Spellen > Recensies > Take 10!

Take 10!

Erwin - 2011


Wolfgang Kramer’s kaartspelletje Take 5!/6 Nimmt! is al meer dan 16 jaar een internationaal succes. Deze geslaagde combinatie van getallen afleggen en strafpunten vermijden heeft de nodige nazaten opgeleverd: een Hornochsen kaartspel, een Hornochsen bordspel, een variant voor kids en ten slotte het kaartspel Take 10!/11 Nimmt!. Laatstgenoemde was volgens 999 Games leuk genoeg voor een Nederlandse editie, die in de zomer van 2010 verscheen.

Het spelmateriaal bestaat uit 100 koeienkaarten. Deze kaarten hebben een waarde van 1 t/m 100. Op de kaarten staan ook nog één of meer koeienkopsymbolen, de strafpunten. Er zijn verder 10 stierenkaarten, waarmee je later in het spel gemakkelijker kaarten kunt afleggen.

Aan het begin van het spel worden de koeienkaarten geschud en krijgt iedere speler 10 handkaarten. De resterende kaarten vormen een dichte trekstapel. De bovenste kaart wordt omgedraaid en als startkaart van de eerste aflegstapel naast de trekstapel gelegd.

De actieve speler heeft de keuze uit twee acties: leg één handkaart af op één aflegstapel, of neem alle kaarten van één aflegstapel in de hand. Om een kaart af te leggen, moet de waarde hoger zijn dan de bovenste kaart van de aflegstapel. Het waardeverschil mag echter niet groter zijn dan 10. Vanaf de 100 wordt doorgeteld naar 1 en hoger. Als je een aflegstapel neemt, voeg je deze kaarten toe aan jouw handkaarten. Vervolgens vorm je twee nieuwe aflegstapels met twee verse kaarten van de trekstapel. Het aantal aflegstapels neemt dus toe.

Als je een aflegstapel met drie of meer kaarten neemt, krijg je een stierenkaart. Dan mag je in één klap meerdere kaarten op dezelfde aflegstapel leggen, zolang het waardeverschil niet groter is dan 10. Heb je twee stierenkaarten, dan mag je op twee verschillende aflegstapels afleggen, enzovoort. Met een setje stierenkaarten gaat de turbo erop en kun je in één beurt soms veel kaarten afleggen.

De ronde is afgelopen zodra een speler zijn handkaarten heeft afgelegd. Dan krijgen de andere spelers strafpunten voor de koeienkopsymbolen op hun handkaarten. Je speelt zoveel rondjes als er spelers meedoen. De speler met de minste strafpunten is de winnaar.

Ten slotte

Dit eenvoudige aflegspel is aan mijn speeltafel goed ontvangen. Veelspelers waarderen het als luchtig tussendoortje, familiespelers lusten er wel pap van. Ik vind het zelf met name leuk dat je strafpunten moet pakken, om via de stieren en de extra aflegmogelijkheden jouw speelruimte te vergroten. Als je dit goed weet te timen, kun je jouw medespelers flink te grazen nemen. Dit introduceert een beetje invloed in een spel, waarin je verder vooral moet hopen op twee zaken: een redelijke starthand en  medespelers die jouw aflegmogelijkheden niet hebben verpest voordat je weer aan de beurt bent. Geluk speelt een belangrijke rol, maar dat doet het speelplezier ook. Volgens de uitgever is het spel bedoeld voor 2-7 spelers. Met een ruime bezetting duurt het spel langer dan de diepgang kan dragen. Ik beperk me bij voorkeur tot potjes met drie of vier spelers. Ik vind Take 10! in deze bezetting een aanrader voor liefhebbers van luchtig ludiek vermaak.

Titel: 11 Nimmt! / Take 10!
Auteur: Wolfgang Kramer
Uitgever: Amigo / 999 Games
Aantal spelers: 2 - 7
Speelduur: 30 minuten
Prijs: ong. € 9

 



Spellen > Recensies >
Take 10!


Top