Spellen > Recensies > InterUrban

InterUrban

Erwin Broens - december 2003


InterUrban is een legspel voor 3-5 spelers over de aanleg van forensenlijnen rond New York. Vanuit zes neutrale startstations bouwen de spelers een netwerk van spoorwegen. Iedere speler beschikt over een eigen voorraad stationstegels. Drie tegels liggen open, zeven tegels blijven vooralsnog gedekt. Deze stations tonen 1-4 invloedpunten. Er is een algemene voorraad spoortegels. Ook hier liggen drie tegels open en blijft de rest gedekt. De spoortegels hebben een waarde van 0-2 punten. In combinatie met de waarde van het startstation bepalen de spoortegels hoeveel winstpunten een lijn oplevert. Wie per lijn de meeste punten krijgt, hangt af van de waarde van de aanwezige stations.

In een beurt mag je drie tegels plaatsen, waaronder één station. Je kiest een mix van spoortegels en openliggende stations, van jezelf of een medespeler. Op elke lijn is telkens plaats voor één station met de waarde 1, 2 en 3. Een lijn mag wel meerdere stations met de waarde 4 bevatten, mits van verschillende spelers. Op een lijn mogen de stations van dezelfde speler elkaar niet direct opvolgen. Het is verder niet toegestaan om stationstegels direct naast elkaar te leggen. Het listig plaatsen van stationstegels is belangrijk. Met een station met een kruispunt kun je bijvoorbeeld invloed op twee lijnen uitoefenen.

Zodra elke stationsoort (1, 2, 3 en 4) is gebouwd, is de lijn voltooid en staan de winstpunten van deze lijn vast. Een lijn is ook voltooid als de bouwregels de aanleg van nieuwe stations onmogelijk maken. Er zijn diverse manieren waarop het spel eindigt. Dan worden de winstpunten uitgekeerd. Per lijn gaan de meeste punten naar de speler met de hoogste invloed (de som van zijn stations), de tweede plek ontvangt de helft enzovoort.

Ten slotte

Met InterUrban heeft Michael Schacht, na Kardinaal & Koning en Dschunke, opnieuw een gouden combinatie van eenvoud, elegantie en diepgang gevonden. Het is een pittig tactisch spel, waarbij de interactie vooral bestaat uit het beperken van de mogelijkheden van je medespelers. Je moet pieken in de actuele beurt, omdat je niet weet in welke volgorde de stations uit de gedekte stapels opduiken. Hiermee hebben we ook de geluksfactor te pakken. Als jouw eigen stations ongunstig door jouw stapel zijn geschud, worden jouw actiemogelijkheden soms tijdelijk beperkt. De vormgeving is sober en functioneel. De spelregels zijn kort en duidelijk. Een prima spel!

InterUrban was tijdens Spiel 2003 voor 30 euro te koop in een gelimiteerde uitvoering. Deze versie is niet meer verkrijgbaar. Het spel wordt tegenwoordig als “game kit” verkocht, waarbij je het materiaal zelf moet uitsnijden. De verkoopprijs is hiermee gehalveerd.

Titel: InterUrban
Auteur: Michael Schacht
Uitgever: Winsome Games
Aantal spelers: 3-5
Speelduur: ong. 60 minuten
Prijs: ong. € 15,-



Spellen > Recensies >
InterUrban


Top