Spellen > Recensies > Cuba

Cuba

Erwin - mei 2008


Het bordspel Cuba stond aanvankelijk op de radar van 999 Games. De onderhandelingen met de Duitse uitgever Eggert Spiele waren al gestart, het spel pronkte nota bene al op de uitgelekte releaseplanning van 2008. 999 Games en Eggert Spiele kwamen er niet uit, waarna The Game Master razendsnel toesloeg. Dit was op het eerste gezicht een verrassende stap, omdat deze jonge Nederlandse uitgever zich tot dan toe volledig had gericht op in eigen beheer bedachte en/of ontwikkelde familiespellen. Nu voegt men in één klap twee nieuwe smaken aan het palet toe, een pittig bordspel voor veelspelers en een vertaalde licentietitel. Wellicht heeft het recente succes van QWG Games in dit spellensegment iets met deze ontwikkeling te maken?

Cuba is ontworpen door het duo dat ons vorig jaar op De Kathedraal van 999 Games trakteerde. Iedere speler heeft een eigen plantagebordje, waar hij landbouwproducten en andere bodemschatten kan winnen. Er is verder een centraal speelbord, met o.a. een markt voor handelsgoederen (drie soorten landbouwproducten, rum en sigaren), een haven voor het verschepen van deze goederen voor winstpunten, een parlement waar de wetten worden vastgesteld en uiteraard een scorespoor voor de winstpunten. Er zijn verder 25 gebouwtegels, die de spelers in de loop van het spel op hun plantagevelden kunnen bouwen.

Iedere speler beschikt over vijf karakterkaarten met Cubaanse personen, waarvan hij er vier gebruikt om zijn eigen acties van de lopende ronde uit te voeren. Elke karakterkaart heeft een waarde van 1-5 punten. De waarde van de als vierde uitgespeelde kaart bepaalt de nieuwe startspeler. 

De arbeider activeert de onbebouwde velden in zijn rij en kolom op jouw plantagebordje. Dit levert je een combinatie van bouwmaterialen en landbouwproducten op. Als je de architect speelt, kun je voor jouw bouwmaterialen een gebouw kopen. Deze gebouwtegel bedekt een veld op jouw bordje. Gebouwen leveren leuke voordelen op, zoals geld, winstpunten of handelsgoederen. De interessante gebouwen zijn schaars, je moet snel toeslaan of je plannen bijstellen. De gebouwen worden geactiveerd door het spelen van de voorman. Dan mag je de gebouwen in de rij en kolom (*) van jouw arbeider of één willekeurig gebouw gebruiken. Als je dit een beetje handig hebt gepland, kun je leuke combinaties activeren. Met de handelaar bezoek je de markt. Daar kun je handelsgoederen in- en verkopen. Met de burgemeester bezoek je de haven. Daar verscheep je één van de drie schepen handelsgoederen voor winstpunten. Afhankelijk van de kade levert elk goed 1-3 punten op. Aan het einde van elke ronde wijzigt de samenstelling van de haven. Burgemeester, handelaar en architect hebben ook nog alternatieve acties, waarmee resp. geld, een goed of punten zijn te verdienen.

(*) Volgens de Duitse spelregels activeert de voorman de gebouwen in de rij of de kolom van de arbeider. Volgens de uitgever worden de rij en de kolom geactiveerd. Zet dit dan ook in de regels, luidt mijn advies.

Het vijfde karakter wordt afgevaardigd naar het parlement. Zijn waarde bepaalt hoeveel stemmen hij daar heeft. Je kunt met blind geboden peso’s stemmen bijkopen. Degene met de meeste stemmen bepaalt welke twee nieuwe wetten worden aangenomen. Er zijn vier categorieën wetten: een belasting in geld, een belasting in goederen, een subsidie in winstpunten en een restcategorie. Deze wetten kunnen het spel flink beïnvloeden, zorg ervoor dat je op het cruciale moment voldoende geld bezit. Als de huidige subsidie perfect aansluit op jouw bezittingen, wil je immers voorkomen dat deze door een nieuwe wet uit dezelfde categorie wordt vervangen. De twee belastingwetten zijn elke ronde van belang, omdat brave belastingbetalers worden beloond met maar liefst vijf extra winstpunten (hoezo, leuker kunnen we het niet maken?).

Na zes rondes oogsten, bouwen en punten verzamelen is het spel voorbij. Dan krijgt iedereen nog twee punten voor elk gebouw en is de winnaar bekend.

Ten slotte

In Cuba grijpen allerlei zaken leuk in elkaar: je moet grondstoffen verzamelen om winstpunten te verdienen, bouwmaterialen om gebouwen te stichten (die een belangrijke rol spelen bij het sprokkelen van punten), je geldvoorraad op peil houden en zorgen voldoende stemmen om de voor jou gunstige wetten te activeren of te beschermen. Je moet dus met veel dingen rekening houden in de zes ronden dat het spel duurt. Een rustige start is er niet bij, een mentale pauze halverwege de rit kun je ook wel vergeten, in Cuba moet je scherp zijn om kansen te grijpen en punten te graaien. Dit spel is daarom minder geschikt voor mensen die af en toe een spelletje spelen. Zij worden knettergek van de vele keuzes en het ogenschijnlijk onoverzichtelijke spelverloop. Daarnaast is deze Mojito mogelijk een tikje te wild voor de liefhebbers van spellen die zijn gebaseerd op rustig strategisch plannen.

Zoals gebruikelijk bij Duitse spellen is de interactie minder direct en confronterend. Doordat de spelers regelmatig op hun eigen bordjes bezig zijn, lijkt de interactie op het eerste gezicht zelfs marginaal. Niets is minder waar! Het wegsnaaien van cruciale gebouwen, marktgoederen en laadruimte op de schepen, alsmede de strijd om de stemmen in het parlement, leveren voldoende kansen op om elkaar het leven zuur te maken. Deze interactie komt beter uit de verf met meer spelers, als twee mensen de Salsa dansen is het een tikje tammer.

Natuurlijk wordt een spel met grondstoffen, gebouwtegels, karakterkaarten en een Caribische setting geconfronteerd met de gebruikelijke vergelijkingen. Cuba zou teveel lijken op Puerto Rico, Caylus, De Kathedraal enzovoort. Cuba bevat inderdaad onderdelen die je elders ook tegenkomt, maar is nergens een kopie van dominante elementen uit de genoemde spellen. Hoe maak je een lekkere Mojito? Inderdaad, met de juiste ingrediënten en een verfijnde mix!

Een beoordeling van de vormgeving is eenvoudig: Michael Menzel heeft weer kwaliteit geleverd.

Deze recensie is inhoudelijk gebaseerd op de Duitse editie van Eggert Spiele. De Nederlandstalige editie van The Game Master is de winnaar van de Nederlandse Spellenprijs 2008.

Titel: Cuba
Auteurs: Michael Rieneck & Stefan Stadler
Uitgever: The Game Master / Eggert Spiele
Aantal spelers: 2-5
Speelduur: 75-120 minuten
Prijs: ong. € 40 (NL)

Nederlandse Spellenprijs 2008



Spellen > Recensies >
Cuba


Top