Spellen > Recensies > Mykerinos

Mykerinos

Erwin - april 2007


In dit bordspel zijn 2-4 speelse archeologen in Egypte op zoek naar kostbare artefacten en schatten, voor een tentoonstelling in een historisch museum. Het speelveld bestaat uit twee gescheiden zones, een museumbord (met museumzalen en een scorespoor) en een groep dubbelzijdige woestijntegels (met woestijngebieden aan de ene kant en karakters aan de andere kant). Het resterende spelmateriaal bestaat uit een paar fiches en een lading houten blokjes. Het spelregelboekje verdient een speciale vermelding. Een of andere lolbroek vond het nodig om de achtergrond van de regeltekst op te leuken met hiërogliefen. Hierdoor zijn de regels alleen te lezen met ondersteuning van een paracetamolletje.

In de vier speelrondes wordt telkens een speelveld met 3 respectievelijk 4 paren woestijntegels opgebouwd. Op deze tegels plaatsen de spelers in de actiefase hun houten blokjes. Een woestijntegel bevat 6 velden. In de eerste ronde heeft de actieve speler elke beurt drie mogelijkheden: 1) een opgraving starten (= plaats een eigen blokje op een willekeurig leeg veld), 2) een opgraving vergroten (= plaats twee eigen blokjes naast een bestaand blokje) of 3) passen. Het is uiteraard de bedoeling om zelf meerderheden te verkrijgen en ondertussen medespelers te hinderen.

Als alle spelers hebben gepast, wordt per tegelpaar de meerderheid bepaald. Als je de meeste blokjes op een gebied (= tegelpaar) hebt geplaatst, mag je of een van beide tegels nemen of een blokje in een zaal op het museumbord plaatsen. Ook de speler op de tweede plaats krijgt in ieder geval een bonus, voor de derde of vierde plek blijft soms een tegeltje over. Bij een gelijke stand doet de volgorde van passen dienst als 'tie breaker'.

Gewonnen tegels draai je om. Deze tegels tonen karakters in vijf kleuren. In toekomstige actiefases kun je de speciale eigenschappen van deze karakters als vierde actiemogelijkheid inzetten. Hiermee kun je bijv. extra blokjes in de woestijn plaatsen of – met het bruine karakter - een blokje rechtstreeks in het museum plaatsen. De laatste mogelijkheid vereist enige aandacht: het is namelijk niet verstandig om één speler aan het begin alle beschikbare bruine karakters te gunnen.

De gewonnen tegels zijn ook nog 1-5 winstpunten per stuk waard. Om de volle buit per tegel te scoren, is het wel zaak om blokjes in de juiste zalen van het museum te plaatsen. Elk setje van vijf verschillende tegels levert aan het einde ook nog 5 bonuspunten op. Uiteraard wint de speler met de meeste punten.

Ten slotte

Blokjes plaatsen en strijden om meerderheden, dat lijkt op het eerste gezicht het zoveelste El Grande kloontje. Ik ben een liefhebber van het genre, maar benader nieuwe nazaten inmiddels wel met gepaste achterdocht. Bij Mykerinos bleek mijn achterdocht niet nodig. Dit spel biedt in drie kwartier een pittige strijd op meerdere niveaus. Het museum en de speciale acties geven het plaatsen van blokjes extra smaak. Het spelmateriaal is sober en het thema komt nauwelijks uit de verf, maar daarmee heb ik weinig moeite. Mykerinos is per saldo een frisse en vlotte aanvulling voor mijn spellenkast vol meerderhedenspellen.

Mykerinos wordt in Nederland gedistribueerd door QWG Games.

Titel: Mykerinos
Auteur: Nicolas Oury
Uitgever: Ystari  
Aantal spelers: 2-4
Speelduur: ong. 45 minuten
Prijs: ong. € 20,-

 



Spellen > Recensies >
Mykerinos


Top