Spellen > Recensies > Conquistador

Conquistador

Erwin Broens - 1999


Een rage in spelend Duitsland is de exploitatie van bekroonde spellen. Als een spel het Spiel des Jahres wint, worden we tegenwoordig geconfronteerd met expansiesets. De trendsetter en absolute kampioen is natuurlijk Die Siedler von Catan, maar ook El Grande begint te groeien. Na drie expansiesets is het nu tijd voor een zusterspel.

Je zou Conquistador kunnen omschrijven als een cocktail van El Grande en Land in Zicht. De Caballero’s uit El Grande zijn in een bootje gestapt en ontdekken nu een nieuwe wereld: tientallen eilanden in de Caribische Zee. Ook hier wordt het spelbord gedurende het spel opgebouwd uit losse land- en/of zeetegels (zie Land in Zicht) en veroveren de spelers eilanden met hun Caballero’s. De controle over regio’s en de aanwezigheid op zee levert punten op, de speler met de meeste punten wint het spel.

Het spelmateriaal

Conquistador bevat naast de doos en het spelregelboekje het volgende materiaal:

  • Per speler een set van 13 machtkaarten. Deze bepalen zowel de beurtvolgorde als de aanvoer van nieuwe Caballero’s;
  • Per speler 10 caballerokaarten. Deze gebruik je als Caballero’s op het bord of als geldvoorraad waarmee je Caballero’s, schepen e.d. kunt kopen. De caballerokaarten hebben 2 kanten: 1-4 Caballero’s op de voorkant, 5-8 Caballero’s op de achterkant;
  • 48 landtegels, met water, land of een combinatie van beiden. Door het leggen van deze tegels ontstaan regio’s en zeeën;
  • 16 schepen, waarmee je de zeeën kunt bezetten;
  • 16 Castillo’s, waarmee je jouw Caballero’s deels kunt beschermen;
  • Per speler één Grande, waarmee je jouw Caballero’s volledig kunt beschermen.
  • Per speler 5 Alcaldes, een optie voor extra winstpunten;
  • 4 handige kaartjes met een samenvatting van de spelregels;
  • 1 scoreblok, waarop je de winstpunten noteert. Let op! Volgens het Nederlandse scoreblok zou je ook voor Castillo’s winstpunten krijgen. Dit is absoluut onjuist en berust op een vreemde vertaalfout.


Het spelmateriaal (foto: 999 Games)

Het spelmateriaal is goed verzorgd. Alleen over de indeling van de doos heb ik te klagen. De doos bevat een te klein vakje voor het spelmateriaal en een overbodige kartonnen opvulling. Met de grote hoeveelheid kaartjes en fiches had men meer bewaarvakjes in de doos moeten aanbrengen. Je kunt het spelmateriaal nu niet gescheiden opbergen en bent 5 minuten bezig om alles te sorteren voordat je een nieuw spel kunt beginnen.

Het spelverloop

Het spel begint met een speelveld van één landtegel. Vervolgens worden 5 nieuwe landtegels naast het “bord’ gelegd, waaruit de spelers in de lopende beurt moeten kiezen. Iedere speler krijgt één caballerokaartje, waarmee hij zijn startvoorraad aangeeft (5 Caballero’s), en een set machtkaarten.

De speelvolgorde wordt, net als in El Grande, bepaald door de machtkaarten: de speler die in de huidige spelronde de hoogste kaart speelt, komt als eerste aan de beurt. De machtkaart bepaalt verder hoeveel Caballero’s je aan je voorraad mag toevoegen (0 -  7 stuks).

Een beurt bestaat uit het verplicht aanleggen van één landtegel (land aan land, water aan water). Met de machtkaart “9” mag je zelfs twee landtegels leggen. Daarnaast heb je de keuze uit een aantal vrijwillige acties:

  • Het aanleggen of verhogen van 1 of 2 caballerokaarten, aan water of aan land. Het cijfer dat grenst aan land is het aantal Caballero’s dat je in de regio inzet (max. 8 per caballerokaart). Deze Caballero’s moet je van je voorraad aftrekken. Belangrijk is de regel dat een caballerokaart nooit aan meer dan één landgebied mag grenzen (uitzondering: zie Grande). Als een andere speler een tweede tegel met het landgebied naast je caballerokaart legt, verdwijnen deze Caballero’s van het bord!
  • 1 of 2 schepen kopen. Een schip kost je 2 Caballero’s uit je voorraad. Het schip zet je in op een caballerokaart die aan water grenst. Bij een puntentelling krijg je 1 winstpunt per zeegebied.
  • 1 of 2 Castillo’s kopen. Een Castillo kost één Caballero uit je voorraad. Een Castillo plaats je op een eigen caballerokaart. Als deze Caballero’s in de loop van het spel van het bord worden geknikkerd, mag je ze weer aan je voorraad toevoegen. Zonder de bescherming van het Castillo waren ze verloren geweest.
  • Eigen Caballero’s of schepen terug naar je hof nemen.
  • Eigen Castillo’s of schepen verplaatsen.

Na de vierde en de zevende spelronde worden de punten geteld. Per regio (een gebied van verbonden landtegels) wordt bepaald welke speler daar de meeste Caballero’s heeft ingezet. Deze speler ontvangt 2 winstpunten per landtegel en 2 punten per goudmijn in de desbetreffende regio. De speler op de tweede plaats krijgt 1 punt per landtegel en 1 punt per goudmijn. Ook de schepen leveren punten op: 1 punt per tegel en 1 punt per visgrond in het desbetreffende zeegebied.

Als je een langer spel wilt, kun je de regels voor gevorderden gebruiken. Het spel duurt dan 10 ronden, met 3 tellingen. Bovendien worden de volgende vrijwillige acties toegevoegd aan het hiervoor opgesomde rijtje:

  • Alcalde inzetten (kosten: 1 Caballero). Een Alcalde plaats je in een ingesloten regio, waaraan geen nieuwe landtegels of caballerokaarten aangelegd kunnen  worden. De Alcalde levert 2 punten op, per landtegel en per goudmijn.
  • Grande inzetten (kosten: 2 Caballero’s) of verplaatsen (kost 1 Caballero). Door het plaatsen van je Grande kun je een caballerokaart verzekeren. Deze Caballero’s worden niet meer van het speelveld verwijderd, ook niet als de kaart aan meer dan één landgebied grenst!

Beoordeling

Conquistador lijkt op het eerste gezicht een vrij abstract legspel, waarop men voor de goede orde een thema heeft geplakt. Die indruk had ik in ieder geval in augustus 1998, toen ik een handgemaakte testversie van het spel mocht proberen. Na een paar spelletjes met de productieversie blijken thema en spelverloop toch redelijk bij elkaar te passen. De verrassende en grillige ontwikkeling van het “spelbord’ heeft inderdaad iets weg van de ontdekking van een nieuwe wereld. Ook de vormgeving voegt de nodige sfeer toe - met dank aan Doris Matthäus.

Ondanks mijn voorliefde voor sfeer en thema moet ook ik erkennen dat de ware kracht van een spel blijkt uit het spelsysteem, hoe grijpen de spelmechanismen in elkaar? Ook op dit punt gooit Conquistador hoge ogen. Een interessant systeem zijn de van El Grande bekende machtkaarten, die ook hier een dubbele betekenis hebben. Je moet elke beurt kiezen tussen initiatief (wil je perse die ene landtegel plaatsen – of zelfs 2 met de machtkaart “9” ?) of de aanvoer van verse Caballero’s. Die keus is vaak moeilijk, omdat de Caballero’s in dit spel ook een dubbele betekenis hebben: zowel invloed in de regio’s, als “geld” waarmee je schepen of Castillo’s kunt kopen. Zonder Caballero’s kun je niet veel doen, maar als je op de cruciale momenten niet het initiatief neemt kunnen je medespelers jouw Caballero’s op het bord bedreigen (een tweede landtegel naast een onbeschermde Caballero is dodelijk). Ook als je eenmaal aan de beurt bent heb je voldoende keuzes te maken. Welke strategie wil je volgen: ga je voor een berg punten op één groot eiland, kies je voor spreiding over meerdere kleine eilanden (bij voorkeur met goudmijnen) of probeer je vooral met schepen de punten binnen te halen? Je moet ook steeds rekening houden met de beveiliging van je reeds geplaatste Caballero’s. De extra kosten van een Castillo zullen de moeite waard blijken, als een medespeler een tweede landtegel plaatst en jouw Caballero’s van het bord verdwijnen. Als die 8 Caballero’s in je voorraad belanden, kun je ze tenminste weer gebruiken. Vergeet vooral ook niet je Grande in te zetten in de regio waar het spannend dreigt te worden. De dubbele punten van een groot eiland wil je zeker niet mislopen!

Conquistador is een uitstekend bordspel, met veel tactiek, variatie en interactie tussen de spelers. Voor beginnende spelers is dit geen eenvoudig spel, pas na een paar keer krijg je het "gevoel" te pakken. Mijn enige kritiek is de knullige samenstelling van de doos, maar die ergernis wordt in voldoende mate gecompenseerd door de extreem lage prijs.

Titel: Conquistador / El Caballero
Auteur: Kramer & Ulrich
Uitgever: 999 Games / Hans im Glück
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 60 - 90 minuten
Prijs: ong. 16,-


Spellen > Recensies >
Conquistador


Top