Spellen > Recensies > Packhuys

Packhuys

Uit de Adam Spielt catalogus.


Een vrije vertaling van een spelbeschrijving uit de catalogus van Adam Spielt, een indrukwekkend Duitstalig naslagwerk vol informatie over gezelschapsspellen.

Twee machtige koopmannen bouwen gezamenlijk aan de haven van het oude Amsterdam. Omdat beiden alleen hun eigen gewin voor ogen hebben, proberen ze door het bouwen van pakhuizen en hijskranen in zoveel mogelijk gebieden een overwicht in het goederenaanbod te verwerven. De gebieden ontstaan door het in meer of mindere mate geschikt aanleggen van grachten. Aan het begin van het spel grenzen telkens 2 waterkaartjes, in alle vier de windrichtingen, aan het havencentrum.

Iedere speler schudt zijn set havenkaartjes en neemt de drie bovenste van de gedekte stapel in zijn hand. Twee kaartjes van de stapel waterkaartjes voltooien de hand van de spelers en vier munten vormen hun schamele startkapitaal.

Aan het begin van elke beurt spelen beide spelers een kaart uit hun hand gedekt uit. Als op het kaartje munten zijn afgebeeld, moet de tegenstander dit aantal munten aan belasting betalen. Als een speler niet kan of wil betalen, moet hij zijn eigen kaartje terugnemen en is zijn beurt voorbij. Als beide spelers in het spel blijven, bepaalt het getal op de uitgespeelde kaarten wie als eerste aan de beurt is. Deze speler mag met het kaartje het havengebied vergroten. Als het uitgespeelde kaartje is voorzien van handelswaren, dan mag de speler de bijpassende pakhuizen in deze havenwijk bouwen. Na het plaatsen vult iedereen zijn hand weer aan tot 3 haven- en 2 waterkaartjes.


Spelmateriaal (foto - 999 Games)

Havenmeesters met een lege geldbuidel wordt geadviseerd een waterkaartje te spelen, want dan krijg je als beloning één munt van het stadsbestuur. Die beloning krijg je ook als je als een ware handelaar meteen aan het begin van een ronde past en geen kaartje speelt. Wie niet op zijn geldkist let, wordt als arme handelaar een makkelijke prooi voor de andere - slimmere - havenmeester!

Het oppervlakte van de stad beperkt de bouwplannen tot 7 x 7 kaartjes. Zodra dit vooraf bepaalde veld is volgebouwd, eindigt het spel. Wie in een individuele, door grachten afgesloten, wijk van de verschillende soorten pakhuizen telkens de meeste bezit, kan daar een winstpunt verdienen. In elk gebied bepalen de spelers per warensoort of zij het goederenoverwicht ten opzichte van de tegenstander bezitten. De speler met het hoogste goederenoverwicht krijgt een winstpunt. De meerderheid aan punten in de vijf grootste gebieden beslist over winst of verlies.

Dit is slechts het spelverloop in grote lijnen. Tactische kneepjes, zoals het bouwen van een hijskraan, waardoor naburige velden voor de tegenstander ontoegankelijk worden, of de inzet van het bewakingsschip, waarmee geplaatste kaartjes worden verwijderd, willen we hier slechts kort aanstippen. In het spel voor vier spelers, waarin twee teams aantreden, wordt het havenoppervlakte groter. Met speciale kaarten en extra scenario's wordt van de havenmeesters nog meer gevraagd.

Packhuys is een mooi en sfeervol legspel. Beginnende havenmeesters wordt geadviseerd te starten met de basisregels. Het volledige spel, met het schip en het grotere oppervlakte, is duidelijk complexer en vraagt om enig tactisch vernuft. Packhuys is een 2-persoonsspel, dat deels de flair van de "grote" bordspellen bevat.

Packhuys is de winnaar van de spelauteurswedstrijd 1998 van de spellenclub Hippodice.

Titel: Packhuys (NL) / Kontor (D)
Auteur: Michael Schacht
Uitgever: 999 Games en Goldsieber
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: ong. 50 minuten
Prijs: ong. 18,-

Bijzonderheden:
Extra scenario's



Spellen > Recensies >
Packhuys


Top