Spellen > Recensies > MesopotamiŽ

MesopotamiŽ

Erwin Broens - maart 2006


MesopotamiŽ is een nieuw bordspel voor 2-4 spelers van Klaus-JŁrgen Wrede, de auteur van populaire legspel Carcassonne. Dit spel speelt zich af in MesopotamiŽ, duizenden jaren geleden. De spelers leiden clans van ArameeŽrs door onbekend terrein, ze verzamelen grondstoffen, bouwen hutten en cultusplaatsen en verzamelen de kostbare manapunten, waarmee ze hun offers aan de god Marduk betalen.

Het spelmateriaal bestaat uit 40 gebiedstegels (gras, bos, steengroeve of vulkaan), 1 speciale tegel met de grote tempel, een stapel met 18 actiekaarten, twee soorten grondstoffen (hout en steen), diverse speelstukken (ArameeŽrs, hutten en offerfiches). Iedere speler beschikt over een manabordje, waarop hij zijn manapunten registreert. Aan het begin kun je maximaal 3 manapunten sparen. Je begint het spel zonder manapunten. Aan het begin van het spel wordt een aantal gebiedstegels, inclusief grondstoffen, rond de tempeltegel neergelegd. De spelers starten het spel met 1 hut en 3 ArameeŽrs.

Spelverloop
Een speelbeurt bestaat uit drie fases, die je in de voorgeschreven volgorde moet uitvoeren: bevolking (ArameeŽrs) bewegen, acties uitvoeren en mana verzamelen.

Je beschikt elke beurt over 5 bewegingspunten, die je naar keuze over jouw ArameeŽrs kunt verdelen. Het betreden van een gebiedstegel kost 1 bewegingpunt, vulkanen zijn ontoegankelijk. Tijdens de beweging kan een ArameeŽr 1 grondstof (hout of steen) oppakken, vervoeren en achterlaten. Je kunt ook 1 grondstof van een andere ArameeŽr stelen, als jij meer ArameeŽrs op de desbetreffende tegel hebt. Als jouw ArameeŽr een steen naar het tempelveld brengt, kun je die inleveren als bijdrage aan de bouw van de tempel. Dit levert je direct 1 manapunt op en bovendien stijgt jouw manalimiet met 1 punt. Het inleveren van steentjes is zeer belangrijk, omdat je zo snel mogelijk een fors manapotentieel moet opbouwen. Een ArameeŽr kan ook een offerfiche vervoeren. Offerfiches lever je in bij de tempel tegen betaling van het afgebeelde aantal manapunten. De desbetreffende ArameeŽr gaat terug naar jouw voorraad. Als jij als eerste jouw 4 offerfiches inlevert, win je het spel. Ten slotte kun je een ArameeŽr over de rand van het speelveld bewegen om een nieuwe gebiedstegel aan te leggen. Als je een bostegel trekt, komen er nieuwe houtstaafjes in het spel. Als je een steengroeve trekt, komen er nieuwe stenen in het spel. Als je een vulkaan trekt, leg je deze ergens aan en trek je een vervangende tegel. Je kunt maximaal drie nieuwe tegels per beurt ontdekken.

In de tweede fase van jouw beurt voer je een van de volgende acties uit:

  • Hutten bouwen. Als je 2 ArameeŽrs en 1 houtstaaf op dezelfde grastegel bezit, kun je een hut bouwen. Je levert het houtstaafje in en plaatst een eigen hut en een eigen offerfiche op deze tegel. Op elke tegel is plaats voor 2 hutten. Als je meerdere combinaties bezit, kun je met ťťn actie meerdere hutten bouwen.
  • Cultusplaats bouwen. Als je 2 ArameeŽrs en 1 steen op dezelfde lege grastegel bezit, kun je een cultusplaats bouwen. Je moet de steen inleveren. Als je meerdere combinaties bezit, kun je meerdere cultusplaatsen bouwen.
  • ArameeŽrs verwekken. Als je 2 ArameeŽrs en 1 hut op een tegel zonder offerfiches bezit, mag je daar een nieuwe ArameeŽr bijplaatsen. Als je meerdere combinaties bezit, kun je meerdere ArameeŽrs bijplaatsen.
  • Actiekaart trekken. Trek de bovenste actiekaart van de stapel. Je mag deze kaart in een volgende beurt uitspelen. Met deze actiekaarten kun je jezelf bevoordelen (o.a. extra bewegingspunten of mana) of een medespeler treiteren (o.a. mana stelen of speelstukken verplaatsen).

In de derde fase verzamel je manapunten. Je krijgt 1 manapunt voor elke eigen cultusplaats waar 1 van jouw ArameeŽrs aanwezig is en 1 manapunt voor elke vreemde cultusplaats waar 2 van jouw ArameeŽrs aanwezig zijn. Deze manapunten registreer je op jouw manabordje. Jouw manavoorraad wordt beperkt door de huidige manalimiet (die je kunt verhogen door stenen naar de tempel te brengen).

Het spel is voorbij zodra een speler zijn vierde offerfiche bij de tempel aflevert. Deze speler is de winnaar.

Ten slotte

De combinatie van de coverafbeelding en ervaring met eerdere spellen van Phalanx Games wekt mogelijk de indruk dat MesopotamiŽ een pittig historisch bordspel is. Deze indruk kan ik meteen wegnemen, MesopotamiŽ is een vlot en toegankelijk familiespel. Het spel biedt je een spannende strijd om schaarse grondstoffen, interessante gebieden en vooral het verkrijgen van een snelle toegang tot de tempel. Tussen de bedrijven door kun je elkaar ook nog dwarszitten met actiekaartjes, diefstal van grondstoffen en het blokkeren met vulkanen. Als je het spel vaker hebt gespeeld, heeft iedereen door waar het om draait: zoveel mogelijk profiteren van dubbele acties, zo snel mogelijk jouw manavoorraad verhogen en niet treuzelen bij het inleveren van offerfiches. Als alle spelers een beetje opletten, eindigt het spel meestal in een "close finish". Het spelsysteem biedt weinig ruimte voor afwijkende strategieŽn, maar stelt je wel in staat om de plannen van medespelers een tikje te vertragen. Als je op het juiste moment een lullig "duwtje" uitdeelt, kan dit je de winst opleveren. Veel speelplezier in drie kwartier, da's voor mij mooi genoeg!

Titel: MesopotamiŽ
Auteurs: Klaus-JŁrgen Wrede
Uitgever: Phalanx Games
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: ong. 45 minuten
Prijs: ong. Ä 35,-

 



Spellen > Recensies >
MesopotamiŽ


Top