Spellen > Recensies > Clans

Clans

Erwin Broens - juli 2003


Met Leo Colovini's Cartagena startte de Duitse tak van uitgever Winning Moves in 2000 een serie bordspellen in kleine vierkanten doosjes. Deze spellen staan in het algemeen voor een succesvolle mix van toegankelijkheid, een leuk spelsysteem en een schappelijke verkoopprijs. De Nederlandse uitgever Identity Games heeft dit ook opgemerkt en introduceerde Cartagena en Trans America op de Nederlandse markt. Dit voorjaar werd de Nederlandstalige serie uitgebreid met Clans.

Aan het begin van het spel wordt een spelbord met 60 gebieden (bergen, bos, steppe en grasland) gevuld met 60 houten hutjes in vijf verschillende kleuren. Iedere speler krijgt vervolgens in het geheim een fiche met één van deze kleuren toegewezen. De resterende kleurfiches worden ongezien in de doos gelegd. Het is de bedoeling om in de loop van het spel zoveel mogelijk winstpunten met jouw geheime kleur te verdienen. Aan de rand van het bord vind je een tabel met 12 bonusfiches en afbeeldingen van verschillende gebiedsoorten. Deze fiches zijn de beloning voor de spelers die puntentellingen activeren. Ze bepalen tevens welke gebiedsoorten extra of geen punten opleveren en wanneer het spel eindigt.

Als je aan de beurt bent, kies je één gebied met een of meer hutten. Deze hutten verplaats je naar een aangrenzend gebied, waar ook een of meer hutten staan. Zodra hutten worden samengevoegd, bewegen ze als één groep verder. Een groep van zeven of meer hutten mag in principe niet meer worden bewogen.

Als door een verplaatsing een groep geisoleerde hutten ontstaat, vindt in dit gebied een puntentelling plaats. De speler die de telling activeert, neemt eerst het bovenste bonusfiche van de tabel naast het bord. Dit fiche is aan het einde van het spel één punt waard. Vervolgens wordt het gebied gewaardeerd. Als alle kleuren aanwezig zijn, worden eerst alle enkele hutjes verwijderd. Daarna krijgt iedere kleur net zoveel punten als het aantal overgebleven hutten in dit gebied. Voorbeeld: als er vier rode en twee blauwe hutten overblijven, ontvangen rood en blauw elk zes punten. Als de tabel met de bonusfiches aangeeft dat deze gebiedsoort extra punten oplevert, wordt het puntenaantal verhoogd. Als deze tabel aangeeft dat deze gebiedsoort waardeloos is, worden er geen punten toegekend.

Na de twaalfde puntentelling eindigt het spel. De spelers tonen hun kleuren en verhogen de door hun kleur verdiende punten met de verzamelde bonusfiches. Degene met de meeste punten wint het spel.

Ten slotte

Clans is een vlot en toegankelijk tactisch spel. Het spel is spannend omdat je het verdienen van veel punten moet combineren met het zo lang mogelijk geheimhouden van jouw kleur. Als andere spelers te snel doorhebben met welke kleur jij speelt, eindigen jouw hutjes meestal op plaatsen waar ze geen biet opleveren. Het spel wordt strategischer naarmate je het met minder spelers speelt. Met een volle bezetting ben je overgeleverd aan de grilligheid van je medespelers en moet je maar afwachten of jouw zorgvuldig geplande positiespel vruchten afwerpt. Met twee spelers heb je meer controle over het spelverloop. Dit wil overigens niet zeggen dat het spel niet leuk is met vier spelers. Afgezien van de lelijke bonusfiches ziet het materiaal er goed uit, de regels zijn duidelijk en over een speelduur van 30 minuten hoeft niemand moeilijk te doen. Een prima keus voor een half uur speelplezier.

Titel: Clans
Auteur: Leo Colovini
Uitgever:  Winning Moves / Identity Games
Aantal spelers: 2-4
Speelduur: ong. 30 minuten
Prijs: ong. € 18,-

Afbeelding © Winning Moves



Spellen > Recensies >
Clans


Top