Spellen > Recensies > Eminent Domain

Eminent Domain

Erwin - 2011


Eminent Domain is een nieuw kaartspel van de Amerikaanse uitgever Tasty Minstrel Games. Het spel speelt zich af in een SF-setting, met galactische keizerrijken, die nieuwe planeten ontdekken, veroveren en koloniseren. Dominion was ongetwijfeld een inspiratiebron. Ook bij Eminent Domain begin je met een simpel startdeck, dat je in de loop van het spel uitbouwt tot een winstpuntenmachine. De tweede inspiratiebron lijkt mij Race for the Galaxy. Je kiest acties via verschillende rollen en je kunt meeliften op de keuzes van de tegenstanders. Genoemde voorgangers zijn hier zo goed in smaak gevallen, dat het mij geen moeite kostte om een exemplaar van Eminent Domain voor te bestellen. Het productieproces verliep niet op rozen, maar met enkele maanden vertraging kon ik vorige week mijn eerste potje spelen. In deze spelbeschrijving deel ik mijn eerste indruk.

Het spelmateriaal bestaat uit een centraal speelbordje, waarop de vijf stapels rolkaarten worden bewaard. Er zijn vijf soorten: survey, warfare, colonize, produce/trade en research. Aan het begin van het spel krijg je een starthand met 1 warfare, 2 van elke andere soort en 1 politics kaart. De laatste is een soort joker, die je op een geschikt moment kunt verwijderen om een andere rolkaart te trekken.
Naast het bordje ligt een stapel met 27 planeetkaarten, die de spelers in de loop van het spel kunnen ontdekken. Er zijn drie planeetsoorten: fertile, advanced en metallic. Binnen deze soorten vind je planeten met verschillende voordelen. De planeetsoorten vind je ook terug op de drie stapels technologiekaarten. Met deze kaarten kun je extra acties, bonussen of winstpunten verdienen. Er is een voorraadje puntenfiches, die je kunt verdienen door goederen te leveren. Deze goederen tref je aan als zes kleuren houten schijfjes. Tientallen plastic ruimtescheepjes doen dienst als militaire punten. Iedere speler krijgt aan het begin een startplaneet, een kaartje met een samenvatting van de regels en het genoemde startdeck, waarvan je vijf kaarten trekt.

Een spelerbeurt bestaat uit drie fasen: een actiefase (vrijwillig), een rolfase (verplicht) en een opruimfase (verplicht).

In de actiefase mag je een handkaart spelen om de op de kaart afgebeelde actie uit te voeren. Deze fase is niet verplicht, je mag de actie overslaan. De acties op de rolkaarten zijn soms een afgezwakte versie van de desbetreffende rol. Survey en research hebben een afwijkende actie, twee kaarten trekken resp. twee handkaarten uit het spel verwijderen. Op de technologiekaarten vind je nog meer acties.


technologiekaarten

In de rolfase moet je één rol kiezen, één bijpassende rolkaart van het bord pakken en de bijbehorende rol uitvoeren. Daarbij mag je de rol versterken door handkaarten met het symbool van deze rol uit te spelen. Ook passende rolsymbolen op openliggende planeten of technologiekaarten versterken de rol. Met het totaal aan passende symbolen voer je vervolgens de rol uit, aangevuld met een bonus voor de actieve speler. Daarna krijgen de volgende spelers de kans om de door jou gekozen rol uit te voeren, door kaarten te spelen en/of symbolen op hun planeten of technologiekaarten te gebruiken.

Met de surveyrol mag je een aantal planeetkaarten trekken en er één houden. Deze planeet leg je gedekt in jouw speelzone.

Met de warfarerol kun je een gedekte planeet veroveren. Dan lever je het op de planeet afgebeelde aantal ruimteschepen in en draai je de planeetkaart om. Vanaf nu is deze planeet actief. Je kunt de warfarerol ook gebruiken om jouw voorraad ruimteschepen aan te vullen.

Met colonizerol kun je een planeet koloniseren. Hiertoe moet je eerst zien dat het vereiste aantal kolonies bij de planeet komt te liggen. Daarna is de planeet rijp voor kolonisatie. Dan draai je de planeetkaart om en is deze planeet actief.

Bij de produce/traderol moet je kiezen uit een van beide mogelijkheden. Met productie neem je het geproduceerde aantal goederen. Die bewaar je op vrije goederenvelden van jouw actieve planeten. Met trade lever je een aantal goederen aan de onbekende buitenwacht, waarvoor je in Puerto Ricaanse stijl winstpuntenfiches ontvangt.

Met de researchrol kun je tegen betaling van de vereiste researchpunten een technologiekaart aan jouw hand toevoegen. Er is nog een tweede voorwaarde. Je moet het op de kaart afgebeelde aantal planeten in de juiste kleur bezitten.

In de opruimfase gaan de gespeelde rolkaarten naar jouw aflegstapel, eventueel aangevuld met ongewenste handkaarten. Daarna vul je jouw hand aan tot jouw actuele handlimiet. Deze bedraagt aan het begin vijf kaarten, maar wordt door sommige planeten verhoogd.

Ten slotte

Tasty Minstrel Games heeft weliswaar geen stand op Spiel 2011, maar ik neem aan dat dit kaartspel her en der op de beurs te koop zal zijn. Om deze reden heb ik Eminent Domain toch maar opgenomen in mijn serie previews. Deze mix van bekende bouwstenen heeft een mooi product opgeleverd. Het 'rollenspel' met het meeliften op de keuze van medespelers is wat mij betreft een geslaagde toevoeging aan de deck building basis. Ik ben nog wel een paar potjes bezig om te verkennen wat er nog meer in zit. Ben je een liefhebber van Dominion en RtfG, dan zou ik alvast een ruimtereisje naar dit domein boeken.

Titel: Eminent Domain
Auteur: Seth Jaffee
Uitgever: Tasty Minstrel Games
Aantal spelers: 2-4
Speelduur: ong. 45 minuten
Prijs: ong. € 35

 



Spellen > Recensies >
Eminent Domain


Top