Spellen > Recensies > Die Dracheninsel

Die Dracheninsel

Uit de Adam Spielt catalogus


Een vrije vertaling van een spelbeschrijving uit de catalogus van Adam Spielt, een indrukwekkend Duitstalig naslagwerk vol informatie over gezelschapsspellen.

Eindelijk hebben we het schateiland bereikt, de boot ligt voor anker en de rugzak, in de vorm van zes handkaarten, is gepakt. We zien een bont landschap, waar zes kleuren de verschillende gebiedsoorten aangeven. De gebieden van de eigen kleur mag iedere schatzoeker gratis betreden, voor andere gebiedsoorten moet hij de juiste kaarten uitspelen. In het midden van het eiland liggen de gezochte schatten, die na iedere succesvolle plundering steeds waardevoller worden. Helaas zijn de schatten zo zwaar, dat je steeds twee schatzoekers nodig hebt om ze te tillen. Het is dus maar goed dat er nog andere spelers over het eiland zwerven, ook al zijn ze soms ver verwijderd.

Wie aan de beurt is, beweegt zijn speelfiguur met behulp van speelkaarten over het eiland. Draken en ander ongemakken versperren je daarbij de weg. Door het uitspelen van actiekaarten kunnen medespelers jouw beurt voortijdig beëindigen. Dit kun je voorkomen door de juiste tegenkaarten uit te spelen. Als je op het schatveld arriveert, moet je een mededrager ronselen c.q. wachten tot er eentje opdaagt. De speler die dit duo beweegt, moet de juiste kaarten uitspelen. Deze speler beslist in welke van de boten van deze spelers de schat wordt afgeleverd. De kleur van de boot is belangrijk, want de bezitter bepaalt of de schat wordt verdeeld of dat hij deze zelf volledig inpikt. Door het spelen van verraadkaarten kunnen de spelers dit keuzerecht van elkaar overnemen. Degene die de laatste kaart uitspeelt, beslist wat er met de schat gebeurt. Aan het einde van zijn beurt vult de actieve speler zijn hand aan tot zes kaarten. Een speler die past, mag een willekeurige hoeveelheid kaarten omruilen.

Dit zijn de basismechanismen van deze spannende schatzoekerij, die door twee draken en diverse actiekaarten nog iets meer pit krijgt. Sommige actiekaarten mag je alleen in jouw eigen beurt spelen. Hiermee kun je landschappen en draken omwisselen, in één klap enorme afstanden afleggen of de hand van een medespeler leegroven. Andere kaarten, zoals de verraadkaart, mag je altijd uitspelen.

Een schat vinden valt op zich mee, maar deze in eendrachtige samenwerking veilig naar een boot sjouwen, is een andere zaak. Maar al te graag proberen medespelers de samenwerking van de sjouwers te verbreken en gaat een voormalige bondgenoot er met een nieuwe partner vandoor. Met de actiekaart "angst en schrik" kun je een van de sjouwers wegjagen, waardoor de andere speler op een nieuwe partner moet wachten of de schat moet achterlaten. Het spel begint met schatten met een waarde van 100. De laatste schatten zijn zelfs 300 waard. Als deze zijn geplunderd en afgeleverd, eindigt het spel. De speler met de hoogste totale waarde mag het afsluitende overwinningsfeestje financieren.

Alleen degene die in staat is om bondgenoten te vinden, heeft kans op een succesvol einde van de expeditie. Als jij jouw medespelers te vroeg belazert, zal dit ze niet gunstig stemmen. Als jouw boot reeds zwaar beladen met schatten in het water dobbert, moet je oppassen voor "onbaatzuchtige" medespelers die jou maar al te graag hun "hulp" aanbieden. Dracheninsel is een interactief en gemeen loopspel, waarbij het speelplezier toch de boventoon voert. Als je te veel hebt geleden onder de rancune van jouw "vriendelijke" medespelers, kun je jouw woede koelen tijdens een volgend bezoek aan dit eiland vol vuurspuwende monsters.

Titel: Die Dracheninsel
Auteur: Tom Schoeps
Uitgever: Amigo
Aantal spelers: 3-5
Speelduur: ong. 60 minuten
Prijs: ong. € 22,-

Afbeelding © Amigo



Spellen > Recensies >
Die Dracheninsel


Top