Spellen > Recensies > Tuchulcha

Tuchulcha

Det - dec 2004


In Tuchulcha is iedere speler een hogepriester en heerst over vier gewijde tempels. De spelers proberen zoveel mogelijk haruspices naar Voltumna te brengen. Daarbij kunnen ze tegenstanders slaan die hetzelfde proberen. Onderwijl kan een speler een rollenwissel doen en zo haruspices aan Tuchulcha of Lasa Vecuvia offeren. Hierdoor krijgen ze een ander belang in het spel. Het bord is dubbelzijdig bedrukt. Er is een kant voor drie spelers en een kant voor twee of vier spelers. Het spel met vier spelers is het meest uitgebreid, omdat daar Lasa Vecuvia meedoet. Bij twee spelers wordt er ook met twee neutrale kleuren gespeeld.

De spelers zetten hun haruspices in hun uitgangstempels. Elke kleur heeft een eigen tempel. Er is een neutrale tempel in het midden van het bord: Voltumna. Iedere haruspice moet het bord driekwart rond om er te komen. Het pad naar Voltumna bestaat uit stenen. Sommige stenen hebben een teken. Ritueelstenen, toverstenen en doorgangstenen. De spelers gooien met twee dobbelstenen en lopen dat aantal met hun haruspices. Mochten ze dubbel werpen, dan mogen ze nog een derde dobbelsteen gooien. Ze kunnen de worpen gebruiken voor verschillende of voor één haruspice. In het laatste geval worden de beide getallen apart gezet. Komt een haruspice op een steen waar een haruspice van een andere speler staat, dan slaat hij hem als hij minstens even sterk is. De haruspice die een ander heeft geslagen, mag niet meer verder zetten deze ronde. Een ritueelsteen verdubbelt de kracht van de haruspices die erop staan en een toversteen verdrievoudigt hem zelfs. Haruspices die op een toversteen staan, moeten als eerste worden gezet. Zij mogen niet blijven staan. Geslagen haruspices gaan naar het bos. Als een haruspice op een doorgangsteen komt, wordt hij ook gelijk het bos ingestuurd.

Zodra een speler minstens twee haruspices in het bos of in Voltumna heeft staan, kan hij kiezen om drie haruspices te offeren aan Tuchulcha. Vanaf dat moment heeft hij hele andere belangen. Hij wil dat niemand meer in Voltumna aankomt. Zodra een speler dat wel lukt, ligt degene die voor Tuchulcha heeft gekozen geheel uit het spel. Uiteraard wordt de offerende speler flink geholpen door Tuchulcha. Hij mag met vier dobbelstenen gooien, waarvan hij er drie mag gebruiken. Hij kan zelf niet meer worden geslagen en hij mag doorlopen met een haruspice als hij daarmee iemand heeft geslagen. Daarnaast gelden de tekens op de stenen niet meer voor hem, op de doorgangsteen na. Het wordt dus ook een stuk makkelijker om andere haruspices te slaan, omdat die domweg niet meer krachtiger zijn op die bijzondere stenen.

Zodra Tuchulcha is gekozen, kan een andere speler ervoor kiezen om Lasa Vecuvia te kiezen. Hiervoor moet hij minstens vier haruspices in het spel hebben. Zijn haruspices uit het bos en in Voltumna zet hij op het vakje van Lasa Vecuvia. De vier zegels die daar liggen, legt hij voor zich neer. Zijn enige doel is nu om de vier doorgangstenen te beleggen met een zegel. De haruspice die precies op zo'n steen eindigt, legt er een zegel neer en verdwijnt zelf naar Lasa Vecuvia. Deze kan niet meer verder spelen. Als er eenmaal een zegel op een doorgangsteen ligt, geldt deze als een gewone neutrale steen.

Hierdoor ontstaan er nu ineens drie verschillende belangen en dus ook winstvoorwaarden. Het is spel eindigt namelijk als één van de volgende doelen bereikt is:
1. De haruspices vanTuchulcha winnen als zij als enige nog in het spel zijn.
2. De haruspices van Lasa Vecuvia winnen zij als alle doorgangen hebben verzegeld.
3. Als er geen haruspices van Tuchulcha in het spel zijn, dan eindigt het spel zodra de laatste haruspice van een speler aankomt in Voltumna of in het bos. In dat geval wint degene met de meeste haruspices in Voltumna. En bij een gelijke stand wint degene die de minste haruspices in het bos heeft.

Ten slotte

Dit is nu typisch zo'n spelletje waar je je een flinke buil aan kunt vallen. Door het mooie uiterlijk en het leuke verhaaltje zullen mensen sneller geneigd zijn om het te kopen. Eenmaal aan het spelen, zal echter voor velen het geheel enorm tegenvallen. Het blijkt gewoon een variant op Mens-erger-je-niet te zijn. Toegegeven, er zitten een aantal extra dingen in. Noem het daarom om mijn part een soort variant voor gevorderden. Maar net als bij het oeroude Mens-erger-je-niet, bepaalt jouw dobbelsteenworp wat je moet en of je wint. Hoe ze dan ook het woord "strategiespel" op de achterkant van de doos hebben durven zetten, is mij een raadsel. Het idee dat je kunt kiezen om te offeren voor Tuchulcha of Lasa Vecuvia is leuk, omdat er zo verschillende manieren zijn om te winnen. Maar het blijft toch enorm geluksafhankelijk. Het ziet er in ieder geval wel veel aantrekkelijker uit dan Mens-erger-je-niet. Het materiaal is verder goed verzorgd, met regels in vier talen (helaas niet in het Nederlands). Kortom: zoek je een spelletje waarbij je niet te veel hoeft na te denken en vind je een groot portie geluk niet vervelend in een spel, dan is dit wel wat voor jou. Voor alle anderen kan ik dit spel alleen maar afraden.

Erwin: dit was mijn verjaardagscadeautje voor Rob & Det. De leerervaring: ik zal de volgende keer niet zomaar een onbekend spel weggeven. Alhoewel zomaar....... Tuchulcha leek me wel geschikt voor een liefhebster van Crazy Derby. :-)

Titel: Tuchulcha
Auteur: Marco Donadoni
Uitgever: daVinci
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 30 - 45 minuten
Prijs: ong. € 18,- 



Spellen > Recensies >
Tuchulcha


Top