Spellen > Recensies > Trias

Trias

Erwin Broens - mei 2003


Trias is een bordspel over de ontwikkeling van reptielen in de prehistorische oudheid. Het oercontinent Pangea valt uiteen, verschillende nieuwe eilanden vormen zich. De verschillende soorten sauriërs proberen door aanwas en beweging de meerderheid op de nieuwe eilanden te verkrijgen. Het spel sluit thematisch aan bij Ursuppe en Urland van Doris & Frank, de auteur is een van hun testspelers.

Iedere speler start met twee groepjes van twee kuddes sauriërs. Dit zijn houten blokjes in jouw eigen kleur. Het oercontinent bestaat uit een groot eiland van losse zeshoekige tegels, met drie verschillende soorten landschappen: bergen, steppe en bos. Het centrum van dit eiland is de zuidpool. De landschappen leveren verschillende hoeveelheden voedsel op. De voedselproductie bepaalt hoeveel kuddes er op een tegel mogen staan: 2, 3 of 4 blokjes.

Een spelerbeurt bestaat uit twee fases.

De eerste fase simuleert de ondergang van het oercontinent. Bepaalde landtegels worden door de zee opgeslokt en verdwijnen. Op andere plaatsen trekt de zee zich terug en ontstaan nieuwe continenten. In deze fase speel je een kaart met een van de drie gebiedsoorten en moet je één landtegel aan de buitenrand van het eiland verplaatsen. Je hebt altijd één gebiedskaart op voorraad. Je mag deze kaart spelen of een kaart van de dichte stapel trekken. Je moet de verplaatste tegel opnieuw aanleggen op een plek die verder van de zuidpool ligt. Je mag overigens alleen een tegel verplaatsen als je één of meer kuddes op dat eiland hebt. Als je door het verplaatsen van een tegel een bestaand eiland splitst en een nieuw eiland vormt, vindt daar onder bepaalde voorwaarden een tussentelling plaats. Dan krijgt de speler met de meeste kuddes op dat eiland twee winstpunten. Als je een tegel met kuddes verplaatst, vallen deze op dezelfde plek in het water. De desbetreffende speler mag zijn zwemmende kuddes in zijn volgende beurt aan land brengen. Als hij dat niet wil of kan (bijv. omdat de naburige landtegels al maximaal zijn bezet), gaan de blokjes terug naar zijn voorraad.

In de tweede fase mag je vier actiepunten besteden: om kuddes te bewegen, nieuwe kuddes te fokken, zwemmende kuddes aan land te brengen of om één extra landtegel te verplaatsen. In deze fase probeer je meerderheden op de zich langzaam splitsende eilanden te verkrijgen. Het is verder belangrijk om niet afgesneden te worden van grote eilanden. Daar zijn namelijk aan het einde van het spel de meeste winstpunten te verdienen. Uiteraard is het wel de bedoeling om medespelers permanent van dergelijke eilanden te knikkeren. Dit lukt je af en toe als je op het juiste moment een extra landtegel verplaatst. Dit is weliswaar een dure actie (drie actiepunten), maar een genadeloze rotstreek mag wat kosten.

Onderin de stapel gebiedskaarten bevindt zich een meteoriet. Als deze kaart wordt getrokken, begint de eindfase. Dan krijgt iedere speler een minibeurt met twee actiepunten. Vervolgens worden op alle eilanden winstpunten toegekend aan de spelers met de grootste kuddes. De speler met de meeste kuddes krijgt het aantal landtegels in punten uitgekeerd. Met de tweede plek verdien je de helft.

Ten slotte

Trias is vooral een tactisch spel over territoriale controle en meerderheden. Strategische planning speelt een ondergeschikte rol, omdat het speelveld in een paar stappen drastisch kan veranderen. Het thema is vreedzaam, er wordt immers niet gevochten. Het spelverloop is dat eigenlijk niet. Je bent constant bezig om je medespelers af te snijden en hun kuddes te laten verzuipen. Trias is een levendig en lekker gemeen spel als je elkaar goed in de gaten houdt. Als meerdere spelers vroegtijdig met een eigen eiland wegdrijven, loop je het risico dat het een meervoudige solitaire exercitie wordt. Het spel komt daarom het best tot zijn recht met drie of vier spelers (met vijf is het een tikje te druk). Met zijn tweeën loop je meer risico dat je langs elkaar heen zit te spelen, hetgeen de interactie niet ten goede komt. De geluksfactor speelt een ondergeschikte rol. Jouw mogelijkheden worden soms beperkt als je structureel de verkeerde gebiedskaartjes trekt, maar in het algemeen heb je hier weinig last van. Het spelmateriaal ziet er prima uit, maar dat kun je verwachten als Doris de illustraties verzorgt. De spelregels zijn op het eerste gezicht op onderdelen een beetje wollig, maar als je goed leest, kom je er vanzelf uit. Al met al een aanrader voor liefhebbers van spellen met een beetje pit.

Op de website van de uitgever kun je Nederlandstalige spelregels downloaden. Aangezien het materiaal verder taalonafhankelijk is, kun je zonder kennis van de Duitse taal van dit mooie spel genieten.

Titel: Trias
Auteur: Ralf Lehmkuhl
Uitgever: Gecko Games
Aantal spelers: 2-5
Speelduur: ong. 60 minuten
Prijs: ong. € 20,-



Spellen > Recensies >
Trias


Top