Spellen > Recensies > Amon-Ra

Amon-Ra

Erwin Broens - november 2003


Reiner Knizia is een zeer productieve spelauteur. Een groot deel van zijn jaarlijkse output is gericht op de familiemarkt en daarom voor veelspelers niet altijd even interessant. Af en toe schudt hij een ware parel uit de mouw, waarmee hij ook de liefhebbers van het “stevige” gezelschapsspel een groot plezier doet. In 2003 is het weer zover, zijn bordspel Amon-Ra behoort tot de laatstgenoemde categorie. Dit spel is ook in Duitsland is de smaak gevallen, want onder de naam Amun-Re won het dit jaar de Deutsche Spiele Preis.

Amon-Ra is een ontwikkelings- en veilingspel voor 3-5 spelers, dat zich afspeelt in het oude Egypte. Het spelbord is verdeeld in vijftien gebieden. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk winstpunten te verdienen met de bouw van piramides, het bezit van tempels en met bepaalde machtkaartjes.

Het spel bestaat uit twee helften, de oude en de nieuwe dynastie, die elk uit drie rondes zijn opgebouwd. Elke helft eindigt met een puntentelling. Een spelronde van de oude dynastie bestaat uit vijf fases.

In de eerste fase bepaalt het lot een aantal gebieden, één per speler. Op deze gebieden worden veilingkaartjes gelegd. In sommige gebieden ligt een bonus in de vorm van gratis machtkaarten, bouwstenen of geld. Andere gebieden zijn interessant door de aanwezigheid van tempels, die bij een puntentelling 1-4 bonuspunten opleveren. Later in het spel worden gebieden interessant omdat je bonuspunten met machtkaarten kunt verdienen.

In de tweede fase worden deze gebieden geveild. Daartoe zet je een biedsteen op de veilingkaart. Als je wordt overboden, moet je op een ander gebied bieden. Deze veiling gaat door tot alle spelers op een verschillend gebied hebben geboden. Omdat de aantrekkelijkheid van de gebieden varieert, is het belangrijk om de veiling met voldoende geld te beginnen.

In de derde fase kopen de spelers machtkaarten, stenen en boeren. Hoe meer je er van één soort koopt, hoe duurder ze worden. Boeren en bouwstenen plaats je in jouw gebieden. De boeren zorgen later voor opbrengsten, met drie bouwstenen bouw je een piramide. De machtkaarten neem je in de hand. Met deze kaarten kun je het spelverloop beïnvloeden, bijv. door manipulatie van het offer uit de volgende fase of door verhoging van de oogst in de vijfde fase. Met andere machtkaarten kun je de veiling beïnvloeden, goedkoper piramides bouwen of een gratis boer inzetten. Zeer belangrijk zijn de machtkaarten die bij een puntentelling drie bonuspunten opleveren, als je de juiste provincies in jouw bezit weet te krijgen.

In de vierde fase offeren de spelers geld aan de god. Wie het meeste biedt, krijgt een bonus in de vorm van een mix van drie kaarten, boeren of stenen. De waarde van het totale offer bepaalt de opbrengst van de oogst in de volgende fase en ook hoeveel winstpunten je met tempels kunt verdienen. Met de speciale “-3” kaart kun je het totale offer verlagen en ontvang je drie goudstukken van de bank. Helaas is men in de regels vergeten te melden dat je deze “-3” kaart telkens terugkrijgt.

In de vijfde fase wordt geoogst. Dan levert elke boer 1-4 goudstukken op, afhankelijk van de waarde van het totale offer. Met de juiste machtkaarten kun je deze opbrengst verhogen.

Na drie complete rondes eindigt de oude dynastie met een puntentelling. Per piramide krijg je dan één punt. Er zijn vijf bonuspunten voor de gebieden met de meeste piramides aan de linker en de rechter oever van de Nijl. Als meer spelers de meeste piramides bezitten, krijgen ze volgens de Duitse regels allemaal vijf punten. Volgens de te creatieve vertaler van 999 Games worden deze punten verdeeld. Ten slotte krijg je ook bonuspunten voor spreiding van piramides, voor gebieden met tempels en voor sommige machtkaarten.

Vervolgens worden, met uitzondering van de piramides, alle speelstukken van het bord verwijderd en begint de nieuwe dynastie. Ook nu worden in drie rondes gebieden geveild, waarbij de aanwezige piramides uiteraard de aantrekkelijkheid van sommige gebieden verhogen. Alweer een goede reden om jouw geldvoorraad op peil te houden! De nieuwe dynastie eindigt met eenzelfde puntentelling. Ten slotte krijg je bonuspunten voor je resterende geldvoorraad. De speler met de meeste punten wint het spel.

Ten slotte

Amon-Ra is eindelijk weer een "grote" Knizia, een schitterend bordspel waarin geldmanagement de hoofdrol speelt. Dit geld heb je nodig om te bouwen en je medespelers af te troeven in de veilingen en bij het offer. Daarnaast is het van groot belang om voldoende machtkaarten te kopen. De hiermee te verdienen bonuspunten bepalen namelijk vaak wie het spel wint (de geluksfactor in dit spel). Een geslaagd spelelement is de "reset knop": halverwege het spel raakt iedereen zijn gebieden kwijt, maar blijven de belangrijke piramides liggen. Vervolgens moet je maar zien dat je de waardevolle gebieden weer in jouw bezit krijgt. Thema, vormgeving en spelverloop sluiten wat mij betreft aardig op elkaar aan. Amon-Ra komt met alle aangegeven spelersaantallen goed voor de dag. Met drie spelers wordt het speelveld automatisch verkleind, waardoor de strijd om de interessante provincies ook dan spannend blijft. Amon-Ra is een aanrader voor liefhebbers van het betere gezelschapsspel.

Titel: Amon-Ra
Auteur: Reiner Knizia
Uitgever: 999 Games (NL) / Hans im Glück (D)
Aantal spelers: 3 - 5
Speelduur: ong. 90 minuten
Prijs: ong. € 40,- 

Bijzonderheden:
Deutscher Spiele Preis 2003



Spellen > Recensies >
Amon-Ra


Top