Spellen > Recensies > Zauberschwert

Zauberschwert & Drachenei

Erwin Broens - april 2004


Dit kaartspel voor 2-4 spelers speelt zich af in een fantasievolle setting. Iedere speler beschikt over een tovenaarskaart, waarmee hij toverspreuken en artefacten verzamelt en de nodige monsters probeert te verslaan. Het is de bedoeling om hiermee zoveel mogelijk winstpunten te behalen. Aan het begin van een ronde worden twee avontuurkaarten omgedraaid. Er zijn vier soorten: toverspreuken, heilige plaatsen, monsters en energiebronnen. Iedere speler legt zijn tovenaar bij een van de omgedraaide avontuurkaarten en geeft hiermee aan voor welke actie hij deze ronde gaat.

Bij een energiebron kunnen alle aanwezige tovenaars nieuwe magische energie verzamelen. De toverkaarten zijn nuttig, omdat ze extra winstpunten en/of energie opleveren en je ze in elke spelronde kunt gebruiken. Als jij als enige bij een toverspreuk ligt, krijg je deze kaart voor niets. Liggen er meer tovenaars, bepaalt een veiling wie de kaart krijgt. Hierbij betaal je met magische energie. Bij een heilige plaats ontvangen alle aanwezige tovenaars winstpunten en artefacten. Artefacten mag je aan het einde van je beurt uitspelen. Sommige artefacten bestaan uit meerdere delen, die je overigens met je medespelers mag ruilen om een complete set te bemachtigen.

Veel meer punten en artefacten verdien je in een gevecht met een monster. De monsterkaart geeft aan hoeveel magische energie je moet betalen om het wezen te verslaan. Een enkele speler moet in zijn eentje vechten, maar krijgt dan ook de volle buit. Als meerdere spelers voor een monster hebben gekozen, kunnen ze samenwerken of via een veiling bepalen wie het monster alsnog alleen mag bevechten. Aangezien zo'n veiling veel energie kost, wordt de coperatieve aanpak aanbevolen (bij voorkeur met een partner met minder winstpunten). Na een gewonnen gevecht heb je voordeel van eerder uitgespeelde artefacten. Als deze artefacten dezelfde symbolen als een zojuist verslagen monster bevatten, kun je namelijk extra winstpunten verdienen.

Het spel is voorbij zodra het niet meer mogelijk is om twee avontuurkaarten neer te leggen. Dan wint de speler met de meeste winstpunten.

Ten slotte

Het is Adlung opnieuw gelukt om veel speelplezier in een piepklein doosje te proppen. Dit is een geslaagd en toegankelijk biedspel, waarbij resourcemanagement een centrale rol speelt. De magische energie is hier het speelgeld met een dubbele functie. Je hebt het nodig om medespelers af te troeven bij de veilingen, maar vooral ook om veel winstpunten te verdienen in de gevechten met monsters. Aangezien de monsters in de loop van het spel sterker worden, en daarmee meer punten opleveren, kan een beetje planning geen kwaad. Volgens de uitgever is het spel bedoeld voor 2-4 spelers. Naar mijn ervaring komt Zauberschwert & Drachenei beter tot haar recht met drie of vier tovenaars.

Titel: Zauberschwert & Drachenei
Auteur: Jochen Schwinghammer
Uitgever: Adlung Spiele
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: ong. 30-45 minuten
Prijs: ong. 7,-

foto Adlung Spiele



Spellen > Recensies >
Zauberschwert


Top