Spellen > Recensies > Nottingham

Nottingham

Erwin Broens - mei 2006


Dit kaartspel voor 3-7 spelers is ontworpen door Uwe Rosenberg, de auteur van Bohnanza en Mamma Mia. De spelers zijn belastinginners van de Sheriff van Nottingham, die op pad worden gestuurd om de schatkist te vullen (een mooi thema!). De actieve speler draait de bovenste kaart van de trekstapel om. Deze kaart toont aan de bovenkant een bepaald voorwerp en een aantal winstpunten. Er zijn in totaal 7 verschillen soorten voorwerpen, met een waarde van 7 – 13 winstpunten. Onderop de kaart is een bepaalde actie afgebeeld. De speler kan de kaart in de hand nemen (om deze later met andere kaarten in te leveren voor winstpunten) of de afgebeelde actie uitvoeren.

Als je een kaart gebruikt voor een actie, leg je de kaart af en voer je de actie meteen uit. De meeste acties leiden tot een afgedwongen handel met een medespeler, met allerlei variaties (van blind trekken tot kiezen uit een openlijk getoonde kaarthand). Met een afweerkaart kun je een vijandelijke rooftocht voorkomen. Met een hinderlaag kun je later in het spel een scorepoging frustreren. Nadat je een mooie kaart van een medespeler hebt afgetroggeld, ontvangt deze als troost de door jou geactiveerde kaart. In dit spel wordt op een sociale manier geroofd.

Aan het einde van jouw beurt mag je kaarten inleveren voor winstpunten. Dit is mogelijk met een setje van minimaal drie gelijke voorwerpen of met de combinatie van 5-8 kaarten die op een opdrachtkaartje is afgebeeld. De eerstgenoemde trio’s zijn overigens niet veilig voor hinderlagen van medespelers, opdrachtkaartjes zijn dat wel. Om hinderlagen ongeschonden te doorstaan, kun je meer kaarten inleveren. Als je een setje gelijke voorwerpen inlevert, leg je één van deze kaarten op jouw scorestapel. Hetzelfde doe je met een gewonnen opdrachtkaartje, die je 10-30 punten oplevert.

Na het inleveren van kaarten voor winstpunten stapt de Sheriffpion een veld op zijn bordje vooruit. Spelers met evenveel of minder kaarten dan de waarde van dit veld, krijgen dan een extra kaart. Deze presentjes zijn belangrijk!

Het spel is voorbij als de Sheriffpion het eindveld op het bordje bereikt of de achtste opdracht is vervuld. Degene met de meeste winstpunten wint het spel.

Ten slotte

In de kern is dit redelijk simpele kost: kaartjes verzamelen en setjes sparen. Bij voorkeur lever je zoveel mogelijk trio’s met waardevolle voorwerpen in, maar daarvoor moet je wel de juiste kaarten trekken. De opdrachtkaarten bieden je een ontsnappingsroute als je geen geluk bij het verzamelen van trio’s hebt. Ik vind de opdrachtkaarten als hoofddoel minder interessant. Dan is jouw hand langere tijd gevuld met kaarten en zul je regelmatig de bonus van de Sheriff mislopen. Het spel krijgt meer pit als je kunt onthouden welke kaarten jouw medespelers verzamelen. Dan kun je met de verschillende roofacties hun setjes verstoren en jouw eigen setjes sneller voltooien. Als sommige medespelers moeite hebben met het onthouden van de kaarten, zijn de winstkansen niet in balans. Al met al is Nottingham een leuk tussendoortje voor een verloren half uurtje, maar een highlight kan ik het niet noemen.

Titel: Nottingham
Auteur: Uwe Rosenberg
Uitgever: Abacus Spiele
Aantal spelers: 3 - 7
Speelduur: ong. 30 minuten
Prijs: ong. € 10,- 



Spellen > Recensies >
Nottingham


Top