Spellen > Recensies > Emerald

Emerald

Det - juni 2003


In een nest vol met goud en edelstenen leeft de kleine babydraak Emerald. Ridders zoeken hier naar geluk en rijkdom. Daarom bewaakt de trotse moederdraak vol vuur haar nest. Toch lukt het sommige ridders om een deel van de schat te pakken te krijgen.

Als het bord op tafel is neergelegd, zie je de verschillende etappes die de ridders moeten afleggen om de schatten te verdienen. Vanuit de burcht heb je eerst de weg naar het hol toe. Vervolgens zie je negen velden in het hol zelf en tot slot de schatkamer met de kleine Emerald. Om deze schatkamer is het natuurlijk te doen, maar om daar te komen, moet je eerst langs moederdraak. In het hol zelf kan je kaarten verdienen. Er zijn twee soorten kaarten: edelsteenkaarten en goudkaarten. De edelsteenkaarten zijn er in vier kleuren en ze zijn één punt per kaart waard. Als je de meerderheid in een kleur hebt, krijg je daarvoor aan het einde vier bonuspunten. Mocht je als eerste alle vier kleuren hebben, krijg je meteen een bonuskaart met vier punten. De goudkaarten zijn er in de waarden één tot en met vijf. Met deze goudkaarten kan je bovendien de moederdraak omkopen als je door haar wordt gevangen.


foto © Abacus 

Hoe gaat nu het spelverloop? Alle ridders starten in groepjes vanuit de burcht. Deze groepjes zijn in het begin zo groot als het aantal spelers dat meedoet. Als een speler aan de beurt is, mag hij één of twee van zijn ridders bewegen. Een ridder moet precies het aantal stappen lopen als het groepje van waaruit hij vertrekt groot is. Dus als hij vertrekt uit een groepje dat uit vier ridders bestaat, dan moet hij precies vier stappen lopen. Dezelfde ridder mag daarbij niet twee keer worden verplaatst. Komt een ridder aan het eind van zijn beurt in het hol van de draak, dan moet hij een goud- of edelsteenkaart pakken, als deze er nog ligt. Daarmee is zijn beurt beëindigd. In het begin liggen er aan de ene kant van een vakje in het hol vijf goudkaarten en aan de andere kant vijf edelsteenkaarten. Goudkaarten neem je dicht in de hand en edelstenen leg je open voor je op tafel.

Eindigt een beweging van een ridder op een veld waar de drakenstaaf ligt, dan kan hij in problemen komen met moederdraak. De drakenstaaf is precies vier vakjes lang en ligt in het begin langs de eerste vier vakjes van het drakenhol. Moederdraak staat al vol ongeduld te snuiven en zal geen poging onbenut laten om de ridders uit te schakelen. Hiervoor wordt een dobbelsteen gegooid. Daarop staan alleen de getallen één, twee en drie. Moederdraak loopt precies dat aantal vakjes langs de drakenstaaf. Komt ze aan het eind van de staaf, dan keert ze domweg om en telt verder. Eindigt ze op een vakje waar één ridder staat, dan is deze de pineut. Staan er meer ridders, dan wordt er slechts één gevangen. Als een ridder gevangen wordt, ligt deze uit het spel. Maar... moederdraak is gek op goud en daarom mag je haar omkopen met een goudkaart. De waarde van de kaart maakt niet uit. De kaart gaat uit het spel en de ridder mag blijven staan. Daarna trekt moederdraak zich wat verder terug in het hol. De drakenstaaf wordt één vakje naar achteren geschoven, waardoor de draak nu alleen de vakjes twee tot en met vijf kan bereiken. Zodra de drakenstaaf de laatste vier vakjes in het hol heeft bereikt, blijft hij daar liggen.

Als het een ridder lukt om de schatkamer te bereiken, pakt hij een drakenschatkaart die vijf punten waard is. Zodra de vierde (en laatste) drakenschatkaart is gepakt, eindigt het spel. Het spel eindigt ook als een speler nog slechts één ridder in het spel heeft. Tot slot worden de bonuskaarten voor de diverse edelsteenkleuren nog uitgedeeld en dan kunnen de spelers hun punten bij elkaar tellen. Uiteraard wint degene met de meeste punten.

Ten slotte

Al met al is het best een aardig spel. Je moet goed opletten in welke volgorde je jouw ridders beweegt. Je kunt je eerste ridder gebruiken om een groepje groter of juist kleiner te maken. Daardoor kan je vanuit dat groepje met een ridder vertrekken en zo proberen om een hoge goudkaart of een gewilde edelsteenkleur te pakken. Nadeel is wel dat er toch ook een behoorlijke geluksfactor in zit. Je kunt pech hebben met de kaarten. De bovenste kaart ligt open, maar wat er onder ligt, zie je nog niet. Daardoor kan een andere speler je net voor zijn met een hoge goudkaart, waardoor de volgende kaart wordt omgedraaid. Als dat dan net een hele lage is, heb je pech. Ook kan je het niet treffen met de moederdraak. Het lijkt soms of ze het speciaal op jou heeft gemunt, en misschien is dat ook wel zo... Het spelmateriaal is goed. Niets overbodigs, grote pionnen en mooi uitgevoerde kaartjes. Kortom: verwacht geen strategisch spel, maar wel een spel met wat tactiek, dat het als opwarmertje of tussendoortje prima doet met een speeltijd van rond de drie kwartier.

Titel: Emerald
Auteur: Rüdiger Dorn
Uitgever: Abacus Spiele
Aantal spelers: 3-5
Speelduur: ong. 45 minuten
Prijs: ong. € 15,-



Spellen > Recensies >
Emerald


Top