Spellen > Recensies > Carcassonne IV

Carcassonne De Stad

Erwin Broens - jan 2007


De prachtige Franse stad Carcassonne leverde niet alleen de inspiratie voor een zeer succesvol Spiel des Jahres in 2001, maar was de jaren daarna blijkbaar stimulerend genoeg voor een lange reeks uitbreidingen en zusterspellen. Carcassonne De Stad is het vierde spel uit de Carcassonnefamilie. Deze luxe variant op het oorspronkelijke spelidee is verpakt in een houten doos. Dit spel speelt zich niet meer af op het platteland, maar stelt de stad zelf centraal.

Aan het begin van het spel worden de tegels over drie gedekte stapels verdeeld: 30, 25 en 20 tegels. Deze stapels worden in volgorde verbruikt. Ook in deze variant trekt de actieve speler een tegel en legt deze aan het speelveld. Bij het aanleggen hoef je alleen de wegen aan te laten sluiten, de andere terreinsoorten mogen zomaar worden aangelegd. Vervolgens mag je op de zojuist aangelegde tegel een horige plaatsen. Ten slotte moet je afgebouwde straten en markten tellen.

De tegels tonen straten, markten en woonwijken. Voltooide straten leveren 1 punt per tegel op. Als de straat 4 of meer tegels bevat, verdubbelt de opbrengst per tegel. Een voltooide markt levert 1 punt per tegel op, vermenigvuldigd met de goederensoorten in deze markt (max. 3). Woonwijken worden tijdens het spel niet geteld, maar lijken op de weilanden van het basisspel. Een horige in een woonwijk genereert aan het einde 2 punten voor elke (on)voltooide markt in of naast deze wijk.

Vanaf de tweede stapel komen de houten stadsmuren in het spel. Dan wordt het spel onderbroken na elke telling van markten en straten. Dan plaatst iedere speler in volgorde een houten muurstuk aan de stadsmuur (vanaf de derde stapel plaatst iedereen 2 muurstukken). De stadsmuur begint met een stadspoort en wordt daarna in twee richtingen uitgebouwd met de muurstukken. Je mag een eigen horige op het door jou geplaatste muurstuk zetten. Deze wachter kijkt in een rechte lijn vooruit en levert aan het einde van het spel 2 resp. 3 punten op voor elk openbaar resp. historisch gebouw op de tegels in deze lijn. Na het plaatsen van de muurstukken mag de actieve speler een van zijn torens plaatsen. Dit levert hem 1 punt op voor elke muurstuk tussen de nieuwe en de vorige toren c.q. de stadspoort.

Ten slotte

Carcassonne De Stad is een prima variant op het bekende spelprincipe. Het 'tegelwerk' is in deze versie braver dan in het basisspel en in Jagers & Verzamelaars, omdat het nu lastiger is om speelstukken van medespelers vast te zetten. Het speelplezier wordt nu met name veroorzaakt door de wachters op de stadsmuur. Je moet vanaf de tweede stapel serieus letten op de ontwikkeling van de stadsmuur, want anders word je zomaar verrast door een vijandelijke wachter naast een lange rij vol kostbare gebouwen. Ook de torens verdienen jouw aandacht. Deze extra laag verhoogt voor mij het speelplezier. Verder zijn de houten kist en de houten speelstukken een lust voor het oog. De mooie uitvoering rechtvaardigt de hogere winkelprijs. 

Carcassonne De Stad is na Jagers & Verzamelaars mijn favoriet uit deze spellenreeks, en wat mij betreft een waardige afsluiting van de serie. Helaas was er een vriendelijke Italiaan, die het nodig vond om nog een paar tegels 'Overzee' te leggen. Maar daarover later meer......... 

Titel: Carcassonne De Stad
Auteur: Klaus-Jürgen Wrede
Uitgever: 999 Games / Hans im Glück
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: ong. 45 minuten
Prijs: ong. € 40,-

Speelgoed v/h Jaar 2005



Spellen > Recensies >
Carcassonne IV


Top