Spellen > Recensies > LotR Risk

LotR Risk

Erwin Broens - jan 2003


Tolkien's meesterwerk heeft de afgelopen 25 jaren de nodige spellen opgeleverd. Na War of the Ring van SPI, de talrijke titels van ICE en het coöperatieve bordspel van Knizia, is het feest eind 2001 volop losgebarsten. In het kielzog van de succesvolle speelfilms worden we overstelpt met bord- en kaartspellen over Midden-aarde en haar bewoners. Ook de klassieker Risk heeft de overstap gewaagd. Eind 2002 bracht Hasbro/Parker The Lord of the Rings Risk op de markt.

De kern van het spelsysteem is bekende kost: het Risk dat we al eeuwen spelen. Het bord bevat regio's, die zijn verdeeld in losse gebieden. Vanuit je startgebieden val je de andere spelers aan. Gevechten worden afgehandeld met dobbelstenen: de aanvaller gooit er maximaal drie, de verdediger maximaal twee. Als je een of meer gebieden verovert, krijg je een gebiedskaartje. In een latere ronde kun je setjes kaarten inleveren voor extra legers. Versterkingen krijg je ook voor je gebieden, met een bonus voor complete regio's. Je leest het, in de kern is er niets nieuws onder de zon.

Op deze beproefde basis is een scheepslading chroom aangebracht. Uiteraard is het spel uiterlijk aangepast aan de nieuwe omgeving. Het smaakvol getekende spelbord toont een deel van Midden-aarde. Het bord is bruut afgesneden ten noorden van Mordor en Gondor. In de loop van 2003 verschijnt een uitbreiding, waarmee de kaart wordt aangevuld met de gebieden uit de derde speelfilm. De plastic speelstukken zijn miniatuurtjes van wezens uit Tolkien's wereld. De speelkaarten tonen foto's uit de eerste twee speelfilms.

Inhoudelijk is er ook het een en ander veranderd. Allereerst is dit spel geschikt voor 2-4 spelers. Je hebt de beschikking over één of twee leiders, waarmee je in een gevecht jouw hoogste worp met één punt verhoogt. Het spelbord bevat een aantal gebieden met forten. In een fort mag een verdediger zijn hoogste worp met één punt verhogen. Forten leveren aan het einde van het spel bovendien extra winstpunten op. Aan het spel zijn ook avontuurkaarten toegevoegd. Een opdrachtkaart levert je extra troepen op als jouw leider het aangegeven gebied bezoekt. Met een machtkaart kun je allerlei verrassingen uit de hoge hoed toveren, bijvoorbeeld een verrassingsaanval over onbegaanbaar terrein. De gebeurteniskaarten zijn grilliger, omdat ze zowel positief als negatief kunnen uitwerken. Opdracht- en machtkaarten zijn niet alleen belangrijk door hun effecten, aan het einde van het spel leveren ze ook nog extra winstpunten op.

Het aantal spelrondes wordt bepaald door de snelheid waarmee een kartonnen ring door 13 gebieden reist. Aan het einde van een spelbeurt wordt deze ring naar het volgende gebied verplaatst. In sommige gebieden, waaronder het laatste, hangt dit af van een dobbelsteenworp. Het is dus onzeker wanneer het spel eindigt en hoeveel beurten iedere speler krijgt. Aan het einde van de rit worden de winstpunten geteld, van gebieden, regio's, forten en avontuurkaarten. De speler met de meeste punten wint het spel.

Ten slotte

Zoals gezegd, is de kern van dit spel nog steeds Risk. Je moet dus gebieden veroveren, veel dobbelen en niet vies zijn van een stevige geluksfactor. Heb je een bloedhekel aan Risk, dan zal dit spel je niet bekeren. Heb je geen moeite met een virtueel potje vechten, dan maken de vele extraatjes en de mooie uitvoering de aanschaf van The Lord of the Rings Risk interessant. De verrassende effecten van sommige avontuurkaartjes hebben een toegevoegde waarde. Het verzamelen van winstpunten via de controle van gebieden vraagt een andere speelstijl. Dit geldt met name voor de strategisch interessante forten. Over de rondreizende ring heb ik mijn twijfels. Aan de ene kant is het "oneerlijk" dat niet iedereen hetzelfde aantal beurten krijgt. Aan de andere kant voorkomt de onzekerheid over het speleinde wel dat de laatste speler in kamikazestijl het halve bord oprolt, zonder zich zorgen te maken over de represailles van zijn tegenstanders. The Lord of the Rings Risk biedt duidelijk meer dan merchandising alleen. Helaas is de verkoopprijs wel aan de hoge kant, maar dit wordt ongetwijfeld veroorzaakt door de kosten van de licentie.

Titel: LotR Risk
Auteur: ---
Uitgever: Hasbro/Parker
Aantal spelers: 2-4
Speelduur: ong. 90 - 120 minuten
Prijs: ong. € 45,-

Afbeelding © Hasbro



Spellen > Recensies >
LotR Risk


Top