooien van de uitvindingen zitten de spelers elkaar regelmatig in de haren. Op de website van daVinci kun je Nederlandstalige spelregels downloaden. Ik zou me de moeite echter besparen, want met zo’n slechte vertaling kom je nauwelijks verder.

Days of Wonder

Men had dit jaar een grote stand in hal 12, waar de aandacht uitging naar het prachtig uitgevoerde bordspel Cleopatra en vooral naar het nieuwe tweepersoonsspel BattleLore. Ook laatstgenoemde ziet er prima uit en is ongetwijfeld een leuke variant op het C&C-spelsysteem van Richard Borg. Aangezien ik Battlecry, Memoir ’44 en C&C Ancients reeds bezit, vraag ik me serieus af of ik behoefte heb aan een fantasyvariant. Het prijskaartje van 70 euro zal de beantwoording van deze vraag vereenvoudigen.

USA 1910 is een uitbreiding voor het bordspel Ticket to Ride. Deze set bevat een herdruk van de oorspronkelijke kaarten (in hetzelfde formaat als TtR Europe en Märklin), 4 opdrachtkaarten uit Mystery Train, 35 nieuwe opdrachtkaarten en een bonuskaart voor de speler die de meeste opdrachtkaarten vervult. Het regelboekje bevat drie nieuwe varianten: 1910 (met de nieuwe opdrachtkaarten), het Megaspel (met twee bonuskaarten) en De Grote Steden (gebruik alleen opdrachtkaarten met grote steden). Ik heb dit setje braaf gekocht, omdat ik me helaas te laat herinnerde dat ik mijn exemplaar van Ticket to Ride ooit heb ingeruild voor TtR Europe.

Doris & Frank

Deze specialist in koddige dierenplaatjes had geen nieuw spel, maar wel een kleine uitbreiding voor Arche Opti Mix. Deze “extra mix” introduceert nieuwe passagiers voor de ark, waaronder een vleesetende plant en een houtworm (die de wand tussen twee laadruimtes opvreet). PS Games komt begin november overigens met een Nederlandstalige versie van Arche Opti Mix.

Editions du Matagot

Tijdens de persdag waren de nodige mensen op zoek naar het bordspel Khronos, waarvan de populariteit gedurende de weken voor de beurs de proporties van een ware hype had aangenomen. Op woensdag kon ik ze aanvankelijk niet vinden (hoe heette die uitgever ook alweer?), maar tijdens de gezellige receptie bij Fragor wees Alan Moon me de tegenoverliggende lege stand. Donderdagochtend was deze stand "sfeervol aangekleed" met een stapel spellen en verder eigenlijk niets. Hiermee werd de banaliteit van een hype eigenlijk perfect neergezet: in een rap tempo zoveel mogelijk dozen schuiven. Na het openen van de door mij gekochte doos volgde een onaangename verrassing: het houten speelmateriaal stinkt een uur in de wind en is verder zeer slecht afgewerkt (splintergevaar!). Op dit moment overheerst de ergernis en heb ik nog niet de behoefte gehad om me verder in het spel te verdiepen. Dat komt binnenkort wel een keer. Met een beetje geluk heeft de uitgever tegen die tijd zijn “buitenlandse” regelteksten verbeterd (die verdienen namelijk op dit moment een drieletterige kwalificatie).

Volgens een bericht op Boardgamegeek wacht Matagot op nieuwe houten speelstukjes. Als jij op Spiel ook een versie met de “rafelige stinkbom” hebt gekocht, kun je de uitgever een berichtje sturen. Zie: http://www.boardgamegeek.com/thread/131895.

Eggert Spiele

Space Dealer is een "real time" ontwikkelings- en handelsspel voor 3-4 spelers. Het spel speelt zich af in de ruimte. Alle spelers spelen tegelijkertijd. De acties (bouwen, bewegen, produceren etc.) worden door zandlopers gestart. Iedere speler heeft twee van deze zandlopers. Als de zandloper is uitgelopen, is de actie voltooid en kun je het effect gebruiken. Het is – simpel gezegd - de bedoeling om grondstoffen te produceren, deze in te laden en ze af te leveren bij een planeet waar vraag is naar deze grondstoffen. Dit levert jou en de bewoner van die planeet winstpunten op. Tussen de bedrijven door probeer je jouw thuisplaneet te ontwikkelen, om daarmee de productie en de opslagcapaciteit van grondstoffen te verhogen. Na precies 30 minuten is het spel voorbij en is bekend wie de meeste punten heeft verdiend. Na afloop van de beurs werd er geklaagd over de meegeleverde zandlopers. Deze moeten in het ideale geval in 1 minuut doorlopen, maar blijken in de praktijk soms fors af te wijken. Aangezien de zandloper in feite de snelheid van jouw schip bepaalt, kan een traag exemplaar er soms toe leiden dat een snellere speler eerder zijn grondstoffen op een interessante planeet aflevert.


space dealer

Het bordspel Imperial speelt zich af in Europa in de jaren voor de Eerste Wereldoorlog. De spelers zijn internationale investeerders. Ze verstrekken de zes Europese grootmachten kredieten en proberen daarmee invloed te verzamelen. De grootste geldschieter van een land bepaalt daar de politiek. De grootmachten zijn op zoek naar mogelijkheden voor expansie en zullen daarom andere landen aanvallen. Om het spel te winnen, moet je jouw kapitaal vergroten en de machtigste Europese landen kredieten verlenen. De economische en militaire macht van een land bepaalt namelijk de vermenigvuldigingsfactor, waarmee de renteopbrengst van de investeerders wordt verhoogd. Aan het begin van het spel weet je uiteraard nog niet welke landen aan het einde van de rit de meeste macht hebben. Imperial maakt geen gebruik van dobbelstenen en speelkaarten, voor het kiezen van de verschillende acties wordt de van Antike bekende actiecirkel gebruikt.


Imperial

Fragor Games

De vriendelijke Schotse familie achter Fragor Games presenteerde het nieuwe bordspel Hameln. De spelers controleren families uit het stadje Hameln anno 1284. Tijdens het spel worden kinderen uitgehuwelijkt, betrekken echtparen hun nieuwe huizen, wordt voedsel verzameld en vergaren de spelers invloed. Niemand kan echter de komst van de ratten stoppen. Hetzelfde geldt voor de rattenvanger, die driemaal tijdens het spel de stad bezoekt. De spelers kunnen de rattenvanger omkopen om hun huizen vrij van ratten te krijgen, maar dit kost veel geld. Daarnaast lokt de rattenvanger jouw ongehuwde kinderen mee als je hem niet afkoopt. Tijdens jouw beurt moet je een van de volgende acties uitvoeren: goederen produceren, kinderen uithuwelijken, goederen verkopen of trouwen en een huis betrekken. Daarnaast mag je één optionele actie uitvoeren: de kat kopen, invloed kopen of de rattenvanger omkopen. Aan het einde van het spel verdien je punten met huizen (die niet door ratten zijn overgenomen), geld, invloed, het bezit van de kat, rattenvallen en het veroorzaken van het speleinde. Je krijgt strafpunten voor de door de Rattenvanger meegelokte kinderen.

Hameln is pittiger dan de vorige twee spellen van Fragor. Een eerste potje is mij goed bevallen, al was het even wennen aan de vele “kleine” regeltjes. Het is bij dit spel van groot belang om voldoende inkomsten te genereren. Met een gevulde schatkist kun je leuke trucs uithalen en aan het einde veel extra winstpunten verdienen. De eerste oplage van 1.000 exemplaren is sinds eind augustus uitverkocht.



Lees verder in deel IV van dit verslag

Agenda > Verslagen > Spiel 2006


Top