Spellen > Recensies > Anasazi

Anasazi

Det - juli 2007


De Anasazi waren indianen, die lang geleden in het midwesten van Amerika leefden. Zij bouwden hun dorpen tussen de canyons. Deze dorpen werden pueblo's genoemd. Inmiddels zijn deze pueblo's verlaten, maar er liggen nog vele archeologische schatten verscholen. In Anasazi nemen de spelers deel aan expedities om deze schatten en oude ruїnes te ontdekken.

Het speelveld bestaat uit vele ‘eilandjes’ met daarop één of twee pueblo's. Op elke pueblo staat een ruїne en/of ligt een schat. Vanuit zes startpunten kunnen de spelers expedities opstarten. Deze expedities behoren niet aan één speler toe. Iedere speler kan aan alle expedities meedoen.

Een expeditie wordt gevormd door langwerpige staafjes, die van eiland naar eiland worden gelegd. Helemaal vooraan zo'n staafje staat een klein mannetje. Deze moet door het volgende staafje helemaal worden bedekt als de expeditie wordt voortgezet. Als je met een expeditie een pueblo met een schat of ruїne bereikt, mag je die houten speelstukken pakken. Er zijn schatten en ruines in vier verschillende kleuren. De verzamelde schatten mag je zelf houden, ruїnes worden op een speciaal bordje geplaatst. De ruїnes bepalen hoeveel de schatten aan het einde van het spel waard zijn. Hoe meer ruїnes er van een kleur zijn ontdekt, hoe minder de schatten waard zijn. De kleuren van de ruїnes in het speelveld zijn nog geheim.


'eilandjes' en expeditiestaafjes

Als je aan de beurt bent, kun je uit twee acties kiezen. Je kunt een expeditie voortzetten of je kunt een basiskamp neerleggen. Als je later met een expeditie over je eigen kamp komt, mag je een schat stelen van een andere speler. Je mag helaas niet in dezelfde beurt een kamp openen en die dan direct met een expeditie bereiken. Wel mag je bij het openen van zo'n kamp even spieken onder een ruїne, zodat je weet welke kleur hij heeft. Als je een expeditie wilt voortzetten, leg je een staafje aan een al bestaande expeditie of je start een nieuwe vanuit een startplaats. Als de expeditie niet eindigt in een pueblo, krijg je niets. Het is dus zaak dat je goed inschat of het staafje dat je legt ook een pueblo gaat halen. En vooraf even passen mag uiteraard niet.

Het spel eindigt zodra alle expeditiestaafjes zijn neergelegd, of als de vier ruїnes van één kleur op het speelbordje zijn neergezet. De spelers met de meeste schatten in een bepaalde kleur krijgen nog een bonusschat. Daarna worden de punten geteld. Het aantal vrije vakjes op het speelbordje met de ruїnes bepaalt per kleur hoeveel een schat waard is. Zijn er bijvoorbeeld nog 4 lege rode vakjes te zien, dan zijn al jouw rode schatten 4 punten waard. Aan het begin van het spel hebben de spelers ook nog een geheime opdracht gekregen. Hierop staat een kleur die voor hen dubbel zoveel waard is. Zo tellen alle spelers hun punten op. Degene met de meeste punten wint het spel.

Ten slotte

Veel mensen zullen de mist in gaan met het kopen van dit spel. De merknaam Phalanx Games doet waarschijnlijk een heel ander speltype vermoeden. Op zich is Anasazi geen slecht spel, maar het is wel veel gepriegel. Spelinhoudelijk komt het ook niet helemaal uit de verf. Het meest gunstig is gewoon om zoveel mogelijk schatten te verzamelen. Die ruїnes worden toch wel ontdekt. En vaak maken ze elkaar helemaal niet zoveel. Degene met de meeste schatten was bij ons ook steevast de winnaar. Het idee dat je probeert met een expeditieroute iets interessants te bereiken, is leuk. Je weet van tevoren niet altijd of je het haalt. Toch ken ik leukere spellen met dat idee: Zauberstauber en Wings of War bijvoorbeeld. Anasazi is dus wat mij betreft niet vervelend om te spelen, maar zeker ook geen aanrader.

Erwin: Anasazi is zeer zeker geen hoogvlieger in het assortiment van Phalanx Games. Het passen en meten met de expeditiestaafjes kan mij niet bekoren. Dit irritante spelelement is vermoedelijk alleen maar leuk voor liefhebbers van Mikado en andere 'freubelspelletjes'. Ook van het andere spelelement, het verzamelen van schatten, word ik niet enthousiast. De combinatie van een redelijk oncontroleerbare aanvoer van ruïnes en de verdubbeling door de geheime opdrachten is mij per saldo een tikje te grillig.

Titel: Anasazi
Auteurs: Klaus-Jürgen Wrede
Uitgever: Phalanx Games
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: ong. 30 minuten
Prijs: ong. € 25,-

 



Spellen > Recensies >
Anasazi


Top