Spellen > Recensies > Tai Pan

Tai Pan

Daan van Loen - sept 2006

Al in 1999 stond Tichu (Tai Pan) van Urs Horstettler hoog op de lijst van beste kaartspellen in Duitsland. En dat was niet zonder reden. Tai Pan combineert het beste van kaartspellen als Poker en Klaverjassen en is daarom in mijn optiek het beste strategische kaartspel van de laatste jaren.

De spelregels van Tai Pan bevatten varianten voor elk aantal spelers, maar de belangrijkste is die voor vier spelers, waarbij de twee tegenover elkaar zittende spelers een team vormen. Het deck bevat een normaal kaartspel met 4 speciale kaarten: Mah Jongg, Hond, Draak en Phoenix. Het doel van het spel is verrassend simpel. Iedere speler probeert zo snel mogelijk zijn kaarten kwijt te raken. De speler met de Mah Jongg komt uit en kiest voor een kaartencombinatie (enkele kaart, 2 dezelfde, 3 dezelfde, full house, straat of opeenvolgende paren). De volgende speler speelt precies hetzelfde, maar dan met een hogere waarde óf hij past. Als alle spelers achtereenvolgens passen, wint de speler die als laatste heeft gespeeld de slag. Hij komt uit voor de volgende. Als drie van de vier spelers uit zijn, is de ronde voorbij en tellen de spelers de punten in hun slagen, waarbij Koningen en tienen 10 punten opleveren, vijven 5 punten, de Draak 25 punten en de Phoenix 25 strafpunten. Het gaat te ver om alle spelregels in detail te beschrijven, maar het spreekt voor zich dat de speler die als laatste over is, zijn slagen en handkaarten kwijt is... In het kort nog even de speciale kaarten: De Draak is de hoogste kaart in het spel, maar kan uitsluitend als enkele kaart gespeeld worden; de Phoenix is een joker; met de Mah Jongg kun je de volgende speler verplichten een bepaalde kaart op te gooien; en met de hond geef je het recht om uit te komen aan je teamgenoot. Het team dat als eerste 1000 punten heeft verzameld, wint het spel.

Uitzonderlijk?

Wat maakt Tai Pan nou zo uitzonderlijk? De punten die de spelers in de slagen kunnen verdienen, vallen in het niet bij het aantal punten dat een team kan scoren als ze als eerste en tweede van hun kaarten af zijn. In dat geval wordt er helemaal niet geteld! Het winnende team krijgt 200 punten en het andere team niets. Dat betekent dus samenwerking van het hoogste niveau. Omdat iedere speler aan het begin van een ronde een kaart uit zijn hand aan zijn partner en zijn beide tegenspelers moet geven, zijn er ontelbare mogelijkheden om elkaar informatie te geven en eventueel een sterke kaart, waar een speler zelf niets aan heeft, naar de partner te sluizen. De spelers zijn dus continu bezig met elkaar helpen. Door slim spel kan dan zelfs een relatief zwakke kaart winnend zijn! Leuk is ook de mogelijkheid om Tai Pan te roepen. Een speler die dat doet, beweert dat hij degene is die als eerste zijn kaarten kwijt is (en dus niet zijn partner!). Als dat lukt, levert dat het team 100 extra punten op, zo niet gaan er 100 punten van hun score af! Dat betekent dus ook “may day” voor het andere team dat direct een ander doel heeft, namelijk het voorkomen van de Tai Pan met alle gevolgen van dien. Helemaal risicovol is het roepen van grote Tai Pan. Dat mag als een speler 8 kaarten heeft gekregen (maar de resterende 6 dus nog niet kent!). Bij succes levert dat 200 punten op, bij mislukking (je raadt het al) gaan er 200 punten van de score af. Een goede rekenaar heeft dus al gezien dat een team maximaal 400 punten in een ronde kan verdienen. Daarom blijft Tai Pan tot het laatst spannend. Een achterstand van 800 punten kan in theorie in twee ronden worden ingelopen!

Ten slotte

Ik speel Tai Pan nu ruim 2,5 jaar en ben verschrikkelijk verslaafd. Ik ken geen enkel ander spel dat ik wekenlang van 's ochtends tot 's avonds zou kunnen spelen, ook al verlies ik continu. Een aanrader voor strategen die van samenwerking houden! 

Titel: Tai Pan
Auteur: Urs Horstettler
Uitgever: 999 Games
Aantal spelers: o.a. 4 (2 teams)
Speelduur: ong. 60 minuten
Prijs: ong. € 8

Spellen > Recensies >
Tai Pan