Spellen > Recensies > Andromeda

Andromeda

Erwin Broens - 1999


In oktober 1999 heeft 999 Games een nieuw spel van Alan Moon op de markt gebracht. Andromeda is een spel waaraan jaren is gewerkt en dat eigenlijk had moeten verschijnen in de gelimiteerde "Edition 1200" van White Wind. White Wind is een paar jaar geleden uitgewaaid, maar gelukkig kost het Alan weinig moeite om zijn spellen bij andere uitgevers onder te brengen (wellicht met dank aan het succes van Elfenland).

De spelers zijn handelaren, afkomstig van de Aarde. Zij strijden om de winstgevende handelscentra op de satellieten van de zeven grootste planeten van het sterrenstelsel Andromeda. De winnaar is degene, die aan het einde van het spel de meeste punten scoort met zijn handelscentra, bonuskaarten, technologische ontwikkeling en ruimtestations op Aarde.

Spelmateriaal

Het spelbord laat de zeven planeten van het sterrenstelsel Andromeda zien. Iedere planeet heeft plaats voor drie handelscentra. Het getal op zo'n satelliet toont hoeveel punten het centrum waard is. De achtste planeet is de Aarde; in de loop van het spel moeten de spelers regelmatig hun ruimtestations naar de Aarde terughalen. Op Aarde is ieder station aan het einde van het spel 1 punt waard. Op het bord zie je verder een tabel met de verschillende fases van de ruimteschipontwikkeling. Als je ruimteschip groeit, mag je meer planeetkaarten bezitten. De technologische ontwikkeling van de spelers wordt ook op het bord bijgehouden. Hiermee kan je de actiemogelijkheden vergroten. Ook krijg je aan het einde van het spel winstpunten voor de stand van je technologie.

Het overige spelmateriaal bestaat uit:

  • 84 planeetkaarten (12 van iedere planeet);
  • 16 bonuskaarten (met een dubbele functie: jokers en winstpunten);
  • 10 transportkaarten (voor transport van en naar Aarde);
  • 130 ruimtestations (gekleurde houten blokjes);
  • de planetenring (een plastic "asbak"  - pas op: niet hittebestendig!);
  • een overzichtelijk spelregelboekje met veel grafische voorbeelden.

Het spelverloop

Als handelaren plaatsen de spelers stations op de planeten, verbeteren zij de capaciteit van hun ruimteschepen, ontwikkelen zij hun technologie of proberen zij met behulp van de planetenring waardevolle handelscentra in een baan rond die planeten te vestigen. Het spel verloopt over meerdere ronden, die steeds uit 4 fasen bestaan:

Kaartenfase: de actieve speler deelt kaarten van de gedekte stapel uit tot alle spelers hun toegestane aantal kaarten hebben ontvangen. De ontwikkeling van je ruimteschip bepaalt hoeveel kaarten je mag bezitten.

Transportfase: in deze fase mogen de spelers één van hun transportkaarten uitspelen en daardoor ruimtestations verplaatsen. Ieder ruimtestation op Aarde is 1 winstpunt waard. Ruimtestations op andere planeten verhogen daar de kans op het bouwen van een handelscentrum. Je hebt maar 2 transportkaarten, die na gebruik het spel verlaten.

Handelsfase: de actieve speler biedt de andere spelers 2 of 3 planeetkaarten te ruil aan. Iedere speler moet aan de handelsfase meedoen. Onderlinge afspraken e.d. zijn verboden. Er wordt gehandeld met planeetkaarten en eventueel met bonuskaarten. Het doel van deze fase is het verzamelen van gelijksoortige planeetkaarten, waarmee je later o.a. stations kunt bouwen. De andere spelers zijn verplicht net zoveel planeetkaarten uit te spelen als de actieve speler. De actieve speler kiest vervolgens met wie hij wil ruilen. De handelsfase gaat door tot alle spelers aan bod zijn geweest.

Actiefase: de actieve speler voert als eerste drie acties uit, de andere spelers ieder twee. Iedereen heeft de keuze uit de volgende acties:

  • ruilen van planeetkaarten (een manier om alsnog grotere sets van gelijke kaarten te verkrijgen);
  • ruimtestations bij een planeet plaatsen. Daartoe lever je een set gelijke planeetkaarten in en mag je de helft van het aantal kaarten aan stations bouwen (afronden naar beneden). Deze ruimtestations bepalen de kans op succes bij de volgende actie, het bouwen van een handelscentrum;
  • een handelscentrum bouwen. Je moet minimaal één station op de planeet bezitten. Je levert een set gelijke planeetkaarten in. Het aantal kaarten gedeeld door twee bepaalt het aantal pogingen. Of het bouwen lukt, hangt af van het geluk in de vorm van een zogenaamde planetenring. Dit is een plastic "asbak" met één gaatje die op de aanwezige ruimtestations wordt geplaatst. Na enig schudwerk schuift er één station door de opening naar buiten. Met een beetje geluk is dit jouw station en mag je een handelscentrum bouwen. Als er een station van een medespeler naar buiten komt, verdwijnt deze rechtstreeks richting aarde!
    Het bouwen van handelscentra is zeer belangrijk. Hiermee kun je bergen winstpunten verdienen!
  • ruimteschipontwikkeling. Door het spelen van een set gelijke planeetkaarten mag je naar het volgende vak doorschuiven. Hierdoor mag je meer kaarten bezitten (nuttig in een spel waarbij sets gelijke kaarten bepalend zijn);
  • technologische ontwikkeling. Door het spelen van een set gelijke kaarten mag je naar het volgende vak doorschuiven. Hierdoor mag je in de handelsfase meer kaarten aanbieden, mag je meer kaarten omruilen of mag je "breuken" afronden naar boven.

Tijdens de actiefase moet je de acties betalen door het inleveren van setjes gelijke planeetkaarten. Met het inleveren van setjes van 4 - 7 gelijke kaarten verdien je bovendien een bonuskaart (zilver, goud, platina of diamant). Deze bonuskaarten zijn aan het einde van het spel 2 - 5 winstpunten waard. Tijdens het spel kun je ze gebruiken als joker, waarmee je een set planeetkaarten kunt vergroten (NB setjes met bonuskaarten leveren overigens geen nieuwe bonuskaart op!).

Het spel is afgelopen als bij drie planeten alle satellieten bebouwd zijn. De lopende ronde wordt nog uitgespeeld, zodat iedereen zijn acties nog kan uitvoeren. Daarna telt iedere speler zijn puntenaantal: de waarden van zijn handelscentra, 1 punt voor elk ruimtestation op Aarde, de waarde van zijn technologische ontwikkeling en de waarde van zijn bonuskaarten. De speler met het hoogste totaal wint het spel.

Beoordeling

Andromeda is een leuk en vlot gezelschapsspel met de nodige strategische elementen, maar ook een hoge geluksfactor. Het spel is weliswaar uitgegeven als een bordspel, maar alles draait in feite om het spelen van kaarten. Het bord fungeert uitsluitend als bewaarplaats van houten blokjes en de registratie van sommige winstpunten. Het Science Fiction thema is er volgens mij achteraf bijgezocht; het heeft weinig tot niets met het spelsysteem te maken.

Het geluk speelt een grote rol bij de verdeling van de planeetkaarten. Aangezien je alleen met setjes gelijke kaarten de belangrijke acties kunt uitvoeren, is het soms frustrerend als je alleen maar enkele kaarten of duo's krijgt toebedeeld. Overigens biedt de handelsfase vaak voldoende gelegenheid om toch de gewenste kaartjes te verzamelen (en anders ruil je er toch een paar). Het geluk is ook nadrukkelijk aanwezig bij de bouw van handelscentra. Na het schudden van de "asbak" is het telkens spannend om te zien welk station uit het gaatje kruipt. Zelfs een grote meerderheid aan stations is geen garantie voor een handelscentrum! Overigens is het geschud met de "asbak" een leuk onderdeel van het spel. Het is mooi om te zien dat je medespelers zich gespannen concentreren op het kleine gaatje, waaruit  tergend langzaam een ruimtestation tevoorschijn komt.

Een geslaagd onderdeel is de handelsfase, waarin de actieve speler de anderen kan dwingen tot het prijsgeven van meerdere kaartjes. Het spel is verder leuk door de verschillende manieren waarop je winstpunten kunt behalen. Met een verstandige spreiding kun je, ondanks pech met de "asbak", toch een behoorlijk aantal punten in de wacht slepen.

Titel: Andromeda
Auteur: Alan R. Moon
Uitgever: 999 Games
Aantal spelers: 3 - 5
Speelduur: ong. 60 minuten
Prijs: ong. 30,- (Duitsland: 22)


Spellen > Recensies >
Andromeda


Top