Spellen > Recensies > De Eerste Vonken

De Eerste Vonken

Erwin - 2011


De Duitse editie van het bordspel Hoogspanning (winnaar van de Nederlandse Spellenprijs in 2010) bestaat 10 jaar. Dit was voor auteur Friedemann Friese uiteraard reden voor een feestje. Een spelauteur viert zoiets gewoon met een ander spel. In De Eerste Vonken verhuist het spelsysteem van Hoogspanning naar de prehistorie. Daar gaat het vanzelfsprekend niet om brandstoffen, energiecentrales en de aanleg van een stroomnet. Hier ontdekken primitieve stammen de eerste werktuigen, vergaren ze kennis, jagen en verzamelen ze voedsel en groeien ze in omvang. Het fundament van het spelsysteem is gelijk gebleven. Her en der zijn wat dingetjes aangepast, en misschien zelfs wel gestroomlijnd (pun intended).

Het speelveld bestaat uit drie zones. Er is een groepje jachtvelden, dat is opgebouwd uit meerdere zeszijdige tegels. Op het midden van een tegel vind je het jachtveld met een voedselsoort, dat wordt omringd door drie velden, waarop iedere speler t.z.t. één clanlid kan plaatsen. Er is een centraal speelbord, waarop de speelvolgorde en de grootte van de stammen wordt bijgehouden. Het bord bevat verder de oogstvelden van de vijf voedselsoorten (veldvruchten, bessen, vissen, wild en mammoets). Op deze velden ligt elke ronde een beperkte voorraad dieren en planten, die door de jagende spelers worden verzameld. En er is uiteraard een markt met acht technologiekaarten. Er zijn twee soorten. Met de werktuigkaarten vergroot je jouw voedselopbrengst. Met de kenniskaarten kun je de spelregels enigszins verruimen. De techkaarten met het kleinste groottegetal vormen de actuele markt, de vier grootste kaarten de toekomstige markt.


het centrale speelbord

Een speelronde bestaat uit vier fasen.

In de eerste fase kan iedere speler max. één techkaart kopen en bederft een deel van de persoonlijke voedselvoorraad.

Aan het begin van de fase wordt de kleinste techkaart uit de actuele markt voorzien van een veldvrucht. Dit is een bonus voor de eventuele koper. Daarna worden in speelvolgorde kaarten aangeboden. De eerste speler kiest een techkaart, waarna de volgende spelers in speelvolgorde besluiten of ze de kaart willen kopen. Is er een koper, dan betaalt hij de afgebeelde voedselprijs en legt de kaart in zijn eigen voorraad. Bij meerdere belangstellenden gaat het kooprecht naar de laatste van hen. Is er geen andere koper, dan moet de aanbieder de kaart zelf kopen. Als je aan de beurt bent om een kaart te kiezen, kun je ook passen en deze fase verlaten.

Iedere speler mag per ronde max. één techkaart kopen. Je mag max. drie werktuigen tegelijk bezitten (vier met de kenniskaart transportslee). Als je deze limiet overschrijdt, moet je een werktuig verwijderen. Deze limiet geldt niet voor kenniskaarten. Daarvan mag je er één per soort bezitten.


een werktuig

Aan het einde van de eerste fase moet iedere speler een derde van zijn voedselvoorraad inleveren. Als je vuur hebt ontdekt, mag je al jouw voedsel bewaren en jouw voedselvoorraad geheim houden.

In de tweede fase jagen en verzamelen de spelers voedsel en voeden ze hun clanleden. In omgekeerde speelvolgorde verzamelen de clanleden naast de jachtvelden voedsel, als ze de juiste werktuigen bezitten. De techkaarten kruiden en akker leveren zelf voedsel op. Het verzamelde voedsel pak je van de oogstvelden op het centrale speelbord. Als daar veel voedsel ligt, is de opbrengst hoger. Naarmate de oogstvelden leger worden, daalt de opbrengst. Dit zal je leren om de volgende keer handiger met de speelvolgorde te stoeien! Aan het einde van de fase moet je voor ieder clanlid één voedselpunt inleveren.

In de derde fase breiden de spelers in omgekeerde speelvolgorde hun clans uit. De actieve speler mag max. vijf nieuwe clanleden bijplaatsen. De kostprijs stijgt progressief, van 1-15 voedselpunten. Op een bergveld komt er een voedselpuntje bij. Ook een veld met clanleden van medespelers is duurder (+2, +3 enzovoort). Met de kenniskaart spraak kun je iets goedkoper bij de buren intrekken. Goede communicatie doet ook hier wonderen. Realiseer je in deze fase wel dat een tekort aan voedsel in de volgende ronde jouw speelruimte op de technologiemarkt kan beperken.

In de vierde fase wordt de speelvolgorde aangepast. De grootste clan krijgt de eerste positie, enzovoort. Een gelijke stand wordt gebroken met het groottegetal op de techkaarten. Met de kenniskaart intelligentie kun je een stapje terug in de speelvolgorde. Vervolgens worden de oogstvelden aangevuld met nieuwe voedselbronnen. Ten slotte wordt de technologiemarkt ververst. De hoogste kaart gaat onderop de stapel. Een nieuwe kaart wordt op de juiste plek aan de markt toegevoegd.

Het spel eindigt wanneer een speler 13 of meer clanleden naast jachtvelden heeft staan. Dan wordt de derde fase uitgespeeld. De grootste clan wint het spel. De voedselresten breken een gelijke stand.

Ten slotte

Deze eerste indruk is gebaseerd op een proefpotje met een Duits exemplaar. Liefhebbers van Hoogspanning zullen in De eerste Vonken veel spelmechanismen herkennen. Wij  moesten tijdens de eerste pot wel even wennen aan de afwijkingen ten opzichte van de voorganger, maar daarna gingen we los. Het gestoei met de speelvolgorde en de timing van jouw groei op het bord zijn ook hier cruciaal. De Eerste Vonken speelt lekker vlot weg. Met een beetje ervaring moet het in een uurtje kunnen.

Titel: De Eerste Vonken
Auteur: Friedemann Friese
Uitgever: 2F-Spiele - 999 Games
Aantal spelers: 2-6
Speelduur: ong. 60 minuten
Prijs: ong.
35,-

 



Spellen > Recensies >
De Eerste Vonken


Top